septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Låter jättejobbigt. Inga tänder än för min tjej vad jag märkt. Vi har ganska bra rutiner som funkar bäst om vi är hemma. Ser ut så här:
19:30-20:00 Byta blöja, sätta på pyjamas, äta, läsa saga, mysa
20:15-20:45 Somnar själv i sitt babynest
02:00-03:00 Äter och somnar om på en gång
05:00-06:00 Äter och somnar om på en gång
08:15-08:45 Vaknar och äter
FM (mellan 10 och 11) Sover 30 minuter i famnen eller i sitt babynest
EM (mellan 12:30 och 13:30) Somnar i famnen och sover i ca 2 h
EM (mellan 16 och 17) Sover 30 minuter i famnen
Är vi ute och går sover hon oftast bara 30 min åt gången, men somnar om efter kanske lika lång tid. Under sin långa tupplur kan man lägga ner henne, men hon vaknar och man måste buffa för att hon ska somna om. Sover bara mer än 30 minuter om man ligger bredvid.
Hon är jättelätt att lägga på kvällarna och somnar helt själv. Visst finns det vissa kvällar då det strular lite (idag t.ex.) men de är få. En del nätter vaknar hon bara en gång och natten till idag vaknade hon fyra gånger, men oftast två gånger. Hon är född 14/9.
Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..
Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader ().. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..
Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!
Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..
Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..
Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!
Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..
Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader ().. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..
Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!
Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..
Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..
Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!
Vad hemskt replica!! Hoppas det bara var något tillfälligt! Skönt att ni åkte in och kollade iaf :)
Jag fick tillbaka mensen ungefär 4 veckor efter förlossningen, och har haft sån värk av den som jag aldrig har haft tidigare..
Vi fick en bilstol av mina föräldrar i julklapp, den ska passa från födsel och upp till 19(någonstans)kg. Eftersom vi varken har bil eller körkort tänkte vi sätta den i deras bil, och använda våran på buss/i andra bilar tills hon växer ur den. Väldigt skönt att slippa tänka på det.
Usch, replica! Hur är han nu?
Jag har ägglossning nu så om vi passar på hade vi kanske kunnat få till ett småsyskon som skulle ha kommit lagom till bebisens ettårsdag. Fy vad hemskt, haha
Idag mår lillen mycket bättre! Varit som vanligt idag.. Ligger just nu i mitt knä med handen i munnen och pladdrar för fullt.. Läkaren visste inte vad det kunde bero på i och med att det kom så fort och var borta lika snabbt igen
repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?
mensen hade gjort fruktansvärt mycket ont varje gång dem första 2 dagarna innan jag födde mitt första barn. hoppas nu att det förblir så smärtfritt även när det kommer tillbaka efter andra barnet.
Är det många här som fått tillbaka mensen? Jag känner inte tillstymmelse till varken mens eller ägglossning (helammar) men skulle (sjukt nog) gärna få den. Mest för att veta att allt funkar, för att veta om den kommer vara annorlunda och inför framtida syskonbakande.