• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Vii3
    linnéa001 skrev 2014-12-31 22:35:21 följande:

Låter jättejobbigt. Inga tänder än för min tjej vad jag märkt. Vi har ganska bra rutiner som funkar bäst om vi är hemma. Ser ut så här:

19:30-20:00 Byta blöja, sätta på pyjamas, äta, läsa saga, mysa

20:15-20:45 Somnar själv i sitt babynest

02:00-03:00 Äter och somnar om på en gång

05:00-06:00 Äter och somnar om på en gång

08:15-08:45 Vaknar och äter

FM (mellan 10 och 11) Sover 30 minuter i famnen eller i sitt babynest

EM (mellan 12:30 och 13:30) Somnar i famnen och sover i ca 2 h

EM (mellan 16 och 17) Sover 30 minuter i famnen

Är vi ute och går sover hon oftast bara 30 min åt gången, men somnar om efter kanske lika lång tid. Under sin långa tupplur kan man lägga ner henne, men hon vaknar och man måste buffa för att hon ska somna om. Sover bara mer än 30 minuter om man ligger bredvid.

Hon är jättelätt att lägga på kvällarna och somnar helt själv. Visst finns det vissa kvällar då det strular lite (idag t.ex.) men de är få. En del nätter vaknar hon bara en gång och natten till idag vaknade hon fyra gånger, men oftast två gånger. Hon är född 14/9.

Va härligt att ni har sovrutiner och att hon somnar själv! För min son är det olika, han somnar själv bara när han är jättetrött men när han ska somna för natten så ligger jag med och vaggar han lite om rumpan tills han somnar eftersom det har varit sp svårt med sömnen. de första tre månaderna sov han så bra både under natten och dagen och somnade ofta själv men nu har han gjort en revolution haha
  • linnéa001
    Vii3 skrev 2015-01-02 02:37:18 följande:
    Va härligt att ni har sovrutiner och att hon somnar själv! För min son är det olika, han somnar själv bara när han är jättetrött men när han ska somna för natten så ligger jag med och vaggar han lite om rumpan tills han somnar eftersom det har varit sp svårt med sömnen. de första tre månaderna sov han så bra både under natten och dagen och somnade ofta själv men nu har han gjort en revolution haha
    Jo, jag är himla nöjd med sovrutinerna. De två senaste kvällarna har hon dock haft lite svårt att komma till ro, jag upplever det som att hon är hungrig, men har svårt att äta. Igår t.ex. vaknade hon 22:15 redan och jag var tvungen att amma henne. Sedan sov hon till 03 och efter den matpausen till 7:45. Hon åt kvart i åtta och somnade om så vi får väl se när hon vaknar.

Låter ändå skönt att du bara behöver vagga honom på rumpan och inte gå omkring t.ex. Jag blir lite stressad när min flicka krånglar eller inte följer rutinerna strikt (jag är själv en rutinmänniska), men försöker tänka att alla, även jag, har svårt att somna/sover lite sämre ibland.
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-12-30 21:29:13 följande:
    Du kan kanske köpa en speciell kudde för sidsovning som gör att han måste ligga på ena sidan. Min systerson hade en sådan.

Vad menar du med bilstol? Den stol man ska ha efter babyskyddet? Jag kallar allt för bilstol så blir osäker på vad andra menar. Det är väl inte förrän barnet kan sitta själv som man ska ha en bilstol? Ingen brådska menar jag.

Babyskydd köpte vi begagnat av en kompis kompis för 350 kr. Eftersom vi bor i innerstan och sällan åker bil så hade vi ingen lust att lägga ner för mycket pengar på ett sådant.

Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..

Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader (Förvånad).. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..

Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!

Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..

Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..

Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!Rynkar på näsan

"Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-01-02 16:36:24 följande:

Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..

Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader (Förvånad).. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..

Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!

Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..

Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..

Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!Rynkar på näsan

Fy vad hemskt! Vilken mardröm att behöva se sitt barn råka ut för något sådant. Blir gråtfärdig bara jag tänker på det. Läskigt att inte veta vad det beror på. Något han fått i sig kanske.

Bilstol har jag/vi inte tänkt det minsta på. Snordyra är de så det känns inte kul att köpa ett sådant när jag vet att vi knappt kommer att använda det. Jag har en bil som vi använder typ en gång i månaden annars åker vi pendeltåg överallt då vi bor precis vid en tågstation.

Jag fick mens idag. Trodde inte den skulle komma tillbaka på ett tag då jag helammar, men så var det tydligen inte. Konstigt nog så har jag inte minsta mensvärk, brukar annars ha fruktansvärt ont de två första dagarna. Läste nu på gravid.se att mensen kan bli mindre smärtsam efter att man fött barn så det är ju bra i alla fall.

Min dotter var så trött ikväll, somnade strax efter 20 och verkar sova som en liten gnu så jag ska passa på att fixa lite här hemma. Gillar egentligen inte att duscha när killen inte är hemma, men jag kan ju inte gå oduschad till på onsdag när han kommer tillbaka.
  • BjörkW

Vad hemskt replica!! Hoppas det bara var något tillfälligt! Skönt att ni åkte in och kollade iaf :)

Jag fick tillbaka mensen ungefär 4 veckor efter förlossningen, och har haft sån värk av den som jag aldrig har haft tidigare..

• septemberfjorton

Vi fick en bilstol av mina föräldrar i julklapp, den ska passa från födsel och upp till 19(någonstans)kg. Eftersom vi varken har bil eller körkort tänkte vi sätta den i deras bil, och använda våran på buss/i andra bilar tills hon växer ur den. Väldigt skönt att slippa tänka på det.

• Bebislängt

Usch, replica! Hur är han nu?

Jag har ägglossning nu så om vi passar på hade vi kanske kunnat få till ett småsyskon som skulle ha kommit lagom till bebisens ettårsdag. Fy vad hemskt, haha

• replica

Idag mår lillen mycket bättre! Varit som vanligt idag.. Ligger just nu i mitt knä med handen i munnen och pladdrar för fullt.. Läkaren visste inte vad det kunde bero på i och med att det kom så fort och var borta lika snabbt igenTyst

"Practise makes perfect"
  • Dasha

repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?

mensen hade gjort fruktansvärt mycket ont varje gång dem första 2 dagarna innan jag födde mitt första barn. hoppas nu att det förblir så smärtfritt även när det kommer tillbaka efter andra barnet.

• Emmask

Är det många här som fått tillbaka mensen? Jag känner inte tillstymmelse till varken mens eller ägglossning (helammar) men skulle (sjukt nog) gärna få den. Mest för att veta att allt funkar, för att veta om den kommer vara annorlunda och inför framtida syskonbakande.

Svar på tråden septemberbarn 2014