• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • amandanS
    Smulan 89 skrev 2014-09-08 22:42:52 följande:

Jag äter skinka som jag brukar. Det är i slutet av hållbarhetstiden man ska vara lite försiktig, annars ska det gå bra =)

Åh, då blir det salami i frysen och ett paket skinka när det storhandlas på onsdag :D
  • Solkatten
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Det är helt omöjligt att svara på då det är så olika. Jag var väldigt flåsig och yr, mådde inget vidare under förra graviditeten. Rent generellt så är ju inte 6-8 månaden speciellt tunga så du skulle behöva förbereda dig inför förlossning på något sätt. Det kan bli tungt och otympligt i 8e månaden men det beror ju på. Lev på som vanligt brukar man få som råd.
  • Solkatten
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 22:12:10 följande:

Solkatten- som sakt så gör alla sina val! Man kan alldrig va säker på hur "färsk" laxen varit på restaurangen eller hur den förvarats! Nä jag kör det säkra före det osäkra och lyder hällre barnmorskans råd än privat personer som sitter bakom en data skärm ;) upp till var och en va man stoppar i sig under graviditeten :)

Ingen anledning att bli dryg ;) barnmorskor ger ju också olika rekommendationer så det är upp till var och en hur en gör och klart en ska vara försiktig. Angående skinka och sådant så ska det vara lugnt om det är långt kvar till bäst före datum som någon annan skrev. Skulle inte köpa något av märket Tulip som de hittade listeria i här om veckan. Leverpastej är ett bra alternativ om en vill ha köttprodukter på frukostmackan annars
  • DiplomatiskaJag

Angående lax så är rekommemdationerna att inte äta gravad eller rökt. Men färsk gravad eller rökt är ok. Men frågan är hur man vet att det är just färskt. Ni som undviker lax, undviker ni ALL lax? Isf undrar jag varför?

• JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Som du skriver väldigt individuellt men värsta scenariot så är du sängliggande och får knappt gå upp och gå på toaletten och bästa scenariot så mår du toppen och kan röra dig nästan som vanligt. Jag hade fruktansvärd foglossning de sista 10 veckorna och var sjukskriven från vecka 36 men klarade mig ändå rätt bra "själv". Hade nära till en mataffär och man kan alltid investera i en dramat om man oroar sig för att bära tungt. Sen finns det färdigmat om man har för ont för att laga själv också.

Men tänk bara på att du antagligen inte kommer att veta förrän du är där så det är svårt att skriva något i sten så ha en plan A och en plan B tycker jag.
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Jag har bara ätit kokt skinka när den varit nyuppskuren men det står på Livsmedelsverkets hemsida att man kan äta nyförpackat smörgåspålägg som varit kokt. Och ja, frys in salamin i tre dygn så kan du ju äta den. Portionsfrys den så kan du ta ut bara de skivorna du vill ha samma morgon så blir det ännu säkrare
  • lillalivet8084

Kollade livsmedelsvärket igen och det är inte bra med inälvsmat men leverpastej i lagom mängd skadar inte! :)

Tänk att man kan få sug på saker man tidigare inte änns velat titta åt och man upplever nya smaker! Hel snurrigt :D

• Anonym
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Min barnmorska sa igår att det enda man inte ska slarva med är att genomsteka köttet man äter. Jag frågade om skivad skinka i plastförpackning och hon sa att rekommendationen säger att man ska vara försiktig i slutet på hållbarhetstiden men att hon har aldrig varit med om att någon av "hennes gravida" drabbats av listeria och fått missfall. 

Hon sa också att insjöfisk får man ju äta några gånger när man är gravid och att det inte är farligt att göra det någon gång. 
    Hon tycker att man ska läsa rekommendationerna men tänka själv :)
  • Anonym
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-09 06:17:42 följande:

Angående lax så är rekommemdationerna att inte äta gravad eller rökt. Men färsk gravad eller rökt är ok. Men frågan är hur man vet att det är just färskt. Ni som undviker lax, undviker ni ALL lax? Isf undrar jag varför?

Jag äter laxfile som jag steker eller ugnsbakar. Gravad och rökt lax äter jag inte ens som icke-gravid och gör det således inte nu heller
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)