• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Anonym
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

jag hade ingen foglossning och var ute ca 1 timme på ppromenad vvarje dag fram till förlossningen ÷) så jag var rörlig.
  • emmasdag

[quote=73954057][quote-nick]Krabban skrev 2014-09-08 16:19:31 följande:[/quote-nick][/quote]

Om du va på vul i onsdags kan det ju vara slemhinnorna som spökar? Jag fick lite lite brunt som igår, o jag va iväg i torsdags ju! O gången innan dess va typ 2 veckor sedan. Jag är i vecka 10, 11 på torsdag! Du då? : ) Har du slutat blöda?

• Solkatten
    hfriborg skrev 2014-09-08 12:51:00 följande:
    Dem som "fått mage" redan är förmodligen inte gravid magar, utan är bara svullna.. bebisarna är fortf väldigt små och dem flesta har inte livmoder större än en apelsin.. Gravid magen borde därför inte synas tidigare än v 12. Själv ser jag ut som jag är gravid i v 20:p Men är endast mkt svullen, spec efter måltider. Är i v 10 nu:) 
    Fast är det inte första barnet är det inte ovanligt att magen kommer tidigt eftersom livmodern ofta blir mer frammåtriktad. Jag är i vecka 11 och har mage, inte så de som inte känner mig ser men jag ser inte ut som när jag är ogravid.
  • EnStyckAnna

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Jag gick flera promenader med hunden varje dag även som höggravid, jag var i princip lika rörlig som i vanliga fall, bara med en stor mage framtill

Att bära var inga problem, så länge man inte får problem med foglossning så är man oftast lika rörlig som i vanliga fall!
  • Solkatten
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 18:03:33 följande:

Jhjärtak - min barnmorska sa att det inte är bra att äta lax även om den varit fryst. Så jag har slutat äta suschi! Åt oxå 3ggr i veckan en sväng förut! Sååå gott men slutade med det i vecka 7 efter uppmaning av barnmorska!

Då vet hon nog inte riktigt vad hon pratar om. Det är inte laxen i sig som inte är bra utan risken att få listeria. Det är för det första väldigt ovanligt, du har förmodligen aldrig fått listeria innan av sushi så varför skulle du få det nu. Så länge det är nygjort, fräscht och så så är risken ytters liten att smittas. Så pass liten att Livsmedelsverket inte avråder från att äta sushi. Men är man nojjig så är vegetarisk sushi också underbart!
  • tjej89

Jag var rörlig och mådde bra då :) var mitt uppe i en total renovering 6-7 månaden.

Jag började bli flåsig och tycka livet är piss sista månaden.

Men jag hade tur för han föddes i vecka 37 :)

Men jag fick högt blodtryck, och blev sjukskriven två månader innan bf.

Så det blev mycket extra koller, två ggr i veckan.

Det var ju lite jobbigt, man vet ju aldrig hur sin graviditet blir framåt i tiden. Så jag skulle också stanna i Sverige :)

Bära allt för tungt ska man ju dock inte göra...
  • tjej89
    Solkatten skrev 2014-09-08 21:09:47 följande:
    Då vet hon nog inte riktigt vad hon pratar om. Det är inte laxen i sig som inte är bra utan risken att få listeria. Det är för det första väldigt ovanligt, du har förmodligen aldrig fått listeria innan av sushi så varför skulle du få det nu. Så länge det är nygjort, fräscht och så så är risken ytters liten att smittas. Så pass liten att Livsmedelsverket inte avråder från att äta sushi. Men är man nojjig så är vegetarisk sushi också underbart!
    Min bm säger också att man helst ska struts i laxen. Även smörgåspålägg som pricke korv ect... Man kan bli sjuk, och då far bebisen väldigt illa. Sanna Lundell gick ju ut i media för några månader sedan och berättade att hon blev sjuk efter ha ätit nått smörgåspålägg när hon var gravid. Jag Fick bara ångest när jag såg lax, skinkor, brieost ect. Det var inte värt det.

Mamma sushi är dock super gott d med :)
  • Josephine92

Någon här som är ensamstående eller har varit med något barn?

Det verkar luta mot att det slutar så för min del, men var ju och såg den lilla för en vecka sen så skulle aldrig tänka mig att göra abort

abort

Förstår självklart att det blir hur tufft som helst men görbart?

• agirlnamedbill
    tjej89 skrev 2014-09-08 21:34:15 följande:
    Min bm säger också att man helst ska struts i laxen. Även smörgåspålägg som pricke korv ect... Man kan bli sjuk, och då far bebisen väldigt illa. Sanna Lundell gick ju ut i media för några månader sedan och berättade att hon blev sjuk efter ha ätit nått smörgåspålägg när hon var gravid. Jag Fick bara ångest när jag såg lax, skinkor, brieost ect. Det var inte värt det.

Mamma sushi är dock super gott d med :)
    Bättre att vara lite extra försiktig när man är gravid känner jag. Skulle aldrig förlåta mig själv om bebisen for illa pga att jag inte kunnat hålla mig från en maträtt. Men det är ju också sant att det inte är bra att vara för nojig över saker för det skapar bara onödig stress. Men för min del är det inga problem att hålla mig borta från saker som det finns risker med eftersom det bara är 9 månader det handlar om ^^
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)