• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • lucylight

Är det inte tre färskförsök man får via lanstinget? FET förstår jag som om att många betalar själva mellan finansierade färskförsöken.

Kan ha missförstått men hoppas inte :):)

• karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-28 20:22:07 följande:
    Välkommen tillbaka :)

Ert första räknas som ett försök sen är nog ett försök med fryst även ett helt försök!
    Tackar tackar haha:))

Ah okej då vet jag, vår läkare skickade remiss till Sahlgrenska så vi kommer ju att få tre försök utav landstinget med om inte dessa tre försöken från carlanderska går vägen.. Känns bra faktiskt:)) tryggt om inte annat, känner bara på att dessa försöken så måste de ju bli bebis!!!
  • TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-28 20:48:05 följande:

Ah okej då vet jag, vår läkare skickade remiss till Sahlgrenska så vi kommer ju att få tre försök utav landstinget med om inte dessa tre försöken från carlanderska går vägen.. Känns bra faktiskt:)) tryggt om inte annat, känner bara på att dessa försöken så måste de ju bli bebis!!!
    Jahaa ni kör privat nu? :)
  • TreTriss
    lucylight skrev 2014-08-28 20:43:41 följande:

Är det inte tre färskförsök man får via lanstinget? FET förstår jag som om att många betalar själva mellan finansierade färskförsöken.

Kan ha missförstått men hoppas inte :):)

Hmm.. Menar du att frysförsöken inte räknas som försök eller?
  • lucylight
    TreTriss skrev 2014-08-28 21:04:34 följande:

Hmm.. Menar du att frysförsöken inte räknas som försök eller?

Precis, så har jag förstått det! :)
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-28 21:03:37 följande:
    Jahaa ni kör privat nu? :)
    Japp, dem tre första är privat, om vi hade valt landstinget först hade dem räknat från mitt senaste ma som va i maj som ofrivilligt barnlöshet och då hade vi fått vänta i ett år.. De va därför vi valde att betala och ta d privat, så har vi landstinget om ett år att få hjälp om vi inte lyckas.
  • TreTriss
    lucylight skrev 2014-08-28 21:07:29 följande:
    Precis, så har jag förstått det! :)
    Det är ju jättebra isåfall :)
  • TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-28 21:16:03 följande:
    Japp, dem tre första är privat, om vi hade valt landstinget först hade dem räknat från mitt senaste ma som va i maj som ofrivilligt barnlöshet och då hade vi fått vänta i ett år.. De va därför vi valde att betala och ta d privat, så har vi landstinget om ett år att få hjälp om vi inte lyckas.
    Det förstår jag. Man tycker ju några månader är lång väntan, så ett år att bara vänta tills "tiden gått" låter inte som ett alternativ!
  • Luthien87
    karro 2014 skrev 2014-08-28 20:48:05 följande:

Jag har precis varit på "inskrivning" på Sahlgrenska och jag fick förklarat att man får 3 st färskförsök och per varje färskförsök så får du upp till 3 frysinsättningar. 

Alltså: 
    Färsk 1
    (upp till 3 frys)
    Färsk 2
    (upp till 3 frys)
    Färsk 3
    (upp till 3 frys)

Så i praktiken kan du få upp till totalt 12 insättningar.
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • karro 2014
    Luthien87 skrev 2014-08-28 21:39:58 följande:
    Jag har precis varit på "inskrivning" på Sahlgrenska och jag fick förklarat att man får 3 st färskförsök och per varje färskförsök så får du upp till 3 frysinsättningar. 

Alltså: 
    Färsk 1
    (upp till 3 frys)
    Färsk 2
    (upp till 3 frys)
    Färsk 3
    (upp till 3 frys)

Så i praktiken kan du få upp till totalt 12 insättningar. smile1.gif
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
    Ah okej, då vet jag, tack för svaret:)

När börjar du med din behandling?

Och hur kommer det sig att ni gör ivf?