• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen

Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
    Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
    Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta  drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
    Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.

Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.

Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...

• jessib

Sådär! Då har man kompletterat ärendet med höstens nybokade flygresa till fästmannen. Nästa vecka har det gått ett år sedan vi började den här processen. 

• Mimmipigg

Idag är jag helt förtvivlad efter att jag ringde Västerås enhet. Min man 'är här på sin 54:e viseringsfria dag men läget i hans hemland gör det helt omöjligt för honom att resa tillbaka då han löper stor risk att bli mördad. Har försökt få tag på teamledare, enhetschef på denna enhet sen den 9 juli utan nån som helst tur. Idag när jag ringde de så fick personen jag prata med tag på enhetschefen o fick till svar att min man borde söka asyl istället. Det enda vi vill är att han får stanna kvar här i Sverige under handlingstiden men ett stort fett NEJ. Vad mer kan vi göra? Var o vem kan vi kontakta som kan förstå hur allvarlig min mans situation är? Min man har redan vart i Asyl så han måste vänta 4 år (1,5 år kvar för detta) innan han skulle kunna göra en ny ansökan. Vi har redan väntat i 13 månader och i  Västerås är väntetiden över 18 månader då de är så sega. Ska ringa till olika enheter i morgon o se vad för svar vi får från dem. Känns så hopplöst allt just nu :,(

• sjömannen
    Jorgen skrev 2015-08-25 14:32:29 följande:

Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
    Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
    Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta  drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
    Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.

Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.

Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...

Någonstans har jag läst att en handläggare presterar det fantastiks resultatet av 7 till 10 beslut i veckan. Låt oss anta att av alla drygt 6000 anställda hos migrationsverket kanske 1000 arbetar i besluts-ställning så borde de ju klara mellan 28000 och 40000 i månaden, vilket ju inte heller ser ut att stämma, så den enda riktiga slutsatsen med migrationsverkets uppgifter är väl ATT INGENGTING STÄMMER!!!!
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-25 19:36:15 följande:

Någonstans har jag läst att en handläggare presterar det fantastiks resultatet av 7 till 10 beslut i veckan. Låt oss anta att av alla drygt 6000 anställda hos migrationsverket kanske 1000 arbetar i besluts-ställning så borde de ju klara mellan 28000 och 40000 i månaden, vilket ju inte heller ser ut att stämma, så den enda riktiga slutsatsen med migrationsverkets uppgifter är väl ATT INGENGTING STÄMMER!!!!

Om man gissar att i snitt jobbar en handläggare 44 veckor per år och tar 8 beslut i veckan så blir det 344 beslut på ett år. Förra året togs ca 42500 beslut i anknytningsärenden. Delat med 344 blir det 123.

Så följer man statistiken så är det bara lite drygt 100 personer som sysslar med anknytningsärenden...men vi kan säga 150 lite snällt. Totalt togs 110 000 beslut förra året....men antagligen är det många fall som kräver mycket utredning. Men trots det...man börjar ju undra vad alla 5-6000 anställda pysslar med egentligen...
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-08-25 14:32:29 följande:

Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-27 09:04:51 följande:
    Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
    Gäller bara att hitta nån som är intresserad. Men det verkar inte vara så lätt. Men man kan ju göra ett försök att ta kontakt med dom lite större tidningarna. Vore bra om kanske fler försökte. Får någon napp så finns vi ju samlade här för att bistå med ytterligare fakta :)

Jag sa "nästan" ministerstyre....vet att det egentligen är när man ger sig in på enstaka fall som det blir ministerstyre. Men har för mig att jag läst nånstans att nån hade tagit kontakt med nån minister och då lät det som att dom inte vill/kan påverka hur MIG ska sköta sitt jobb...och nu gör dom tvärtom.
    Men regeringen ska ge ett ramverk för hur dom ska jobba. Dock inget detaljstyre..
  • toufik17

Hej,

Tråkiga nyheter för min del och eran del.

Vi är inne snart på ett år väntetid... Pratade med örebro enhet där min fru har blivit tilldelad... Väntetiderna är 14 till 15 månader om allt fortsätter så som det ser ut... Räknas vi som människor eller djur???? Gör vi någon brott eftersom vi är gifta med utlänningar???

När sker det något??? Är less på det hela :(

//T

• Anonym (beso)

Ja det känns som om man blir straffad. Tänk om alla andra myndigheter haft samma handläggningstider. Funkar ju inte. Så varför ska detta vara ok?! :( Känns som jag helt håller på gå under av denna långa väntan. Den påverkar hela familjen negativt.

• toufik17

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid