Blev du någonsin slagen som barn?
Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter?
Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter?
Född-84, fick en del pryl av mamma, ofta. Så fort jag var olydig var det ner med byxorna & smisk på rumpan, ibland även med stallpiska, mattbankare & en gång med ett kvastskaft så det gick itu. En dag fick jag veta att det fanns något som heter BRIS, då sa jag till henne att jag skulle ringa dit nästa gång hon slog mig. Då slutade hon med det men ersatte det med riktigt löjliga straff & hotade med att skicka mig till fosterfamilj..
Hon har erbjudit mig att uppfostra mina barn, jag frågade ifall hon hade tänkt slå dom och fick till svar att ja det hade hon tänkt.. Jag frågade då ifall jag blev lydig av hennes pryl, ett neeej, det blev du förstås inte... & en fundersam min.
Jag var ett normalt barn med trotsiga perioder precis som alla andra barn, alltså inget överdrivet. Jag har 4 syskon & har fått vara svarta fåret, den som fick skyllen för allt. Det erkänner mina syskon idag =P Men men, vi var bara barn.
Kommer aldrig att slå mina barn!!
Född 1972 och har aldrig blivit slagen eller misshandlad på något vis av mina föräldrar eller mor-far föräldrar.
Nej jag har lärt en gyllene läxa av mina föräldrar, behandla andra som du själv vill bli behandlad barn ska däremot fostras så dom lär sig detta.
Absolut har föräldrar brustit i föräldraskap om dom har out of controll ungar, jag var själv sån en gång i tiden men jag hade i alla fall föräldrar som brydde sig nock för att styra upp mig, man ska sedan inte ta avstånd fr¨ån ungar som var mindre lyckligt lottade och fick kassa föräldrar man får ingripa när man kan och det behövs.
Det finns absolut tillfällen där en kokt stryk är verkligen på sin plats, själv fick jag lyfta upp en invandrar unge från marken, trycka upp mot väggen och bestämt säga att om denna kallar min sons pedagog för hora som ska knivas av pappa så kommer jag tillbaka, tacksamheten i hennes ögon och faktum att det aldrig hände igen visar att visa förtjänar att bli satta på plats och det hårt innan det går för långt.
Jag försvarar eller ursäktar inte mina föräldrar, jag är innerligt tacksam att dom gjorde allt i ders makt för att göra en fungerande människa av mig, dom lyckades men det krävde sitt.var fick du ifrån att jag blev fostrad med stryk? finns barn som faktiskt blir misshandlade på hemmaplan så sväng inte till med för stora ord här för det förminskar deras tragedier.
Född 1987 och aldrig blivit slagen. Men mina föräldrar har alltid följt lagen och varit hederliga människor. Och det skriver jag eftersom barnaga varit förbjudet i flera år. Jag är därför förvånad över att så många 80- och 90-talister här blivit slagna - det var ju olagligt?!
Född -70. Har aldrig hänt mig
Född 82 och kunde få smisk någon gång om året när pappa (född 42) blev riktigt arg. Jag känner inte att jag for illa av det men skulle givetvis inte utsätta något barn för det idag!
En gång när jag var tonåring och vi var riktigt osams tog han hårdhänt i mig men då fick han veta att han levde och efter några dagar där jag samtalsstrejkat kröp han till korset och bad uppriktigt om ursäkt.
Jag fick massor av stryk av klasskamrater när jag gick i högstadiet. De tyckte jag var ful och tjock. Jag var inget dera. Men på nåt sätt så sporrade det mig. Och i gymnasiet blev jag promqueen. Right back at ya bitches!
Av päronen? No way! Fruktade aldrig något sådant.
Jag är född -72 och aldrig att jag behövde vara orolig över att nån skulle slå mig, jag kände mig alltid skyddad av dem.
Eller jag fick faktiskt en smäll av min mamma när jag var 17 år gammal men den förtjänade jag hårt faktiskt, jag hade under ett bråk kastat en kopp i väggen precis där hon stod och då for hennes hand ut och hon smällde till mig....som sagt jag annser själv att jag förtjänade det men hon hade ångest i flera år efter det....jag hade faktiskt världens bästa mamma och pappa <3
Min mamma har berättat om hur hon blev smiskad i uppfostringssyfte under sin barndom. Eftersom mormor och morfar aldrig slog hårt så var det enligt henne inget hon led av. Hon tyckte inte heller att det egentligen var något straff att tala om eller att hon lärde sig något av det så hon tog hellre lite smisk än utegångsförbud eller allvarligt samtal exempelvis. Hon är född -61.