• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Hej Berii det är bra med 13 månader om det han sade är sant. Jag har vårt ärende i sundsvall och de säger alltid mellan 14-18 månader. Jag känner också att de ljuger för att man inte ska ringa, men man blir ändå orolig när man ser att vissa är på sina 14-16 månader. Vi får hoppas att vi hör något snart.

Donna grattis, vad skönt att väntan är över nu!

• Ellaa
    V70 skrev 2015-09-03 09:26:48 följande:

Har följt er i långa tid och berättelse, jag är med i flashback där. har inte skrivit här tidigare i tråden. nu säger jag att jag och min fru är gifta sen för ett år och 4 månader. vi sökte via webb. ungefär 16 månader sen. har ringt till teamledaren i västerås. nu har vi fått handläggare som jag ringt nyligen i veckan och fått veta så bör beslut kommer snart efter våra ansökan gjort slutet i juli i år om förtur för graviditet beviljat.

alltså ni som tror om gifta hjälper att få snabbt beslut, tyvärr det har blivit sämre för migverket, de har fått "återfall" igen samma från 90 talet. och den JO anmälan gjorde jag aldrig, har läst era inlägg, det bits inget, det hjälper inte...

Har fått höra om rykte, en från andra land som väntade på UT, orkade inte vänta och bestämde sig att resa till sin kära i sverige under besök, och sen hem igen fick den äntligen beslut om UT. innan snart angående plastkort märkte på Mig Verket nåt och avvaktade med plastkort, kikade in allt, såg att den har besökt i sverige under väntetiden, blev det tyvärr avslag.

Nu får ni akta er. de är som storbror och ser allt!

Hej V70, välkommen till familjelivs tråden om UT/TUT. Skulle du kunna utveckla lite det du om det "ryktet" eller historien som du fick höra om att någon fick avslag? 

Om ett beslut är taget av Migrationsverket som är bifall/positivt så går det inte att återkalla beslutet i efterhand - så om den här personen fick ett positivt beslut och sedan vid tillverkningen av UT kortet så har M-Verket märkt att personen varit i Sverige och besökt landet och ett beslut är taget så går det inte att återkalla ett beslut. Därav kollar vissa handläggare att personen faktiskt finner sig utanför Sverige. Men självklart inget förvånar en längre med M-verket - du får gärna förklara igen förstod inte riktigt hela ryktet.

Lycka till!
  • Ellaa
    Donna90 skrev 2015-09-03 16:15:32 följande:
    Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.
    GRATTIS Donna90, till dig, din man och er bebis i magen :)
    Underbart!
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-02 23:18:57 följande:
    Det är skandal det här. Jag antog att teamledaren inte kommer att svara och även om hon svarar nu så kommer hon väl inte att röra ett finger. Vad ska jag säga... Jag lider med er. Önskar att man inte var så maktlös som man känner sig. Jag hoppas innerligt att ni får förtur om din man är hotad i sitt hemland, annars är det verkligen ännu en bekräftelse på hur sjukt system Migrationsverket har.
    Ja det e värt ett försök i alla fall. Får vi inte förtur tänker jag börja ringa dem varje dag o påminna dem hur allvarlig min mans situation verkligen är. Fattar inte vad Västerås enhet egentligen håller på med eller har de bara en handläggare där som jobbar då de är så sega. Tror ALLA andra enheter är före dem med flera månader i handläggningen. Jag pratade med enhetschefen i juni om att få bli flyttad tillbaka till Örebro som vi låg i innan men det gick ju inte då de kunde minsann inte bara förflytta en ansökan bara så där. Han sa att de just då hade flyttat de flesta ansökningarna från första kvartalet 2014 (jan- april) till Uppsala för att komma ifatt de andra enheterna och att de skulle kolla nu i augusti om de skulle behöva förflytta andra kvartalet oxå dvs maj-augusti så vi får se om vi har turen att bli förflyttade :)
  • Donna90
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-03 16:43:57 följande:

Grattis! Vad skrev du i själva mejlet när du skickade in begäran om förtur pga graviditet? I vilken vecka är du gravid nu? :)

I ämnesraden skrev jag: begäran om förtur gravidintyg sen vårt ärendenr

Och i meddelandet något i stil med:

bifogat mitt intyg jag tog hos barnmorskan idag och hoppas vi får vår begäran beviljad. Vi har snart väntat i 11 månader och jag behöver ha min man vid min sida under denna process. Jag bor själv och det finns ingen som kan ta hand om mig, och det är inte bra för barnets utveckling att känna av min depression och stress.

Vi är i vecka 10 :) men det framkom inte i intyget utan bara att jag är gravid
  • MikaelLjung
    z h skrev 2015-09-02 19:49:19 följande:

Är det någon som har väntat mer än 11 månader och har sin enhet i sundsvall?

Har Sundsvall men har "BARA" väntat i 10 månader.... Frustrerad!! Ska vi åka dit och ockupera MIG i Sundsvall? Vi kedjar fast oss i dörren och hungerstrejkar... ;)
  • MikaelLjung

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

• MikaelLjung

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

• sten13

Hej! Vet inte om ni läst det jag tidigare skrivit. Men vi har väntat i 13 månader nu (pappers ansökan). Fick hem ett frågeformulär idag som jag ska fylla i, vilket anses som min intervju del.

Min fråga till är då följande:

Vet någon hur lång tid det kommer att nu? Kommer skicka in papperet om någon dag bara men någon som har erfarenhet kring hur lång tid det tar till ett beslut?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid