• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Är det någon som har väntat mer än 11 månader och har sin enhet i sundsvall?

• Berii

Hej Zh !

I en vecka blir det 1 år sen vi gjorde webansökan !!

Vårt ärende ligger i uppsala och när vi ringde i föra veckan så sa en teamleader att vi måste ju vänta tills det blir ju 13 månader väntetid !!! :o fattar inte alls varför måste det blir så men vi får se i oktober

Visa säger att väntetiderna kommer öka snart men tro inte så mycket för att det är dom i kundtjänst som ljuger bara att ni ska inte ringa så ofta!!! Lycka till alla o mest till dom som väntar mer än Nio månader ..

• mizzvictory

Jag vet att när jag väntade på sonens pappa så hände inget fast jag skickat in moderskaps intyg, men fick ringa och säga till 1 mån innan sonen skulle födas att de fick skynda på och då bad de om att få ringa tillbaka samma eftermiddag och när de ringde meddelade dem att han fått sitt uppehållstillstånd! Men då var det långt gången graviditet!

• AAke
    Halal skrev 2015-09-02 18:20:10 följande:

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

du får helt enkelt hitta något annat att sysselsätta dig med.
    det är 49000 andra ansökningar, där en majoritet har väntat längre än er.
    att ni är gifta gör er inte mer värda (tyvärr)
    efter cirka 6 månader får din partner mejl om att boka intervju.

vi är också gifta, har väntat nästan 10½ månad nu
  • Miss Honey
    Halal skrev 2015-09-02 18:20:10 följande:

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

Vi är också gifta och inga konstigheter och inget tidigare asylansökan eller annat misstänksamt webbansökan och idag har vi väntat 10 månader utan handläggare och dem säger det är mellan 14-18 månader man ska räkna med till beslut tyvärr :(
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-02 15:36:44 följande:
    Västerås, ingen handläggare.
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
  • Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-09-02 22:47:19 följande:
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
    Det är skandal det här. Jag antog att teamledaren inte kommer att svara och även om hon svarar nu så kommer hon väl inte att röra ett finger. Vad ska jag säga... Jag lider med er. Önskar att man inte var så maktlös som man känner sig. Jag hoppas innerligt att ni får förtur om din man är hotad i sitt hemland, annars är det verkligen ännu en bekräftelse på hur sjukt system Migrationsverket har.
  • zeback

Någon som fått intervjusmailet nyligen?

Vi gjorde vår webansökan 2015-03-02 och väntar fortfarande på mailet

• zeback

Någon som fått intervjusmailet nyligen?

Vi gjorde vår webansökan 2015-03-02 och väntar fortfarande på mailet

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid