• lilywashere

Blev du någonsin slagen som barn?

Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?
  • Nomanisanisland
    Dr Nail skrev 2014-11-27 16:34:15 följande:
    Okej. Det blir ingen vettig diskussion innan du lär dig vad ordet "romantisera" alt. "glorifiera" innebär, och på vilket sätt det skiljer sig från uttrycket "nödvändigt ont".
    Nu hade du lite bråttom med huvudklappandet.

Problemet är att betrakta att slå barn som ett nödvändigt ont är att glorifiera det, eftersom det - som varje tänkande människa inser - inte är nödvändigt. Det fyller ingen funktion som inte kan uppnås bättre utan.

På samma sätt så romantiserar den som säger att hustrur förtjänar att bli slagna ibland, hustrumisshandel, i det att vederbörande tillskriver mening och funktion till en helt meningslös, förkastlig handling.

Och har man synen att barn förtjänar att bli slagna, så har man en fullkomligt vidrig syn på barn. Det är ett faktum.
  • Nomanisanisland
    Dr Nail skrev 2014-11-27 16:34:15 följande:
    Okej. Det blir ingen vettig diskussion innan du lär dig vad ordet "romantisera" alt. "glorifiera" innebär, och på vilket sätt det skiljer sig från uttrycket "nödvändigt ont".
    Sen ska kanske den som förespråkar nävrätt istället för andra sätt att bemöta barn och vuxna ligga lite lågt med att klaga över att det "inte går att diskutera". Just saying.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:37:34 följande:

Nu hade du lite bråttom med huvudklappandet.

Problemet är att betrakta att slå barn som ett nödvändigt ont är att glorifiera det, eftersom det - som varje tänkande människa inser - inte är nödvändigt. Det fyller ingen funktion som inte kan uppnås bättre utan.

På samma sätt så romantiserar den som säger att hustrur förtjänar att bli slagna ibland, hustrumisshandel, i det att vederbörande tillskriver mening och funktion till en helt meningslös, förkastlig handling.

Och har man synen att barn förtjänar att bli slagna, så har man en fullkomligt vidrig syn på barn. Det är ett faktum.

Kolla. För att slippa prata semantik tills korna kommer hem ska jag förklara det extremt enkelt. För att acceptera något måste man inte alls tycka om det. Däremot är det underförstått att man tycker om det man romantiserar (förskönar).

Och ja, jag har en fullkomligt vidrig syn på barn. Jag accepterar att du tycker det.
  • Nomanisanisland
    Dr Nail skrev 2014-11-27 16:55:29 följande:
    Kolla. För att slippa prata semantik tills korna kommer hem ska jag förklara det extremt enkelt. För att acceptera något måste man inte alls tycka om det. Däremot är det underförstått att man tycker om det man romantiserar (förskönar).

Och ja, jag har en fullkomligt vidrig syn på barn. Jag accepterar att du tycker det.
    Man tycker om det tillräckligt eller tillskriver det tillräckligt förskönande egenskaper för att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 16:57:34 följande:

Man tycker om det tillräckligt eller tillskriver det tillräckligt förskönande egenskaper för att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.

Okay, du vinner. Jag älskar barnmisshandel.
  • Nomanisanisland
    Dr Nail skrev 2014-11-27 17:03:02 följande:
    Okay, du vinner. Jag älskar barnmisshandel.
    Det gör du förmodligen inte. Däremot så är du inte mer emot det än att du hellre intalar dig att "barn förtjänar ibland att bli slagna" än håller fast vid "inga barn förtjänar att misshandlas" i det att du har snickrat ihop kriterier för när barn (och för all del vuxna) förtjänar att bli slagna (misshandlade).
  • border1
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 16:49:22 följande:
    Nja, läxan var att om man går över gränsen för långt så blir man tillrättavisad, fungerade galant, av alla sjuka grejer jag gjorde som barn gjorde jag dom en gång endast.
    mm, men du gjorde inte bara EN 'sjuk' grej, eller hur? Varför började du ens göra dessa 'sjuka' grejor?? Jag tänker att det är troligt att det kan ha berott på att misshandeln kom FÖRST, SEN kom ditt beteende, som genererade än mer misshandel.

Och, jo, det ÄR misshandel att slå. Det finns olika grader av misshandel.
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 17:06:27 följande:

Det gör du förmodligen inte. Däremot så är du inte mer emot det än att du hellre intalar dig att "barn förtjänar ibland att bli slagna" än håller fast vid "inga barn förtjänar att misshandlas" i det att du har snickrat ihop kriterier för när barn (och för all del vuxna) förtjänar att bli slagna (misshandlade).

Bra! Då är vi tillbaka där vi började: jag accepterar att det finns tillfällen då folk förtjänar stryk.

Rond 2?
  • Nomanisanisland
    Dr Nail skrev 2014-11-27 17:20:54 följande:
    Bra! Då är vi tillbaka där vi började: jag accepterar att det finns tillfällen då folk förtjänar stryk.

Rond 2?
    Men ser inte problemet att acceptera att folk faktiskt utdelar det?
  • Dr Nail
    Nomanisanisland skrev 2014-11-27 17:28:10 följande:

Men ser inte problemet att acceptera att folk faktiskt utdelar det?

Hade varit ganska paradoxalt om jag gjorde det?
Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?