• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Smalltowngal
    Sparven88 skrev 2015-07-24 20:01:16 följande:

Ja, jag tänkte faktiskt fråga om hinnsvepning när jag ska dit på torsdag. Då är det en dag innan BF. Gör det ont alltså? Lustigt ändå man är så skraj för smärtan, när man tänker efter att man dnart ska genomgå en förlossning..

Jag undrar dock hur tidigt slemproppen kan börja lossna. För typ 5-6 veckor sen hade jag som en seg snoraktig flytning (sorry...) men det är typ det enda. Nu har jag ist mycket vattniga flytningar.

Nej, alla säger så; du känner när det är på gång. Japp, det är mitt första. Jag hade sååå gärna velat ha en instruktionsbok där det stod hur, vad, och när allt sätter igång. Nej nej, jag har inget kontrollbehov... ;)

Är det ditt första? =)

Det tycker jag att du ska göra, fast du kanske redan fått då :) För mig gjorde det riktigt ont när hon väl tryckte på så pass att hon kom åt ordentligt, men det är så olika säkerligen från person till person. Jag vet att min tapp är jäkligt känslig så säkert därför det gjorde så ont på mig. Hehe ja det är ju så med smärtan, men när värkarna kommer så är det nåt annat tycker jag. Då är man ju ändå så förväntansfull för att det händer något så smärtan blir annorlunda.

Som du förstår efter vad jag skrev nu så är det inte mitt första, jag har en liten tjej som fyller ett år på fredag, på din BF-dag ;) så det har varit lite tufft nu i slutet att vara tung och trött och hålla koll på henne som precis börjat gå för några veckor sedan. Man orkar inte leka med henne som man vill..

Slemproppen kan återbildas ifall den släpper tidigt, men jag har haft som du i ett par veckor, snoriga klumpar och väldigt mycket tunna flytningar. Nu efter Hinnsvepningen idag är det dock mer rejäla bruna klumpar så det ser jag som positivt ;p

Haha jag har också kontrollbehov! Hatar att inte veta hur det kommer att starta, hur snabbt vi måste åka in till FL, om jag hinner få epidural osv. Får försöka tänka att man i slutändan ändå har det bästa här i världen <3
  • KramKolan

Blir tokig på förvärkar. Skönt att det händer nåt. Men bara om jag sitter/halvligger i soffan. Ställer jag mig upp så dör det.
    Molvärk, sammandragningar med mer tryck i än tidigare. Kan det bara sätta fart?!?

• Sparven88
    Smalltowngal skrev 2015-07-24 21:10:45 följande:

Det tycker jag att du ska göra, fast du kanske redan fått då :) För mig gjorde det riktigt ont när hon väl tryckte på så pass att hon kom åt ordentligt, men det är så olika säkerligen från person till person. Jag vet att min tapp är jäkligt känslig så säkert därför det gjorde så ont på mig. Hehe ja det är ju så med smärtan, men när värkarna kommer så är det nåt annat tycker jag. Då är man ju ändå så förväntansfull för att det händer något så smärtan blir annorlunda.

Som du förstår efter vad jag skrev nu så är det inte mitt första, jag har en liten tjej som fyller ett år på fredag, på din BF-dag ;) så det har varit lite tufft nu i slutet att vara tung och trött och hålla koll på henne som precis börjat gå för några veckor sedan. Man orkar inte leka med henne som man vill..

Slemproppen kan återbildas ifall den släpper tidigt, men jag har haft som du i ett par veckor, snoriga klumpar och väldigt mycket tunna flytningar. Nu efter Hinnsvepningen idag är det dock mer rejäla bruna klumpar så det ser jag som positivt ;p

Haha jag har också kontrollbehov! Hatar att inte veta hur det kommer att starta, hur snabbt vi måste åka in till FL, om jag hinner få epidural osv. Får försöka tänka att man i slutändan ändå har det bästa här i världen <3

Hoppas kan man ju alltid göra! Jag sa till bm när jag gick där ifrån förra veckan "då hoppas jag att vi inte ses den 30:e" varpå hon sa :jodå, det gör vi nog.. Statistiken talar väl för att förstföderskor går över.. (jag väljer dock att ta fasta på mammas första förlossning. 28 minuter efter att vattnet gått var ungen född..:p)

Åh så mysigt med en 1åring! Ja då förstår jag att det blir lite extra tungt och krävande. Jag har ju vara mig själv att "hålla koll på" ;)

Precis studsat i säng. Känns helt annorlunda i kroppen ikväll. Ryggen gör fortfarande ont, och det hugger till neråt i magen med jämna mellanrum. Känns som att bebis trycker sig neråt. Hoppas går ju. Även om man ist blir lite nervös när det känns annorlunda.

Sov gott hörrni! =)
  • pompom

Jag blir inte klok här :)
    Igår kväll började jag få värkar, de började med tio min mellanrum och när jag lade mig var det ca 6 min mellan dom.
    Somnade lite men efter ett tag tog jag två alvedon för att få sova vidare.
    Barnmorskan på förlossningen sa tidigare att jag kunde göra det om det blev jobbigt men att värkarna inte skulle avta.
    Men efter dom så avtog värkarna och jag har sovit ganska bra tills nu, bara en paus i badet vid 7. :)
    Men jag vill ju ha tillbaka värkarna nu! Kanske inte var så bra med alvedon eller är det vanligt att värkarna stannar upp sådär?

• Agentkia
    pompom skrev 2015-07-25 08:59:17 följande:

Jag blir inte klok här :)

Igår kväll började jag få värkar, de började med tio min mellanrum och när jag lade mig var det ca 6 min mellan dom.

Somnade lite men efter ett tag tog jag två alvedon för att få sova vidare.

Barnmorskan på förlossningen sa tidigare att jag kunde göra det om det blev jobbigt men att värkarna inte skulle avta.

Men efter dom så avtog värkarna och jag har sovit ganska bra tills nu, bara en paus i badet vid 7. :)

Men jag vill ju ha tillbaka värkarna nu! Kanske inte var så bra med alvedon eller är det vanligt att värkarna stannar upp sådär?

Så kan det vara. Går dom över av alvedon, värme och vila är det inte dags ännu. Då är det bara förvärkar och inte riktiga förlossningsvärkar. men dom kommer tillbaka och kommer göra mer nytta då. Dock kan man inte säga hur länge det dröjer till dom kommer.
  • ohhello

Har nu varit och klättrat i skog & berg, hittat lite kantareller och blåbär, åkt på skumpiga vägar och fasiken inga känningar av något. Lite kissnödig bara pga en liten bebis som skumpat på urinblåsan. Blir nog ingen bebis här nu i helgen! Nu ska jag vila lite, är helt slut! Tur att det är sambons tur att laga middag. :)

• Faer
    ohhello skrev 2015-07-25 16:03:33 följande:

Har nu varit och klättrat i skog & berg, hittat lite kantareller och blåbär, åkt på skumpiga vägar och fasiken inga känningar av något. Lite kissnödig bara pga en liten bebis som skumpat på urinblåsan. Blir nog ingen bebis här nu i helgen! Nu ska jag vila lite, är helt slut! Tur att det är sambons tur att laga middag. :)

Du ska aldrig säga aldrig! Jag kände ingenting innan och vips kl 05:00 på morgonen då jag skulle gå ner och pinka så gick vattnet! 7h senare låg hon i famnen :)
  • ohhello
    Faer skrev 2015-07-25 22:12:45 följande:
    Du ska aldrig säga aldrig! Jag kände ingenting innan och vips kl 05:00 på morgonen då jag skulle gå ner och pinka så gick vattnet! 7h senare låg hon i famnen :)
    Haha! Ja, jag skulle hemskt gärna få igång förlossningen innan tisdagen så jag slapp igångsättning, men kommer hon inte så kommer hon inte. :)
    Hon var väldigt livlig i magen sen när jag låg och vilade, men nu är det helt stilla där inne - en fot här och där tillochfrån men annars inget. Inte ens en enda sammandragning. Nåväl, är ju bara lördagkväll ännu.
    Hoppas ni alla andra har en trevlig kväll!
  • Hejhejhej

Snart är bf+3 slut och jag går in i bf+4. Börjar bli riktigt riktigt trött nu. Finns det någon som har tips på vad man kan göra för att tiden ska gå? Eller bäst av allt för att få ut bebis :)

• Liten till
    Hejhejhej skrev 2015-07-25 22:31:45 följande:

Snart är bf+3 slut och jag går in i bf+4. Börjar bli riktigt riktigt trött nu. Finns det någon som har tips på vad man kan göra för att tiden ska gå? Eller bäst av allt för att få ut bebis :)

Färdknäppen kanske? Det var det vi gjorde, och 3-4 h senare gick vattnet med sonen kom första värken också 4-5h efter sex. Så jag tror på det :/kr