• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    replica skrev 2015-01-03 17:48:01 följande:
    !
    Dasha skrev 2015-01-03 01:43:11 följande:

repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?

Har absolut ingen aning alls vad det kunde vara för något och läkaren hade inga förslag heller.. 
    kanske har fått i sig ett långt hårstrå t.ex...
  • linnéa001
    Emy88 skrev 2015-01-03 15:26:06 följande:
    Jag har hört att barn som sitter tidigt hoppar över att krypa och lär sig gå tidigare istället. Är det någon som vet om det stämmer? Dottern satt vid 4 månader och gick vid 9,5 månader men kan fortfarande i krypa trots att hon är 16 månader, hon verkar ha svårt för att just få ihop den rörelsen.
    På 1177 står det "Observera att alla barn inte följer schemat nedan. Några hoppar till och med över vissa steg, till exempel att krypa.  Barnet kanske vänder sig tidigt från mage till rygg men lär sig gå sent. Tabellen visar att utvecklingen varierar mycket mellan olika barn. Det gäller också mellan syskon."

Min syster hoppade över krypningen men gick inte tidigt. Min systerson lärde sig krypa väldigt sent, men gick några veckor efter det. En kusin gick vid 8 månader, men hade inte hoppat över något stadium. Vad jag menar är att alla barn är olika och jag har aldrig läst eller hört att sitta tidigt korrelerar med att gå tidigt. Det enda jag läst om krypning (vet dock inte var) är att om man hoppar över det så kan man få dålig grovmotorik och det stämmer i alla fall på min syster. Sedan läste jag också att barn som sitter innan de krypet kan hoppa över krypningen och utveckla en "rumphasarteknik" i stället.
  • Emy88
    linnéa001 skrev 2015-01-03 20:32:42 följande:
    På 1177 står det "Observera att alla barn inte följer schemat nedan. Några hoppar till och med över vissa steg, till exempel att krypa.  Barnet kanske vänder sig tidigt från mage till rygg men lär sig gå sent. Tabellen visar att utvecklingen varierar mycket mellan olika barn. Det gäller också mellan syskon."

Min syster hoppade över krypningen men gick inte tidigt. Min systerson lärde sig krypa väldigt sent, men gick några veckor efter det. En kusin gick vid 8 månader, men hade inte hoppat över något stadium. Vad jag menar är att alla barn är olika och jag har aldrig läst eller hört att sitta tidigt korrelerar med att gå tidigt. Det enda jag läst om krypning (vet dock inte var) är att om man hoppar över det så kan man få dålig grovmotorik och det stämmer i alla fall på min syster. Sedan läste jag också att barn som sitter innan de krypet kan hoppa över krypningen och utveckla en "rumphasarteknik" i stället.
    Spännande! Tack för att delade med dig :)
  • Vii3

Jag fick min mens förra veckan då sonen var tre och en halv månad. Störigt att den kom så fort mina vänner har barn som snart blir ett ocj de har precis fåttt sin så jag trodde jag skulle slippa mensen ett tag till då jag helammar men nepp, jag hade lite mensverk men inte så farligt.

• Dasha

sonen kröp typ 30 cm idag, vid två tillfällen.... han låg på magen på en matta, och så hade en leksaksbil framför sig. han lyfter upp rumpa, tar sats med knäna, hjälper  till med armbågar, och flyttar sig typ 7 cm, sedan direkt en gång till, en gång till, en gång till - och vips är han vid bilen och börjar mumsa på den som en galning  

en annan gång gjorde han samma på en filt, ville nå samma leksak
    www.clasohlson.com/se/Traktor-och-vagn/Pr347503000
    (vi har den lite på avstånd, den är för högljudd att ha nära tycker jag. det tycker inte sonen

provade att sätta honom utan stöd... nej, inte alls stabil, gungar med hela överkroppen. men han gillade att sitta (när man håller honom), därför nog går det så smidigt att sitta på pottan.

• septemberfjorton

Dasha: jag och bebisen samsover på vardagar då sambon jobbar, och då liggammar jag och det är så mycket enklare. Problemet är att jag har sömnsvårigheter(äter i vanliga fall sömnmedicin), så jag har så svårt att somna med henne och somna om när hon ätit. Nu har jag dessutom fått eksem på brösten och måste använda kortison och kan inte amma utan att tvätta innan. Men å andra sidan är det en såååå kort tid man gör det, och jag vill ju gärna amma så länge det finns mjölk..

• Dasha
    tittade nyligen på en tråd bf september 2015. blev alldeles tårögd.

tänk att de känner som vi gjorde för ett år sedan.  och nu kollar jag på deras tråd, ned en riktig bebis som sover bredvid!

täkte skriva nåt till dem, typ grattis, men hittade inga ord Skäms
  • replica
    Dasha skrev 2015-01-03 23:17:24 följande:

tänk att de känner som vi gjorde för ett år sedan.  och nu kollar jag på deras tråd, ned en riktig bebis som sover bredvid!

täkte skriva nåt till dem, typ grattis, men hittade inga ord Skäms
    Jaa, helt galet egentligen!

Kan inte fatta att för snart 1 år sedan upptäckte vi att vi skulle bli föräldrar.. Den 13/1-14 fick vi ett plus! Och nu är lilleman 3½ månad, helt galet vad tiden bara springer iväg! Har fortfarande svårt att förstå att jag faktiskt är MAMMA....!Solig
    "Practise makes perfect"
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-01-03 15:11:22 följande:

just det, glömde att säga att senaste 2 veckor är att stå upp - det bästa han vet. han spänner bena, reser sig och står när vi håller honom under armar eller hans händer. mannen har släppt honom ett par ggr (höll bara i en av bebisens hand), då stod sonen upp ett par sekunder. han spänner ju benen och står rakt upp och är supernöjd, och gnäller om jag inte låter honom. men jag är orolig, hoppas att det inte är skadligt för hans knä.

Vår född 24/9 har stått så i 2-3 veckor nu. Tror inget hon gör självmant är skadligt.
  • BjörkW
    Dasha skrev 2015-01-03 23:17:24 följande:

täkte skriva nåt till dem, typ grattis, men hittade inga ord 

Har också sett det och tänkte först "Nej det kan inte stämma!" men jo, det är ett år sen! Nu på tisdag är det exakt ett år sen vi fick plus och sonen är över 3 månader!! För ett år sen var vi så lyckligt ovetande om vad som väntade oss.

Jag vet inte om det är hormoner, men jag vill börja jobba på ett syskon ganska snart. När jag nämde det för sambon får jag till svar att HAN inte orkar en graviditet till. Jag hade svåra foglossningar från v 10 och spydde hela graviditeten. Klart jag är rädd för att det ska bli lika (eller värre?) men nu är vi berädda på ett annat sätt. Var jag, min smärta och hormoner så hemska? Haha...

Hur tänker ni (och era partner) kring syskon?
Svar på tråden septemberbarn 2014