• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Anonym (Malin87)
    BioBonus skrev 2014-06-24 12:57:00 följande:
    Jag tycker ni ska ta hand om hämtning/lämning. Men jag anser också att hädanefter så hämtar du eller din man, beroende på vad som passar in i ert vardagsschema. Hämtar du ditt barn kl 13.30 så hämtar du även bonus. Och ta det kriget. Men skit i resten - det ÄR dyrt att ha en bil man inte behöver i stan.
    Tack!

Ja inte mig emot, tar ju ändå den resan Glad

Nej jag vet ju kostnaden med bil eftersom jag har en själv & mannen har sin, så jag förstår ju henne också. Det var ju inte det som var ursprungsfrågan..
    Men jag kan ta att jag är en felande länken som många verkar vilja få mig att utstå som, även om jag själv är en bio-mamma med ett ex & ny partner....
  • Anonym (-)
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 13:01:13 följande:

Tack!

Ja inte mig emot, tar ju ändå den resan

Nej jag vet ju kostnaden med bil eftersom jag har en själv & mannen har sin, så jag förstår ju henne också. Det var ju inte det som var ursprungsfrågan..

Men jag kan ta att jag är en felande länken som många verkar vilja få mig att utstå som, även om jag själv är en bio-mamma med ett ex & ny partner....

Vilken är anledningen till att ingen annan än mamma och pappa fått hämta hittills?

Jag tänker att det kanske är pga barnets diagnoser? Det kanske är det bästa för barnet, om antingen mamma eller pappa hämtar. Rutiner är A och O.
  • Mamman02

Jag förstår henne, skulle jag klara mig utan bil skulle jag också ställa av den!
    Sen det där med hämtningen - det verkar som att hon har något emot dig? Hon kanske inte har kommit över separationen? Fast rent krasst - på pappans veckor är det pappan som bestämmer vem som hämtar! Det kan inte bio-mamman bestämma.

• Anonym (Malin87)
    Anonym (-) skrev 2014-06-24 13:06:03 följande:
    Vilken är anledningen till att ingen annan än mamma och pappa fått hämta hittills?

Jag tänker att det kanske är pga barnets diagnoser? Det kanske är det bästa för barnet, om antingen mamma eller pappa hämtar. Rutiner är A och O.
    Jag vet inte anledningen, men inte pga diagnoserna. Jag får vara med när pappan är med, det är Ok.  Är med på BUP tex.  (Vågar inte skriva ut här vad jag själv tror, för då blir jag bara ännu mera lynchad..)

Oh ja, rutiner & struktur är A & O för honom. Det jobbar vi mycket med här våra veckor och det går kanon Glad
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:27:40 följande:
    Gällande cyklingen, nej hon har tyvärr inte det. Jag vill inte gå in på alla detaljer men det är ingen lätt mamma och all kommunikation brister. 
    Stödhjulen har inte kommit på cykeln hos henne pga att hon anser att det är pappans sak att ordna åt barnet, för att han är pappa.
    Här hos oss kämpar h*n på med cyklandet.

Veckolämningar skoltid är inga problem i sig, mitt barn går i samma skola. Men jag får inte lämna/hämta hennes barn.
    Tja. Hon är ju tvungen att få stödhjulen fixade innan skolan börjar.

Tro mig - jag förstår som sagt irritationen. Vi är för tillfället i ett läge med bonus mamma att det räcker att hon är en halvtimme för tidig för att irritationen skall blossa upp. Kommunikationen funkar enbart när hon har ngt att tjäna på det.

Du får visst hämta, det bestämmer inte hon. Krånglar hon över det så har ni ju nu en förhandlingspunkt. Antingen får ni sköta byte i skolan och du eller pappan sköter det - eller så får hon betala eller fixa skjuts ena vägen.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:27:40 följande:
    Gällande cyklingen, nej hon har tyvärr inte det. Jag vill inte gå in på alla detaljer men det är ingen lätt mamma och all kommunikation brister. 
    Stödhjulen har inte kommit på cykeln hos henne pga att hon anser att det är pappans sak att ordna åt barnet, för att han är pappa.
    Här hos oss kämpar h*n på med cyklandet.

Veckolämningar skoltid är inga problem i sig, mitt barn går i samma skola. Men jag får inte lämna/hämta hennes barn.
    Varför skriver du h*n förresten? Du skriver han i TS....
  • Anonym (Embla)
    Mamman02 skrev 2014-06-24 13:09:45 följande:

Jag förstår henne, skulle jag klara mig utan bil skulle jag också ställa av den!
    Sen det där med hämtningen - det verkar som att hon har något emot dig? Hon kanske inte har kommit över separationen? Fast rent krasst - på pappans veckor är det pappan som bestämmer vem som hämtar! Det kan inte bio-mamman bestämma.

Eller så tycker hon att TS styr och domderar alldeles för mycket och lägger sig i hur/vad hon skall göra även när hon har barnet.
  • Anonym (Malin87)
    Mamman02 skrev 2014-06-24 13:09:45 följande:

Ja, jag förstår henne också. Men jag skulle nog för min egen skull OM det händer något ha bil...men det är mitt tänk.

Du har en poäng som jag är inne på & som familjerådgivningen de går på är inne på också ( ja detta råkar jag också veta för er som har åsikter....).

Nej jag tycker det är vansinne. Gynnar något barnet så gör man ju det som är bäst?
  • Anonym (Embla)
    BioBonus skrev 2014-06-24 12:57:00 följande:
    Jag tycker ni ska ta hand om hämtning/lämning. Men jag anser också att hädanefter så hämtar du eller din man, beroende på vad som passar in i ert vardagsschema. Hämtar du ditt barn kl 13.30 så hämtar du även bonus. Och ta det kriget. Men skit i resten - det ÄR dyrt att ha en bil man inte behöver i stan.
    Då kan du väl knappast ha synpunkter på vad hon har råd med och hur hennes bil påverkar just hennes ekonomi såvida du inte spionerar på henne.
  • Anonym (Malin87)
    Brumma skrev 2014-06-24 13:17:17 följande:
    Varför skriver du h*n förresten? Du skriver han i TS....
    Haha.. tokigt ;) men ja barnet är en han :) spelar eg ingen roll.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...