• lilywashere

Blev du någonsin slagen som barn?

Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?
  • Anonym (Lili)
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 21:03:42 följande:

Nej jag har lärt en gyllene läxa av mina föräldrar, behandla andra som du själv vill bli behandlad barn ska däremot fostras så dom lär sig detta.

Absolut har föräldrar brustit i föräldraskap om dom har out of controll ungar, jag var själv sån en gång i tiden men jag hade i alla fall föräldrar som brydde sig nock för att styra upp mig, man ska sedan inte ta avstånd fr¨ån ungar som var mindre lyckligt lottade och fick kassa föräldrar man får ingripa när man kan och det behövs.

Det finns absolut tillfällen där en kokt stryk är verkligen på sin plats, själv fick jag lyfta upp en invandrar unge från marken, trycka upp mot väggen och bestämt säga att om denna kallar min sons pedagog för hora som ska knivas av pappa så kommer jag tillbaka, tacksamheten i hennes ögon och faktum att det aldrig hände igen visar att visa förtjänar att bli satta på plats och det hårt innan det går för långt.

Jag försvarar eller ursäktar inte mina föräldrar, jag är innerligt tacksam att dom gjorde allt i ders makt för att göra en fungerande människa av mig, dom lyckades men det krävde sitt.var fick du ifrån att jag blev fostrad med stryk? finns barn som faktiskt blir misshandlade på hemmaplan så sväng inte till med för stora ord här för det förminskar deras tragedier.

Bara det faktum att du var tvungen att nämna att ett barn som betett sig illa är av utländsk härkomst säger mig precis vilken typ av människa du har blivit av dina föräldrars fantastiska uppfostran. I rest my case
  • Anonym (nej)

Nej jag har alldrig blivit slagen som barn min lillebror fick dock en markering av min låsaspappa eller vad man ska kalla arslet. För när han "markerade" så slog ja till han så han ramla på backen liksom jag är väldigt vältränad och varken han eller mamma skulle kunna slå mig utan att ja skulle kunna försvara mig med tio gånger mer våld skulle dock ALLDRIG slå tillbaka på mamma eller min lillebror men dock låsas farsan står fan inte ut med kräket när han "markerar" mot min lillebror  och det fick han lära sig ågrar inte att ja slog han annars har jag alldrig i mitt liv slagit nån eller blivit slagen

• Anonym (nej)

Nej jag har alldrig blivit slagen som barn min lillebror fick dock en markering av min låsaspappa eller vad man ska kalla arslet. För när han "markerade" så slog ja till han så han ramla på backen liksom jag är väldigt vältränad och varken han eller mamma skulle kunna slå mig utan att ja skulle kunna försvara mig med tio gånger mer våld skulle dock ALLDRIG slå tillbaka på mamma eller min lillebror men dock låsas farsan står fan inte ut med kräket när han "markerar" mot min lillebror  och det fick han lära sig ågrar inte att ja slog han annars har jag alldrig i mitt liv slagit nån eller blivit slagen

• Anonym (nej)

Nej jag har aldrig blivit slagen som barn min lillebror fick dock en markering av min låsaspappa eller vad man ska kalla arslet. För när han "markerade" så slog ja till han så han ramla på backen liksom. Jag är väldigt vältränad och varken han eller mamma skulle kunna slå mig utan att ja skulle kunna försvara mig med tio gånger mer våld. skulle dock ALLDRIG slå tillbaka på mamma eller min lillebror men dock låsas farsan står fan inte ut med kräket. När han "markerar" mot min lillebror  och det fick han lära sig. ångrar inte att ja slog han annars har jag aldrig i mitt liv slagit nån eller blivit slagen. Men man markerar INTE åt en 8 åring vad en den har gjort.

• Anonym (ABC)
    lilywashere skrev 2014-11-25 15:59:02 följande:

Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter? 

Född 76 och fick smisk och blev dragen i hår och i öronen. Mår inte dåligt av det eller ser det som att jag blev misshandlad. Men skulle aldrig göra så mot mina barn. Har aldrig hänt och kommer aldrig hända .
  • Zuzanne

Ja. Jag är född -87. Både mamma och pappa slog, mest pappa. Fått gå hos psykolog i 2 år pga det. Hatar alla som tror att smisk är en bra uppfostran. Äckliga jävla föräldrar jag hade, som medvetet skadar sina barn. Fy fan.

• Anonym (*__*)

Född -96 och nej, har aldrig blivit slagen av min föräldrar. Enligt mamma gav hon mig dock en dask på rumpan (med blöja) en gång när jag hade skrämt henne med att göra nåt farligt. Minns det inte och det var ju inget allvarligt. Däremot ger hon mig ofta skulden för att jag kommer bli hennes död en dag för att jag inte städar tillräckligt osv. Hade hellre blivit slagen gul o blå än att tvingas höra detta regelbundet. 

• Anonym (Nja)

Född 82. Fick som uppkäftig 16åring en örfila av min mamma. Sen en av pappa någon månad senare. Jag var FÖRJÄVLIG som tonåring men det är aldrig okej att slå. Som litet barn fick jag aldrig smäll eller blev utsatt för våld. Det var "bara" dom gångerna...

• dessan59

Ja, det blev jag! Fostermamman älskade att slå mig! gärna med större tillhyggen!

Ju större, desto bättre.Men mest har det varit verbalt, fick verkligen veta att jag var horunge, eller stockholmsbarn, mm mm.

jag blir vansinnig att läsa att barn 2014 fortfarande blir slagna i deras egna hem eller fosterhem!

• Anonym (50+)

Född i början på 60-talet. Aldrig blivit, slagen, dragen i håret eller knuffad av mina föräldrar som ansåg att den bästa uppfostran var att föregå med gott exempel. Med det sagt så fanns det regler att förhålla sig till, som att sitta stilla vid bordet tills alla ätit klart och att tacka för maten. Att vara artig och niga (bocka) för gäster och äldre. Att inte tala i munnen på andra och att vänta på sin tur. Samt en massa annat som lärde en att respektera andra och sig själv.

Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?