• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib

Är du svensk medborgare?

För då har man ingen skyldighet att bevisa varken bostad eller inkomst.

• z h

Hej.

Ja det är jag. Hon frågade med vem jag bor och han sade med hennes syster tillsammans med sin familj & från och med september får hon lägenheten för sig själv & jag har hyreskontrakt ifall ni behöver så hon tog en kopia av den. Däremot sade hon att de inte behövde mitt anställningsbevis eller stämplar på mina resor. Det kan vara att hon tog det som bevis på att jag förberder för hans inkomst kanske??

• jossan951
    Deitch skrev 2015-08-19 23:16:28 följande:
    Kul att den är till nytta, jag har lagt till er också.

I och med att ni har sökt i oktober hoppas jag att ni får svar snart! Ring till eran enhet titt som tätt och var på! (Det är ingen idé att ringa till Migrationsverkets huvudväxel, de kan inte påverka någonting - eller ens ge meningsfulla svar för den delen, bortslösad tid att stå i de köerna)
    Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?
  • z h

Vet ni hur långt tid det tar för att få en handläggare? Jag ansökte 27 oktober 2014 och vi fick email 15 april och intervjun blev den 23/08 alltså idag.

• jessib
    z h skrev 2015-08-23 14:18:35 följande:

Vet ni hur långt tid det tar för att få en handläggare? Jag ansökte 27 oktober 2014 och vi fick email 15 april och intervjun blev den 23/08 alltså idag.

Aha okej! Då tog de nog kontraktet som allmänt bevis bara. :)

Tyvärr vet väl knappt Migrationsverket när du får handläggare... Vi sökte 3 sep, intervju 24 mars och ingenting so far. De har sagt sen maj att vi borde få handläggare "snart". Vi får olika besked av varje människa vi pratar med tyvärr.
  • Göteholm2015
    jossan951 skrev 2015-08-23 13:01:07 följande:

Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?

Om du öppnar dokumentet som Deitch gjort så kan du i den andra fliken hitta telenummer till några olika enheter, däribland Örebro.

Jag håller med din tanke att man bör låta MigV sköta sitt arbete utan att man stör dem mer än nödvändigt. Tyvärr så verkar det dock inte fungera så utan ju mer man "stör" dem, desto större chans verkar det vara att de öppnar ens ärende. Om ärendet är komplett och relativt "lätt" så kan man få svar nästan samma dag. Något kösystem ala "först till kvarn" är det inte tal om.

Lycka till!
  • Deitch

Testa att ringa mellan 09:00 och 10:00, då brukar handläggare svara i telefon, och inte bara växeln. (vissa har 09:30-10:30 har jag hört) Örebros telefonnummer är 010-4859585.

Jag är också som person en som vill göra saker korrekt och normalt inte hade velat störa dem för "de gör dem i turordning så min tur kommer när de som ansökt före är klara", men så fungerar det inte. Och som jag och några andra har märkt så gäller det bara att ringa vid rätt tid och hamna hos rätt person. Jag ringde också dussintals gånger och stod i kö i timmar sammanlagt, de sa allting från att det skulle ta 2 veckor till beslut (detta var 1 månad efter ansökan, förra året) till 18+ månader. De sa allting från "vi håller på med ansökningar från 5 månader tillbaka" till "från 20 månader tillbaka", de sa "vi gör ansökningarna i turordning" men när man påpekar att folk fått beslut inom 7 månader utan förtur medan vissa väntat 12+ månader fick man bara "vi kan inte uttala oss om individuella beslut" tillbaka. Det var på grund av all denna BS som de sprutade som jag började sätta ihop excelfilen , så man åtminstone har någonting att gå på, för allting de säger är opålitligt.

Men så ett samtal fick jag kontakt med en handläggare som reagerade på våran ansökan och ville ta en titt på det, och vips hade man beslut. Helt förbannat orättvist, men det är så det är. Det enda jag kan säga är fortsätt ring och stör dem, för även om det känns helt meningslöst så kommer helt plötsligt samtalet som gjorde allting värt det. Men som sagt, ring inte huvudväxeln, det är meningslöst!
  • Ellaa

Hej Jossan951, som de flesta här så vill man att de ska få göra sitt jobb dock när man ringer när handl. har tfntider så är ju denna timme avsedd för samtal med "oss". Så du ska verkligen inte se det som någon störning i deras arbete. Övriga tider är det kundtjänsten på diverse enhet som jobbar och tar emot samtal och det är de avsedda att göra.

När jag insåg att det fanns en minimal chans på 0.01% att man en dag ringer och har tur med en handläggare så kan man få sitt beslut. Lättast för mig hade såklart varit att vänta ut - i och med att vissa fick hjälp av att ringa och samt att man fick så mycket olika svar så insåg jag att jag har rätt att ringa och fråga allt det jag vill veta. Lika förvånad vid varje svar dock! Men om vi tex i vårt fall inte hade ringt som galningar varje 1-2 dagar så hade vi aldrig fått göra en random komplettering - samt var jag tvungen att ringa ofta för att min sambo var i Sverige och vi inte ville få avslag heller utan skulle de säga Idag fick ni en handläggare så hade han åkt på en gång utanför Sveriges gräns. När mycket hänger på Vem man får som handläggare så kan man inte riskera och bara vänta ut i specifikt när ens partner är här. Jag tycker du ska testa och ringa... Jag bara anar den långa väntan vi hade fått vänta ut om inte det hade varit för att det finns goda människor på denna jord. En sak kan vi konstatera, fortsätter det såhär så kommer hela myndigheten att krascha! Sist vi ringde innan beslut sa de upp till 16 månader! Och ungefär 9-13 månader är snittet men tänk 3 månaders sommarstängt i stort sett. Den handläggaren som hade vårt intervjumail hade semester i 7 veckor.... Så vi tittar på 12-16 mån i snitt. Fick aldrig konkreta svar när jag frågar: vad händer med de nyanställda från i våras? Jo, de ska då utbildning denna höst!!! Man undrar ju vad de gjort hela sommaren då! Det är 3 månaders utbildning! Så till 2016 kan de räknas in. Sjukt!!!
  • Anonym (beso)

Bosanac88

Vi sökte 3jan webben o intervju slutet av juni.

Jag har mailat med handläggaren.

Efter att jag ringt Umeå 3dagar i rad och mailat olika personer så fick min man plötsligt mail om att skicka in kopia på sitt nya pass som komplettering. Antar det stämmer att man tyvärr tjänar på att ligga på ibland..Jag har inte gjort det på samma sätt tidigare. Jag ringde sen Umeå igen som vi tillhör och frågade om namnet på den handläggare som efterfrågat kompletteringen. På så vis kunde jag maila henne o fråga om hon var vår handläggare och hon svarade 'ja.

Jag fick mest standard svar som att allt går i turordning och att vi kan kontakta henne om vi har frågor men att hon kontaktar oss vidare om det skulle behövas något mer.

Vårat fall med handläggaren borde nog vara som erat. Jag tror det bara är för komplettering egentligen som man har en tillfällig handläggare..sen väntar man nog som vanligt igen på att vilken handläggare som helst kan plocka upp ärendet och ev ta beslut.

Jag förstår dock inte varför dom i huvudtaget tittar på ett ärende o ber en komplettera utan att sen ta det enkla beslutet när dom uppenbarligen redan kollat igenom det..

Det konstiga är att i maj fick jag ett mail av en teamleader att dom jobbade med fall från november 2014 o att dom kunde börja handlägga vårt ärende om två månader från då fast när jag ringde nu svarade dom att dom jobbade med fall från juni-Juli 2014 och att handläggningen som skulle börja i juli måste innebära att intervjun blivit gjord..

Bortförklaringar o motsägelser!

Jag mailade då teamleadern o påminde om vad hon sagt o frågade vilka ärenden dom jobbar med nu..men jag har inte fått svar. Antar hon inte vet vad hon ska säga..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid