• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

sjömannen skrev 2015-07-29 10:59:52 följande:

Lite information till dem som klagar på formuleringen i den namninsamlingslista jag presenterade hår i går. Hämtat direkt från deras sida:

Att det dessutom av de 25 som kommit in är 7 stycken som skrivit ett "Nick" eller liknande verkar ju inte särskilt seriöst. Har också fått reda på att det finns statligt anställda personer (inga namn) som kan uttala sig professionellt..... är det inte mot cirka 6000 sådana vi här försöker göra oss hörda??? Som absolut inte klarar av att lämna professionella svar på allas våra frågor.

Namninsamling.se - Gratis och

kvalitetssäkrade namninsamlingarMed namninsamling.se's fria, säkra och oberoende system skapas här namnlistor som efter aktivering är låsta.

Namnlistorna kan ej ändra innebörd eller syfte efter aktivering. Systemet har ett allmänt forum för respektive namninsamling där åsikter kan uttryckas.

Administratören / skaparen av namninsamlingen aktiverar själv insamlingen och hanterar utskick via sin sida.

Vi har inga begränsningar för privatpersoner, organisationer eller företag.

sjömannen, din kritik är riktad mot helt fel personer! Först flyktingar och nu de anställda på Migrationsverket ellr statsanställd, jag är statsanställd och tro mig om jag kunde göra något skulle jag gjort det för LÄÄÄÄNGESEN..... Varken flyktingarna eller tjänstemännen kan göra något - hur frustrerande det än är! Migrationsverket gör fel i att handlägga ifrån fel ordning. Men det är Regeringen som ger direktiv, det är Regeringen som måste höra oss! Väljer regeringen att säga: ALLA UT ärenden som inkom 2014 får beslut på en månad så kommer det hända!!!

Sen hur många olika namn finns osv, finns inte mycket att göra mot det. Det är en ganska vanlig företeelse vid namninsamlingar - och sen Vi som är statligt anställda och kan få uttala oss professionelt får också skriva på namnlistor. Det enda du skulle kunna göra är att lägga ner namninsamlingen och göra en ny OM DU VILL såklart. Tror det är större chans att bli tagen på allvar om den innehar en välformulerad text, där kritiken är konstruktiv. Tänker inte använda detta forum för att sänka mig till barn nivå med massa pikar och massa "inga namn nämnda" leken, detta är allvarligt och vi är vuxna som ska kunna tala rätt till varandra med respekt. Vi är alla i samma sits mer eller mindre.

Diskussionen om flyktingar osv är svår att diskutera och ingen har de rätta svaren på vad som är bäst. Vi får vara överens om åtskilda åsikter. Vi fortsätter i väntans namn.
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-07-29 23:22:51 följande:

Du Ellaa, om du tycker att jag rikta kritik mot först flyktinar och sedan statsanställda, då tycke jag synd om dig. Jag tycker däremot att det är fel at du tycker att du kan uttrycka dig professionellt bara för att du är statsanställd. Bara för att man är statsanställ så är man per automatik professionell, är ju rena humbuget.

Om man sedan skall utvärdera namninsamlingen så är det bar ett 30-tal som skrivit på, och det är ju inget att skicka. Det platsar ju bara i papperskorgen, liksom många av de klagomål som skrivs här.

Men visst............................ något kan ju även du ha rätt i.

Du behöver inte tycka synd om mig - snarare jag som börjar inse att du inte verkar läsa vad som skrivs, eller så läser du kanske men din slutsats och förvrängd förståelse är ju lite läskigt! Först påstod du att jag hade kallat dig för troll, vilket jag aldrig gjorde. Och nu säger Du att Jag har sagt att Du ska rikta din kritik mot 1. Flyktingar 2. Statsanställda. För de flesta här är ju överens om att du försöker spela ut de mot oss, tydligt på innehållet i namnsamlingen. Sen ger du dig på de som är "statsanställda som skriver på namninsamlingen och inga namn nämnda"? Så för säkerhetsskull så tar jag det igen, din kritik borde riktas mot Regeringen/politiker och inte finna problem i statsanställda som skriver på listan, inte statsanställda som gör lagarna eller direktiven, och kritiken ska inte behöva vändas mot flyktingar. Det är inte deras fel att vår Regering har tillsatt de som prio 1. Hoppas du förstår nu vad jag verkligen menar innan du vränger på mina kommentarer.

Och så en ytterligare, tredje gång som Du vänder på det jag säger, aldrig påstått att statsanställda består enbart av professionella, dock så krävs det oftast rätt mycket erfarenhet för att bli statsanställd inom det området man jobbar med. Så det var det jag menade med professionellt att man utför något yrkesmässigt på en professionell nivå dels för att man har kunskapen om ämnet och praktiken - och eftersom du påstår att EU hjälper illegala verksamheter som hämtar flyktingar och inte verkar veta att det finns ett EU system för att hantera detta. Var tvungen att dela med mig av den informationen till dig så inga felaktigheter sprids.

Ja, kanske var bäst att den hamna i papperskorgen med tanke på innehållet - sen att du inte kan ta emot konstruktiv kritik och tycker att allt som man argumenterar emot dig ska vara i papperskorgen är ju något som får ligga hos dig. Ja, det är tur att man blir godkänd av dig att ha rätt i något. Tackar för det.
  • Ellaa
    georgethepower skrev 2015-07-31 10:54:42 följande:

Hej alla,

ansökte 3 November 2014

Fick beslut igår 30 Juli 2015

Hoppas det ska gå bra till alla. Vet att många ansökte innan mig.

Grattis!! Skönt för er att väntan är över.

Får jag fråga hur er situation ser ut? Villet land? Tänkte då du sa att ni gjorde pappersansökan

i och med att din partner befann sig i Sverige när ni ansökte.

Är er ansökan en förlängning eller var din partner bara här på besök när ni

ansökte osv? Tacksam för svar!

Grattis igen :)
  • Ellaa
    georgethepower skrev 2015-07-31 11:49:23 följande:

Tack så mycket:)Jag hade arbetstillstånd och bodde i Stockholm medan min sambo bodde i GBG. Vi bestämde oss flytta i hop i GBG. Eftersom jag hade ett jobb i Stockholm mitt arbetstillstånd skulle återkallas om jag flyttar till GBG, SA, sökte vi anknytning. Ja, jag gjorde papper ansöka.

Migrationsverket sa mig mig att jag har rätt att stanna i Sverige tills beslutet är fattat för att jag hittade jobb i GBG. Så vi har gjort allt tillsamans och vi bodde tillsammans från nevember. Det enda problemet var att jag kunde inte besöka mina föräldrar i Armenien som jag inte har inte sett 2 år.
    Hej! Tack för att du delar med dig! Jaha så du hade arbetstillstånd i Sverige sedan innan - då förstår jag varför du fick vara i Sverige medans ni ansökte. Ja precis lite jobbig sits att inte få lämna Sverige under tiden dock. Men grattis igen :)
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-08-01 21:23:21 följande:

Kan någon förklara den här matematiken från Mig's hemsida:
    alla utom 34 %  får svar inom 9 månader
    dessa 34 är ärenden som ska utredas

när jag frågar diverse handläggare o dylikt får jag svar:
    "nej ni utreds inte, men du får inte svar för att vi har så många ärenden."

hur går det ihop liksom!?

Hej jessib, i veckan när jag talade med en random handläggare så sa han att de nya väntetiderna som står på hemsidan inte gäller oss, utan när vi ansökte var väntetiden 14 månader ungefär (tror att det stod så, vilket är sant också) och pappersansökningar 18 månader. 

Han sa att sidan uppdateras efter en prognos på de senaste tre månaderna, så den här sidan, ponera att de nya väntetiderna blev uppdaterade i maj 2015, så utgår de ifrån de senaste 3 månader dvs april-mars-februari 2015. För oss gäller fortfarande upp till 14 månader sa han, såsom det stod på hemsidan när vi ansökte hösten 2014. Så i stort sett har vi inte rätt att reklamera typ de nya väntetiderna för det är för de som ansöker NU. Inte för oss som ansökte förra året.

Vad jag tyckte var märkligt var när jag sa till han, så hur kan ni utlova 4-9 månader till de ärenden där EN intervju sker (som de flesta av våra) - när ni inte ens kan hinna med våra? Hur ska ni hinna ikapp? Han ba ja det är det som blir knepigt. 

De själva verkar inte kunna stå till svars för vad som står på hemsidan, väldigt rörigt. Men han förklarade också varför de ibland säger, vi arbetar med januari ärenden eller augusti ärenden - han sa att kön e3 kan bli knepig ibland i och med att man sitter och jobbar med kanske ett augusti ärenden men sen kommer typ ny info om ett annat ärenden in i inkorgen (deras kö-led) och då arbetar man på den så det skiljer sig väldigt mycket till sa han. 

Han hade förklaringar för kaoset men han hade inte konkreta svar om när vi möjligtvis kan få svar, han sa jag kan bara säga att upp till 14 månader. Bittert!

Jag har märkt att det inte finns någon logik längre i att överanalysera sidan, gå in på min sida - INGENTING händer. Allt jag gör är att försöka terrorisera de med samtal varje vecka och hoppas på att någon ska hjälpa oss även om det känns lika hopplöst. Min sambo börjar ju tappa tålamodet och jag faller med han. Nu går vi in i augusti och deras personalstyrka ska vara åter den här månaden - NU JÄVLAR får någon från högre instanser ge direkt till de att TA BESLUT FÖR AUG-OKT ärendena som redan passerat 9 månader denna sommar!
  • Ellaa

Uppdatering efter samtal med Växjö enheten:

Talade med en handläggare på Växjö enheten då sambon är här måste jag motvilligt

ringa varje dag typ.

Hon sa att de flesta är åter från semester nu på Växjö enheten, och att när hon gick

på semester så höll de på med augusti 2014 ansökningar - de är någonstans då just nu

mellan augusti-september 2014 ansökningar.

Hon sa jag skulle nog räkna med en månad till för er då ni ansökte i okt 2014,

genomsnitt 10 mån och 11 efter sommarsemestern.

Vi får "väl se" om vi hör något nästa månad.

Hoppas ni som ansökte aug-sept hör något denna månad!

• Ellaa
    marhed skrev 2015-08-03 17:46:22 följande:
    Hej alla. 
    Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
    Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
    Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
    Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
    Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
    Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt  stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
    Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar. 
    maila Migrationsverket och fråga De istället för dumskallarna på Norska ambassaden, skriv samma mail flera gånger (då kommer du få olika svar) någon kommer säkert svara JA skriv ut och visa ambassaden! Ni ska inte behöva vänta såhär.... Det finns andra som har sina partners med besöksvisum i Sverige. Vissa på kundtjänsten har tom rekommenderat att man gör så pga de långa väntetiderna. Så det ska gå!!!!

Du skriver så djupt om din tjej även om jag och min sambo har väntat sedan okt 2014 så lider jag med dig också. Förhoppningsvis får de bukt med problemet innan årsskiftet så tror inte ni behöver vänta 12-14 månader, lär nog bli 9 månader för er!! Lycka till.
  • Ellaa
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-03 22:35:31 följande:

Hej! Jag behöver hjälp för hittar inte detta alls på migrationsverkets hemsida :/ Hur skickar man graviditetsintyg till Migrationsverket om man har gjort webbansökan? Detta räknas som förtur antar jag? Ska man göra en ny ansökan eller hur går det till? Sen undrar jag om när man kan få ett graviditetsintyg från barnmorskan? Kan man kräva det av henne tidigt? Eller måste man vänta till någon särskild vecka? Tacksam för alla råd och svar jag kan få :)

Du måste kontakta de först om ansökan till förtur på migrationsverket@migrationsverket.se, rubrik gärna ärende nummer och skriv förtursbegäran graviditet. Bifoga beviset.

Jag tror du kan kräva ganska snabbt inpå problemet är dock om du är gravid under 6-7 månader så kommer det inte hänfa mycket. Du lär få förtur men det beror på vilken vecka du är gravid. Lycka till
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-08-04 14:31:07 följande:

Hej

Jag skickade in förturs begäran och intyg i vecka 8 fick mitt intyg vid inskrivningen hos barnmorskan.

Ringde då migra och frågade hur jag skulle göra blev kopplad till den enhet våra papper låg då och fick skickat dit papperna.

Tyvärr så har inte förturen hjälpt så mycket, vi går in i 9 månaders väntan i morgon och tror inte han hinner hit innan födseln i dec då våran handläggare sa tidigast i slutet på nov kan hon titta på våra papper....

Hej skantz81, sökte ni via webbansökan eller via papper?

Vilken enhet ligger ert ärende hos?

Om augusti är 9 månaders väntan för er och er handläggare har sagt att inte förrän nov kommer hon öppna ert ärende betyder det att hon redan förplanerat att Ni ska få vänta 12 månader? Om man inte vet eller kan ge svar på väntetiderna hur kan er handläggare då redan nu planera att er väntetid är 12 mån. Jättekonstigt! Skulle nog kontakta deras teamledare om jag var du och klaga på att er handläggare redan verkar ha planerat er väntetid!

Men jag tror dock de kommer se på ert ärende före du ska föda, så din partner hinner komma hit innan, när det gäller förtursansökan pga graviditet så verkar den inte ha så stor påverkan om inte man är höggravid. Hoppas ni får höra nåt innan november!

Grattis och lycka till
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-08-05 12:27:03 följande:

Tack:) ringde dem precis dem säger att dem jobbar med januari, februari,mars 2014 helt sjukt blev riktigt förbanad hur länge ska man fan vänta detta e oacceptabelt för fan asså!! Vi ansökte oktober 14 jag har tappat all hopp redan

Hej Miss Honey. Fy vad skamligt, så de jobbar med januari-mars 2014 ansökningar, så dwt betyder att de som de handläggee nu har alltså fått vänta minst 18 mån!!! Om de jobbar med jan 2014 så betyder det att den gruppen har väntat i 20 månader... Feb 2014 ansökningar den gruppen har så väntat i 19 månader och mars 2014 18 månader!

Det är ren lögn, väntetiderna på den tiden var inte ens 1 år!! Väntetiderna på hemsidan när der var som värst var ju det som stod aug-dec 2014 = webbansökningar upp till 14-16 mån tror jag och papper 18 mån. Frågade du ut de om det? Typ jaha så då enligt er är väntetiden 18-20 månader om ni nu påstår att ni handlägger jan-mars 2014 - så får man se vad de säger! Testa och ring igen när du kan och fråga ut de!

Sanslöst.

Vår enheten Växjö sa i måndags att de höll på med augusti 2014 när hen gick på sem, så hon sa att de ligger nu mellan aug-sept 2014. Hur kan det vara så olika liksom, om det inte är så att man har en asylansökan eller ytterligare utredning i sitt ärende.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid