• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-08-05 21:10:08 följande:

Håll ut allhopa. Vi är grymma som klarar detta! Snart är de tillbaka från semestern och besluten kan börja rulla igång.

Dock, om jag inte får något positivt från teamleadern, kommer jag boka en biljett till killen nu till hösten. 23 dagar tillsammans. Längtar ihjäl mig.

En rolig sak som hände idag var att jag fick hem min bröllopsklänning! Den var en dröm. Nu ska bara den blivande mannen få sitt UT. :)

Åhh vad underbart!!! Jag tror ni hör något senast nästan månad jessib, jag tror saker kommer börja rulla snart, som du säger när samtliga är tillbaka vid slutet av aug. Hoppas på att någon får ett beslut redan nästa vecka av oss som skriver här!

Grattis igen!
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-08-06 13:20:55 följande:

Nu har jag gjort en jo anmälan kanske inte hjälper men stjälper nog knappast heller ?

Någon som har ansökt om skadestånd ?

Jag ansökte om skadestånd - lika värdelöst som JO anmälan.

Jag kan försöka hinna ta ett kort på brevet jag fick från JK som

nekade mig rätten till skadestånd. I stort sett finns det INGET vi

kan göra. Maktlösa.
  • Ellaa
    Jorgen skrev 2015-08-06 12:07:14 följande:

Varför söka visum nu när ni antagligen lär få besked ganska snart när dom kommer igång efter semestern?

Skulle gissa att det ligger i krokarna kring tiden när din fru dyker upp eller lite senare. Hon måste ju egentligen lämna landet när beslutet ska tas...annars är det ju stor risk att att det blir avslag.

Visst är det ju skönt att man får vara tillsammans...det vet jag mycket väl. Men att riskera mer väntetid och pappersexcercis som ett avslag lär ge, det skulle jag nog aldrig våga göra.

Däremot är det en annan sak med dom som kommer från viseringsfria länder.

Då är det nog lättare att vara gömd i landet. Men från Thailand(som min flickvän också kommer från) måste man ju faktiskt ha VISA(registreras antagligen hos MIG)...tror inte jag skulle riskera att utöka väntetiden ytterligare.

fast om hans fru kommer och får Schengen visum så behöver hon väl inte åka hela vägen hem (om hon redan lämnat fingeravtryck och Aake har fullmakt i ärendet). Hon/de kan åka till Finland eller Norge medans beslutet tas. De meddelar då referenten att beslut ska tas och man måste lämna Sverige. Man får inte ge avslag om personen befinner sig i landet lagligt, så godkänns deras visum så är hon här lagligt bara att hon måste lämna Sverige när beslut ska tas. Det i sig kan ju bli lite anständigt då man inte vet hur länge de kommer hålla på vid beslutstagandet. Sen tror jag dock rädslan hos mig iaf (min amerikanska sambo är här) att man får en handläggare som inte är samarbetsvillig med noll förståelse för situationen och väljer att vara tuff. Jag pratade med en handläggare igår om detta, då sa hon meddela oss hur länge din sambo ska vara här - gärna med bevis på flygbeställning från-tom datum. Då sa jag, kan vi vara i Spanien när beslutet ska tas? Då sa hen, ja så länge ni inte är i Sverige. Sen är det märkliga att vissa handläggre tom har rekommenderat att man ses under tiden man väntar för att styrka förhållandets äkthet... Och sagt att det är ok att söka visum. Men många säger så olika. Svårt att veta.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-08-08 09:49:15 följande:

Teamleader i Umeå sa att de jobbar i maj/juni (what the!?) och att väntetiden är runt 14 månader.

Min enda slutsats är att det inte går att lita på vad någon säger.

Så nu har jag hittat billiga biljetter med KLM till min fästman.

Skulle hellre ha hit honom men 3 veckor i solen tillsammans känns helt OK!

Hej jessib, herregud inte klokt hur alla säger olika... I och med att det kommer från teamledaren så känns det ganska avgörande förstår jag att inget kommer hända. Om det är 14 mån så betyder det att ni kommer få svar i november och vi i december. Jag tappar hoppet med de väntetiderna. Jag fick mail från chefen på Växjö enheten i torsdags, hon skrev:

"Hej

Tack för ditt mail.

Jag har stor förståelse för den frustration det innebär att vänta på ett beslut i ert ärende. Vi har idag en stor ärendemängd att hantera och detta generar tyvärr långa väntetider. Vår enhet för operativ styrning och samordning arbetar med att ta fram rutiner för hur vi på bästa sätt skall hantera ärendemängden utifrån olika prioriteringsaspekter."

Jag skrev aldrig tillbaka, tyckte mailet var så byråkratiskt skrivet och i stort sett samma sak som jag hade klagat på! Men ska skriva tillbaka nu tänkte jag och därmed också fråga om väntetiderna i Växjö enheten, ungefärliga... Jag tror också eftersom jag skriver till chef och du med teamledare så överdriver de EN ANING med väntetiderna, om de skulle vara helt ärliga med väntetiderna och ponera att inget skulle hända - så skulle vi vända det emot de då vi har deras mail som bevis. Som vanligt, inget konkret att tillföra. Skönt att du reser bort iaf och få vara med din man. Förhoppningsvis kanske ni får höra något snart.
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-08-10 00:33:48 följande:

Hej alla kämpar!

Var ett tag sen jag skrev här, så tänkte uppdatera. Blir en väldigt tråkig uppdatering dock då jag och pojkvännen fortfarande inte har fått svar. Vi har passerat 14 månader och vi får väl säkert vänta ett bra tag till. Känns dock som att det kan närma sig, men vet inte :(

Har ingen av er andra fått besked under sommaren?

Hej Lambie, 14 månader har ni väntat! Hur är detta möjligt? Har du kommit i kontakt med någon teamledare eller enhetschef? Vart ligger ert ärende? Passerar ni 16 mån så är tror jag ert ärende har blivit pappersansökan. Ibland säger de UPP TILL 14 mån, dvs att 14 mån är maxgränsen... Någon på Flashback skrev:

"Vi har äntligen fått beslut nu efter mer än 13 månaders väntetid.

Ansökan 27 juni 2014 och beslut 31 juli 2015.

Enhet Örebro och Land Filippinerna."

Ansökte ni i juni 2014 Lambie? Du måste försöka ringa öronen av dig och be om att bli kontaktad av teamansvarig eller enhetschef - för 14 månader är katastrof. De gångerna någon har fått vänta cirka 16-18 mån har varit pappersansökande. Tycker du har rätt att veta nu - säger de att ingen har ert ärende så säg: Fast en enhet har iaf mottagit våra handlingar EFTER intervjun, vilken enhet är det? Få numret dit. Och be om namn och nummer på den som tog hand om ert ärende sist dvs innan intervjun. Det här är INTE OK!!!

Håll oss uppdaterad! Lycka till
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-08-10 13:15:19 följande:

Är du bara en bitter människa eller ett rötägg? Du behöver inte besvära dig med att svara.....   

Ellaa är aktiv och stöttar och du tycker att hon lägger sig i. Om något så är det väl bra att NGN lägger sig i. Du är en tragisk person!!!! 

Ellaa - du gör ett TOPPEN jobb!!!!

Peace out!

Tack JamJam :)
  • Ellaa
    Jorgen skrev 2015-08-10 13:39:43 följande:

Hon kommer med information som jag faktiskt tror många uppskattar och behöver.

Finns vissa andra som bara kastar skit eller är allmänt negativa och spekulerar vilt utan stöd av faktisk information. Och jag tycker nog att dom behöver inte uttala sig i det här forumet där de allra flesta söker lite stöd av medmänniskor i samma svåra situation. 

Välj vilken kategori du vill tillhöra!

tack Jorgen! Jag vet att de flesta av oss är här för samma syfte. Dela information och stötta varandra - som du säger. Ni gör tråden värd att följa & skriva i :)
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-08-12 19:12:36 följande:

Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?

Hej Aake, jag gjorde en sådan anmälan och det var lika förgäves som att göra en JO anmälan. Det är sanslöst vad som pågår... :( Hoppas att din fru kommer snart så ni får vara ihop.
  • Ellaa

Uppdatering.

I tisdag ringde vi helt random till kundtjänsten, killen som svarade frågade om vårt ärende nr, och kollade igenom ganska snabbt och sa direkt: vi behöver information på att ni har bott på samma adress minst sedan oktober 2012 i USA och skicka gärna lite bilder på Er. Han sa jag kommer skicka ett mail nu med en länk, bifoga bevisen. Vi hade missat att man inte såg tydligt datumet där vi bevisae att vi bott ihop. Så jag skickade in 10 dokument som var max - 5 bilder och 5 bevis på samboskap sedan oktober 2012. Kompletteringen är inkommen. Och vi är åter på E3 kön och redo för beslut. Hade lite hopp om att den här killen skulle också ta beslutet - nej han kunde inte han jobbar med äldre ärenden och enligt han "får de inte välja vilka ärenden de ska handlägga". Vilket man vet är en lögn då andra har fått beslut sådär sporadikt, handläggarna har inte följt kön. Säger man det så säger de "Ja så får man inte göra jag kan tyvärr inte uttala mig om andra ärenden". Men men på ett sätt är man glad att man lär slippa komplettering vid senare skede när någon väl tar ett beslut.

• Ellaa
    Citatet2 skrev 2015-08-13 13:37:03 följande:

Hej Alla,

Jag tänkte att jag skulle skicka en liten rapport och lite tankar på vad som hänt oss sedan jag hade glädjen att välkomna min fru till Sverige för exakt en månad sedan.

Detta för att ge lite perspektiv på att det även efter beslut blir en utmaning att knyta ihop säcken. Dom som bara vill läsa inlägg av personer som fortfarande väntar kan sluta läsa nu, för inlägget blir låångt.

Först lite datum och info.

2014-03-28 Ansökan registrerad.

2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev.

Sedan följer epostväxling och telefonförfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.

2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.

2015-03-30 Jag skickar omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm. Ett kompendium på mer än 150 sidor.

2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.

2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar.

2015-07-12 (söndag) kunde jag så hämta min fru på flygplatsen.

Nu fortsätter byråkratin med den förändringen att vi bor tillsammans i Sverige. Vi slösade ingen tid, utan redan dagen efter...

2015-07-13 Anmälan hos Skatteverket för att bli folkbokförd och få ett personnummer. Handläggaren på skatteverket sa att det skulle ta två månader att få ett personnummer. Det tog tre dagar, så det var en mycket god positiv överraskning.

2015-07-16 Anmälan och registrering på Arbetsförmedlingen (personnummer krävs). Tid för personligt samtal med tolk och handläggare den 11 augusti. Min fru talar flytande Ukrainska, Ryska, Engelska och hjälpligt på svenska.

2015-07-16 Anmälan på SFI (personnummer krävs). Fyra månaders väntetid.

2015-07-20 Identitetskort beställt på Skatteverket, för att kunna bli bankkund och få ett Mobilt BankID.

2015-07-29 ID-kortet klart. Raskt över till banken där vi får negativt besked. Det måste finnas ett kontinuerligt inflöde av pengar för att man ska kunna bli kund i banken (kontinuerligt flöde så som arbetsinkomst, eller a-kassa eller studielån eller etableringsbidrag etc.). Inget sådant finns, utan jag försörjer min fru tills hon får ett jobb och kan bidra med försörjningen.

2015-08-11 Personligt samtal på Arbetsförmedlingen, där man har hittat en tolk i -hör och häpna, engelska-svenska! Minns ni, frugan talar flytande engelska...

2015-08-12 Frugan försöker aktivitetsrapportera på Arbetsförmedlingens webbplats, men misslyckas för att det krävs ett elektroniskt-ID...som man får på banken... som kräver kontinuerliga inbetalningar från arbetsgivare eller annan myndighet innan konto får öppnas. Hmm...

2015-08-13 Besök på konkurrerande bank, där man faktiskt KAN få mobilt bank-ID (som ett undantagsfall). Det tar en vecka att processa.

Så, där står vi idag. Men jag kan säga att det är MYCKET roligare att ha dessa byråkrati-bekymmer än att vänta i ovisshet på ett beslut från Migverket. Så, ha tålamod allihopa. Det tar omänskligt lång tid, men plötsligt en dag så är det klart. Vi hade stor hjälp av att kunna kommunicera på Skype under väntetiden.

Kan tillägga att man har ett år på sig från folkbokföringsdagen att konvertera ett utländskt körkort till ett svenskt. Därefter måste man gå hela utbildningen från början, och det blir betydligt dyrare.

Lycka till alla ni som väntar, jag känner med er, och tro mig, jag vet hur det känns att vänta på UT.

Tack för utförlig information - bra att veta vad man har att göra hädanefter. Det här med banken - vilken bank vände ni er till? Räcker det med att man har pengar sedlar och gör insättning för att kunna få ett bankkort?

Tips gärna på bank som är samarbetsvillig :)

Skönt att du har henne här iaf! Hoppas allt flyter på snart.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid