• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:44:00 följande:
    Vad är då skillnaden, om pappan redan hämta och lämnar?
    ...ja det har hänt vid enstaka tillfällen pga andra omständigheter som inte har med det här att göra.
  • BioBonus
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:47:25 följande:
    Nej, det får jag inte ensam. Men ibland har jag varit med, dock en gång  sonika struntat i hennes "förbud" för barnets skull men då blev det liv i luckan så självklart gör jag inte det för sambons skull. Såg att jag skrev tokigt i ett inlägg. Men menade då att jag isf åker med i andra ärenden. Glad
    Vem har bestämt att du inte får hämta barnet ensam? Om det är mamman så har hon faktiskt inte mandat att bestämma det. Du och barnets pappa har rätt att själva lägga upp er vardag på ett sätt som passar er. Pappans tid = pappan bestämmer.
  • Anonym (......)
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 12:45:08 följande:

Vem valde att flytta? Tycker det låter rimligt att den som valt att flytta står för "körningen".

Tycker också det låter märkligt att TS har stenkoll på mammans räkningar och vad hon har råd med och inte. Rent krasst har TS heller inte med att göra vad mamman gör hemma hos sig under sitt umgänge tex cyklingen.

Jag kan hålla med. TS och barnets pappa är nog inte helt enkla att sammarbeta dom heller. Jag inte gilla att mitt exs nya tjej höll så hård koll på vad jag gör tillsammans med MITT barn eller hur jag sköter min ekonomi. Sitter exet utanför fönstret, antecknar och spanar ;)? Kanske är det därför mamman inte vill att TS hämtar? Lyckligtvis så lever jag i en kärnfamilj och slipper sånt här. Det inte vara bra för någon, knappast för ett barn med behov.
  • Anonym (-)

Jag tycker inte att ni ska göra någon grej av detta.

En bil kostar varje månad, oavsett om man använder den eller ej. En onödig kostnad om bilen endast ska användas vid hämtning och lämning.

Bor hon centralt så kan hon säkert ta sig från punkt A till punkt B mycket enklare med kommunala medel, än med bil.

• Anonym (Malin87)
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 12:45:08 följande:

Vem valde att flytta? Tycker det låter rimligt att den som valt att flytta står för "körningen".

Tycker också det låter märkligt att TS har stenkoll på mammans räkningar och vad hon har råd med och inte. Rent krasst har TS heller inte med att göra vad mamman gör hemma hos sig under sitt umgänge tex cyklingen.

Kan bero på att hon har talat om detta under en fika jag bjöd på, och hon vet vad vi har i hyra osv  efter ett allmänt samtal.  Hennes räkningar har jag ingen koll på.

De flyttade isär för 1,5 år sedan från hus så båda valde att flytta.

Det finns så mycket runtikring detta alltet som jag inte tänker ta upp här så ni som ska sitta o anklaga och det köret kan gärna sluta upp eftersom jag bara ville veta om hon kan ställa såna krav.
  • Anonym (Embla)
    Anonym (......) skrev 2014-06-24 12:50:00 följande:
    Jag kan hålla med. TS och barnets pappa är nog inte helt enkla att sammarbeta dom heller. Jag inte gilla att mitt exs nya tjej höll så hård koll på vad jag gör tillsammans med MITT barn eller hur jag sköter min ekonomi. Sitter exet utanför fönstret, antecknar och spanar ;)? Kanske är det därför mamman inte vill att TS hämtar? Lyckligtvis så lever jag i en kärnfamilj och slipper sånt här. Det inte vara bra för någon, knappast för ett barn med behov.
    Nej, jag tycker det låter märkligt att en ny partner till ens ex har stenkoll på utgifterna och har synpunkter på vad/hur man skall göra med sitt eget barn under sitt eget umgänge (okej om barnet vanvårdades och inte fick mat men cykling?)

En början till att mamman tex skall tycka det är ok att TS hämtar borde ju vara att sluta lägga sig i vad hon gör under sitt umgänge och hur/vad hon skall spendera sina pengar eller att hon måste betala stora pengar för sin bil enbart för att kunna hämta/lämna där pappan/TS valt att flytta(?)
  • Anonym (Embla)
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:52:35 följande:
    Kan bero på att hon har talat om detta under en fika jag bjöd på, och hon vet vad vi har i hyra osv  efter ett allmänt samtal.  Hennes räkningar har jag ingen koll på.

Det finns så mycket runtikring detta alltet som jag inte tänker ta upp här så ni som ska sitta o anklaga och det köret kan gärna sluta upp eftersom jag bara ville veta om hon kan ställa såna krav.
    Hört talas om personer som faktiskt har fler kostander än bara hyran, ibland ganskla stora?
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (......) skrev 2014-06-24 12:50:00 följande:
    Nej så är det inte alls det.

Jag har ett barn från tidigare förhållande, utan tjafs och problem och massa flex. Jag har inte alls hård koll men jag vet ju hur det är med hyran osv eftersom hon själv har talat om detta.

Hämtning & lämning har varit stopp från dag1 han träffade mig. Inte ens farmor fick hämta.
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 12:54:47 följande:
    Hört talas om personer som faktiskt har fler kostander än bara hyran, ibland ganskla stora?
    Japp JAG är en av demGlad
  • BioBonus
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:52:35 följande:

Jag tycker ni ska ta hand om hämtning/lämning. Men jag anser också att hädanefter så hämtar du eller din man, beroende på vad som passar in i ert vardagsschema. Hämtar du ditt barn kl 13.30 så hämtar du även bonus. Och ta det kriget. Men skit i resten - det ÄR dyrt att ha en bil man inte behöver i stan.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...