• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Moritzia
    soturi skrev 2015-05-17 17:18:31 följande:

Vecka 32 imorgon, tiden går sååå långsamt. Har inga problem alls förutom att mina fötter blir ruskigt varma om nätterna, mår oförskämt bra! Min navel petar inte bara ut, den verkligen har ett eget liv, jag hatar den och det är det första alla påpekar.. så fjantigt att tjura över en navel haha :)

Hade en hund, mitt livs kärlek som vi fick avliva i december och jag har mått skit över detta fram tills en månad sen när vi på ren chansning tog över min mammas katt, och nu har jag börjat nojja mig över att bebis ska vara allergisk. Jag tror inte jag klarar av det, jag behöver ha djur i min närhet och hund är det inte ens tal om på lääänge, uscha :(

Blev erbjuden föräldrakurs men jag jobbar det datumet och det går inte flytta på, amningskurserna ska vi inte gå på då vi ska flaskmata och pumpa och det blev helt tyst inne hos mvc när vi tog upp det, det var inte populärt alls. Vi fick även chansen att besöka förlossningen/bb, men jag och sambon är aldrig lediga samtidigt så det klaffar inte, meeen...jag har tittat en nedrans massa på "en unge i minuten" så jag är självutnämnt proffs. Försöker se allt ur en positiv synvinkel men det är inte lätt när allt går emot en :p

förlåt, nu har jag gnällt av mig. Så skööönt :)

Åh jag har också extremt varma fötter om nätterna! Igår la jag min vetekudde i frysen en stund innan jag skulle sova och det var såååå skönt att lägga fötterna på den! Ikväll ska den in i frysen tidigare bara, så den håller sig kall tillräckligt länge :)

Hos oss finns det varken föräldrakurser eller amningskurser, vi ska dock gå på info på förlossningen. Men i övrigt får vi klara oss själva, det ska nog gå bra ändå känner jag. Man får som du säger försöka att hitta det positiva i allt :P

Angående allergi så försöker jag att inte tänka på sånt.. Vet inte hur jag skulle överleva utan mina missar :S
  • KramKolan

Knatar in i v.31 idag. Nu börjar det kännas nära. Även fast jag vet att det med största sannolikhet är 12 veckor kvar. Men ändå börjar det kännas näääära. Ska kanske tvätta bebiskläderna idag. Är ändå hemma och vabbar. Har inte köpt så mycket alls. 4 långärmade bodys, en kortärmad, tre par byxor, två strumpor och två pyjamaser. Vet sedan tidigare att det brukar komma mycket presenter i form av kläder i början och att jag gärna vill shoppa lite när den kommer och vi vet kön. <3

Nej, ska gå och sortera och titta igenom lite nu.

• ohhello

Går också in i v.31 idag.

Igår var vi & besökte BB, fick se boenderummen & förlossningssalen samt testa på lustgas. :D Det var väldigt trevligt att se & bekanta sig med omgivningen och lyssna på barnmorskorna. Överlag är jag väldigt nöjd med den förberedelsekurs vi gått.

Ikväll börjar min mammagrupp också, ska bli kul att träffa lite nya människor. Ser mycket framemot det!

• KramKolan
    ohhello skrev 2015-05-19 13:29:20 följande:

Går också in i v.31 idag.

Igår var vi & besökte BB, fick se boenderummen & förlossningssalen samt testa på lustgas. :D Det var väldigt trevligt att se & bekanta sig med omgivningen och lyssna på barnmorskorna. Överlag är jag väldigt nöjd med den förberedelsekurs vi gått.

Ikväll börjar min mammagrupp också, ska bli kul att träffa lite nya människor. Ser mycket framemot det!

Va spännande att få besöka förlossningen och mammagrupp och allt! Det är vårt tredje barn, så vi får inte vara med på nåt sånt. Synd, för det är sex år sen sist och det vore bra med lite uppdatering. Men, men...
  • Liten till

Idag är det v34 för min del. Men just nu känns det lite segt. Magen spänner och drar som vara den, det för riktigt ont till och från, och jag tror jag har en kickboxare där inne, eller en gymnast. Sparkar och trycker mot revbenen så det gör skitont, flera gånger per dag. Undrar om man kan ha blåmärken på insidan?

Fast samtidigt är jag glad och tacksam att få uppleva detta igen, även när det är så jobbigt.

Bara 15 dagar kvar att jobba, och eventuellt blir jag ledig 2 eller 3 av dem. Ganska skönt

• Moritzia

Vecka 34 för mig också idag! Underbart att det bara är 6 veckor kvar till BF!

Igår var sambon och jag på förlossningsinfo. Förutom att lokalen var överfull och de borde ha tagit föranmälan så de kunde anpassa sig för mängden folk, så var det helt okej. Inte så mycket nytt för mig men nyttigt för sambon som inte har läst på så mycket. Bra info om praktiska saker som parkering, ta med mat till partnern och liknande. Just nu är jag inte nervös alls för att föda! :)

Idag ska vi på besök hos BM, tycker alltid det känns skönt att få kolla så allt är bra :)

• Mecros

Vad roligt att tråden verkar vakna till :) här går vi in i vecka 32 idag. Första veckan som jag går hemma från jobbet, känns som om man skolkar, lite svårt att förstå men ack så skönt det är att kunna vila när som helst under dagen. Idag har jag dock varit hos tandläkaren efter 0h sömn inatt. Men man får skylla sig själv om man inte varit där på 4 år.

Vad roligt för er att få komma och kolla på förlossningen. Tror inte man gör något sånt här, eller hur får ni komma dit? Är det genom föräldragruppen?

• Ellonbellon

Igår gick jag in i vecka 34. Tycker veckorna rinner iväg! Alla inköp är klar, har varit sjukskriven ett bra tag nu så det är väl därför

Ikväll ska vi på födelseförberedande kurs. Tror du blir väldigt nyttigt för mannen, som någon annan skrev så läser han ju inget! Är lite orolig för längden på kursen, nästan sex timmar. Känns inte jättebra när man inte klarar av att jobba ens...

Hur går det för er andra med inköp? Ska vi göra en bf-lista? Jag sitter på mobil, kan göra en fin sen om ni skriver er info om ingen annan orkar!

Jag har bf 9 juli, en pojk. 29 år, första barnet. Bor i Oslo. Enligt appen borde bf vara 5 juli men det verkar som att de lägger på fyra dagar på bf här, är lite förvirrad men kör på 9 juli

• ohhello
    KramKolan skrev 2015-05-20 07:36:54 följande:
    Va spännande att få besöka förlossningen och mammagrupp och allt! Det är vårt tredje barn, så vi får inte vara med på nåt sånt. Synd, för det är sex år sen sist och det vore bra med lite uppdatering. Men, men...
    Nu var nog vår mammagrupp mest för förstföderskor, men vi har några omföderskor med äldre barn som är med. Det var väldigt trevligt iallafall, kul att prata med andra i samma situation och jag kan tänka mig att det blir ännu roligare när bebisarna kommer!

Mecros, jag vet inte hur det är i Sverige då jag bor i Finland, men jag fick iallafall besöka BB under förberedelsekursen. :)

Nu är inte jag så orolig för förlossningen i sig, men jag blev nog mer trygg av att få komma och bekanta mig med stället. :)
  • KramKolan
    ohhello skrev 2015-05-20 10:29:31 följande:
    Nu var nog vår mammagrupp mest för förstföderskor, men vi har några omföderskor med äldre barn som är med. Det var väldigt trevligt iallafall, kul att prata med andra i samma situation och jag kan tänka mig att det blir ännu roligare när bebisarna kommer!

Mecros, jag vet inte hur det är i Sverige då jag bor i Finland, men jag fick iallafall besöka BB under förberedelsekursen. :)

Nu är inte jag så orolig för förlossningen i sig, men jag blev nog mer trygg av att få komma och bekanta mig med stället. :)
    Man räknas som omföderska efter sju år tror jag. Då får man gå kurser och sånt igen. Men är det tätare brukar man inte få gå tyvärr.

Känner mig lugn för allt, men det är alltid kul att repetera lite.