• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Ann Cistrus
    Anonym (Evigt gnäll.) skrev 2014-06-24 12:32:43 följande:

Varför tjafsa om såna små sträckor? Jag tycker inte en mil är något att gnälla för. Och självklart ska inte mamman behöva betala för en bil hon inte använder för ER skull. Pappan har samma ansvar för sitt barn som hon. Då får han ta det ansvaret och HÄMTA och LÄMNA sitt barn.

Om de nu har samma ansvar, varför ska då pappan vara den ende som kör fram och tillbaka och hämtar och lämnar? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Anonym (Evigt gnäll.) skrev 2014-06-24 12:32:43 följande:

Varför tjafsa om såna små sträckor? Jag tycker inte en mil är något att gnälla för. Och självklart ska inte mamman behöva betala för en bil hon inte använder för ER skull. Pappan har samma ansvar för sitt barn som hon. Då får han ta det ansvaret och HÄMTA och LÄMNA sitt barn.

Och mamman ska självklart  inte heller lägga sig HUR pappan och TS lägger upp hämtning/lämning av barnet... Mamman kan inte förbjuda TS att hämta barnet i skolan när hon hämtar sitt eget barn på samma skola.
    Snacka om att tjafsa om idiotsaker.
  • Anonym (L)
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:31:38 följande:
    Mamman....
    Men du får ju hämta hemma hos henne, vad är skillnaden?
  • Anonym (L)
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:35:04 följande:
    Ehumm... gnäll?? 

Ursäkta mig men vart står det att pappan inte tar ansvar? Nog sjutton är det just det han gör. Han har hämtat & lämnat hos henne trots att hon haft bil i drift. Vaddå för VÅRAN skull?
    Vad är då skillnaden, om pappan redan hämta och lämnar?
  • Anonym (Embla)

Vem valde att flytta? Tycker det låter rimligt att den som valt att flytta står för "körningen".

Tycker också det låter märkligt att TS har stenkoll på mammans räkningar och vad hon har råd med och inte. Rent krasst har TS heller inte med att göra vad mamman gör hemma hos sig under sitt umgänge tex cyklingen.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:37:09 följande:
    Ok, för det trodde jag var helt uteslutet. För pappan är det mer än Ok, då slipper ju barnet långa dagar på fritids vilket isf blir 06-17.30 när mitt barn går 08.15-13.30.
    Nej, så länge pappan är ok med det så får du hämta. Pappans tid med barnet = pappan bestämmer, mammans tid med barnet = mamman bestämmer.
  • BioBonus
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:41:53 följande:

TS måste tydligen lämna sitt bonusbarn på fritis tills kl 17.30 trots att hon hämtar sitt eget 13.30... Allt för att mamman inte tillåter att hon hämtar barnet. Låter ju helknäppt. Ska de behöva köra tillbaka till fritis/mamman fyra timmar senare för att hämta bonus? Nån har otur när de tänker här.

Dessutom har mamman ingen som helst rätt att förbjuda dig att hämta TS, så det kan hon lägga ner. Hon kan hota med vad som helst, men kommer aldrig vinna nåt med det argumentet.

Be din man boka till på Familjerätten och så får de hjälp att diskutera en ny lösning nu när hon valt att ställa av bilen.

• BioBonus

TS måste tydligen lämna sitt bonusbarn på fritis tills kl 17.30 trots att hon hämtar sitt eget 13.30... Allt för att mamman inte tillåter att hon hämtar barnet. Låter ju helknäppt. Ska de behöva köra tillbaka till fritis/mamman fyra timmar senare för att hämta bonus? Nån har otur när de tänker här.

Dessutom har mamman ingen som helst rätt att förbjuda dig att hämta TS, så det kan hon lägga ner. Hon kan hota med vad som helst, men kommer aldrig vinna nåt med det argumentet.

Be din man boka till på Familjerätten och så får de hjälp att diskutera en ny lösning nu när hon valt att ställa av bilen.

• Anonym (Malin87)
    Nej, det får jag inte ensam. Men ibland har jag varit med, dock en gång  sonika struntat i hennes "förbud" för barnets skull men då blev det liv i luckan så självklart gör jag inte det för sambons skull. Såg att jag skrev tokigt i ett inlägg. Men menade då att jag isf åker med i andra ärenden. Glad
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...