• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Harvey80

vi sökte 2015-02-20 och inget intervju mail än pratade med en 26 aug på migrationsverket han trodde dom skulle skicka ut för februari månad snart.han sa inom två veckor men han bara spekulerade

• V70

Har följt er i långa tid och berättelse, jag är med i flashback där. har inte skrivit här tidigare i tråden. nu säger jag att jag och min fru är gifta sen för ett år och 4 månader. vi sökte via webb. ungefär 16 månader sen. har ringt till teamledaren i västerås. nu har vi fått handläggare som jag ringt nyligen i veckan och fått veta så bör beslut kommer snart efter våra ansökan gjort slutet i juli i år om förtur för graviditet beviljat.

alltså ni som tror om gifta hjälper att få snabbt beslut, tyvärr det har blivit sämre för migverket, de har fått "återfall" igen samma från 90 talet. och den JO anmälan gjorde jag aldrig, har läst era inlägg, det bits inget, det hjälper inte...

Har fått höra om rykte, en från andra land som väntade på UT, orkade inte vänta och bestämde sig att resa till sin kära i sverige under besök, och sen hem igen fick den äntligen beslut om UT. innan snart angående plastkort märkte på Mig Verket nåt och avvaktade med plastkort, kikade in allt, såg att den har besökt i sverige under väntetiden, blev det tyvärr avslag.

Nu får ni akta er. de är som storbror och ser allt!

• Berii

Grattiiisss !!!

Donna så skönt o höra det vetkligen :) :) :) hoppas jag är next haha är oxå ifrån Kosovo och väntat 12 månader men inget ännu , iallafall man kan tro att nått händer nu Grattiiss igen o Lycka Till :) ... Urime

• Miss Honey
    Mimmipigg skrev 2015-09-02 22:47:19 följande:
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
    Hej mimi vi har också västerås sist jag pratade med dem sa dem att det är 18 månader väntetid och när jag ringde dem i Juli sa en till mig att vår ansökan är rätt ny så det tar ett tag för er (vi ansökte oktober 2014) och hon sa vi jobbar med 2013 ärenden just nu men dem ljuger ständigt så man ska inte tro allt dem säger
  • toufik17
    Donna90 skrev 2015-09-03 13:30:57 följande:

Hej alla!

Vi har äntligen fått beslut!

Hej och grattis till det efterlängta beslut.

Hur länge fick du vänta... Vilken månad lämni ni in ansökan????

Fick du komplettera????

Gick du på intervju????

//T
  • Donna90
    Berii skrev 2015-09-03 14:50:01 följande:

Grattiiisss !!!

Donna så skönt o höra det vetkligen :) :) :) hoppas jag är next haha är oxå ifrån Kosovo och väntat 12 månader men inget ännu , iallafall man kan tro att nått händer nu Grattiiss igen o Lycka Till :) ... Urime

Tack så mycket! Det känns helt overkligt, men otroligt härligt efter all väntan. Jag hoppas att det går fort för er del med och alla andra som väntar. Flm shume
  • Donna90
    Berii skrev 2015-09-03 14:50:01 följande:

Grattiiisss !!!

Tack så mycket! Det känns helt overkligt, men otroligt härligt efter all väntan. Jag hoppas att det går fort för er del med och alla andra som väntar. Flm shume
  • Donna90
    toufik17 skrev 2015-09-03 15:45:35 följande:

Hej och grattis till det efterlängta beslut.

Hur länge fick du vänta... Vilken månad lämni ni in ansökan????

Fick du komplettera????

Gick du på intervju????

//T

Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.
  • Anonym (Hjälp)
    Donna90 skrev 2015-09-03 16:15:32 följande:

Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.

Grattis! Vad skrev du i själva mejlet när du skickade in begäran om förtur pga graviditet? I vilken vecka är du gravid nu? :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid