• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Naabz

Grattis Ellaa och bra jobbat...verkligen glad för er skullGlad
    Skulle ju ljuga om jag sa att jag inte alls är avis på dig och inte är fly förbannad på skitverket. Om 5 dar så går vi in på ett år och jag måste säga att jag har tappat hoppet helt och hållet...

Men grattis till er och jag hoppas oxå som de flesta andra här att vi fortfarande får se lite av dig här i framtiden och peppa oss lite Glad

• JamJam
    Comtesse skrev 2015-08-24 14:44:36 följande:

Som ombud får jag alltid tag på handläggare inom rimlig tid.

Vad menar du med det?
  • Bosanac88

Beso

Ja då verkar det vara likadant.

När en handläggare skickar någon på intervju så får man personens uppgifter men till ingen nytta.

De driver ju bara med folk. Skickar folk på Intervju och sen lägger ärendet ändå som vilande. De gör ju bara värre för sig själva.

Pratade med vår handläggare idag.

Enligt honom jobbar han denna veckan med andra uppgifter än beslut. Han säger att de är fullt bemannade nästa vecka. 

Hur snabbt de jobbar beror på deras chefer som beslutar om de ska jobba med beslut eller inte och hur många.

Frågade även han som handläggare, hur många beslut han tar per dag.

Svaret blev 7-10 ärenden per vecka.

Sa även att de inte alls följer någon kö då vissa får tidigare än andra.

Han snackade om det kan ha varit förtur. Men jag sa nej, helt vanliga ärenden.

Då sa han att det kan hända att vissa handläggare inte följer sina rutiner och det är inte bra. Han gör bara vad som är rätt.

Ringde även 2 olika enheter (norrk och örebro).

Svar från Norrköping: jobbar med aug 2014

Svar från Örebro: jobbar med april 2014.

Sa till personen i Örebro att de säger helt olika svar hela tiden och då blev hon tyst. Hade inget att säga alls.

Rutinen verkar alltså vara att ta de äldsta ärenden, men alla följer inte den rutinen. 

Korrupt myndighet!

Det är därför de inte kan ge exakta svar.
    Det är som ett lotteri allt det här, tyvärr.
    De är verkligen inte professionella på något sätt alls.
    Hemsidan säger en sak, handläggaren en annan och kundtjänst en helt annan.
  • JamJam
    Bosanac88 skrev 2015-08-24 16:02:08 följande:

Beso

Ja då verkar det vara likadant.

När en handläggare skickar någon på intervju så får man personens uppgifter men till ingen nytta.

De driver ju bara med folk. Skickar folk på Intervju och sen lägger ärendet ändå som vilande. De gör ju bara värre för sig själva.

Pratade med vår handläggare idag.

Enligt honom jobbar han denna veckan med andra uppgifter än beslut. Han säger att de är fullt bemannade nästa vecka. 

Hur snabbt de jobbar beror på deras chefer som beslutar om de ska jobba med beslut eller inte och hur många.

Frågade även han som handläggare, hur många beslut han tar per dag.

Svaret blev 7-10 ärenden per vecka.

Sa även att de inte alls följer någon kö då vissa får tidigare än andra.

Han snackade om det kan ha varit förtur. Men jag sa nej, helt vanliga ärenden.

Då sa han att det kan hända att vissa handläggare inte följer sina rutiner och det är inte bra. Han gör bara vad som är rätt.

Ringde även 2 olika enheter (norrk och örebro).

Svar från Norrköping: jobbar med aug 2014

Svar från Örebro: jobbar med april 2014.

Sa till personen i Örebro att de säger helt olika svar hela tiden och då blev hon tyst. Hade inget att säga alls.

Rutinen verkar alltså vara att ta de äldsta ärenden, men alla följer inte den rutinen. 

Korrupt myndighet!

Det är därför de inte kan ge exakta svar.
    Det är som ett lotteri allt det här, tyvärr.
    De är verkligen inte professionella på något sätt alls.
    Hemsidan säger en sak, handläggaren en annan och kundtjänst en helt annan.
    Ett lotteri är precis vad det är..... jag har börjat ringa OCH maila varje dag numera. Tänker tjata varje dag!
  • z h

Men oj vad jobbigt det känns att vara utan handläggare så länge. Du är inne på 12 månaden i alla fall, så de måste ju ge något svar under de nästa 2 månaderna. Ring de ofta tills du får en handläggare.

jessib skrev 2015-08-23 14:46:50 följande:

Aha okej! Då tog de nog kontraktet som allmänt bevis bara. :)

Tyvärr vet väl knappt Migrationsverket när du får handläggare... Vi sökte 3 sep, intervju 24 mars och ingenting so far. De har sagt sen maj att vi borde få handläggare "snart". Vi får olika besked av varje människa vi pratar med tyvärr.

• Ellaa
    JamJam skrev 2015-08-24 15:28:02 följande:

Vad menar du med det?

Naabz skrev 2015-08-24 14:33:52 följande:

Grattis Ellaa och bra jobbat...verkligen glad för er skull

Skulle ju ljuga om jag sa att jag inte alls är avis på dig och inte är fly förbannad på skitverket. Om 5 dar så går vi in på ett år och jag måste säga att jag har tappat hoppet helt och hållet...

Men grattis till er och jag hoppas oxå som de flesta andra här att vi fortfarande får se lite av dig här i framtiden och peppa oss lite 

Tack Naabz!!! Vet dock att ni som ansökt innan oss förtjänar det mer. Rätt ska vara rätt. Men det är klart kommer tillfället så tar man den utan tvivel. Jag förstår att du är förbannad som fan! Tips jag kan ge är att fan ringa varje dag, skicka mail till enhetschefer, ringa OLIKA enheter, håll inte fast till samma enhet... Spela in samtal. Mitt liv kretsade runt alla trådar jag kunde hänga på och jaga de! Ibland kunde de vara sarkastiska och säga: Nej inget har hänt sedan du ringde...... Igår? Du behöver inte ringa varje dag utan det kan bli när som helst. Jag sa tillbaka, nej eftersom detta är ett lotteri 1% av 100% så kommer jag fortsätta ringa. Samt så säger ni att får vi en handläggare och sambon är i Sverige finns det rksk för avslag, ni garanterar inte mig att det INTE blir avslag så då måste jag ringa. Ni ger olika information och jag kommer fortsätta ringa. :) De blev så sura och ville gärna lägga på. Jag hade ju typ irritations tårar av ilskan. Jag kommer nog följa Er "gamla godingar" tills ni får era beslut. Tills det lyckliga slutet! Önskar er alla lycka till!
  • sjömannen
    JamJam skrev 2015-08-24 15:28:02 följande:
    Vad menar du med det?
    Har man fullmakt att företräda den personen som bor  utlandet, då är man ombud.
  • JamJam
    sjömannen skrev 2015-08-25 11:20:31 följande:
    Har man fullmakt att företräda den personen som bor  utlandet, då är man ombud.
    Yes- är införstådd med det (har själv fullmakt) men på Comtessa lät det som att hen alltid får tag på handläggare - hur menar man då? Vadå alltid får tag på handläggare??
  • Anonym (beso)

Bocanac88

Va bra att dom iaf kommer vara fullt bemannade igen nästa v..Om d stämmer! ;) Men d tror jag nog. HFörstår inte att dom i ca 3månader verkar jobba med samma månad typ . Tycker att även om dom jobbat på 50% under sommaren borde dom väl kommit längre..?

Skumt att er handläggare fått andra uppgifter än att ta beslut i veckan. Man tycker ju att d logiska vore att beta av ärende efter ärende och om det är på sin plats att ta ett beslut så borde dom göra det såklart!

När dom säger på olika enheter o även ifrån samma gång ifrån gång att dom ligger helt olika till tidsmässigt så undrar man ju varför o hur dom räknar..säger dom bara datumet random utifrån den som sist fått beslut eller? Och hur kunde t.om en teamleader i maj säga till mig att dom jobbar med ärenden från november vid den tidpunkten? Enheterna ska ju enligt nya systemet ligga lika i tiden..Och ärenden ska ju nu mer tas i turordning även om d är pappersansökan...nä jag förstår inte alls!

Vår handläggare svarade på mitt mail idag att dom jobbar med juni-juli men att det borde gå snabbare för oss då vi fått handläggare.

Meningslöst inlägg detta..blev bara en massa frågor ingen kan besvara! ;)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid