Blev du någonsin slagen som barn?
Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter?
Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter?
Nu hade du lite bråttom med huvudklappandet.
Problemet är att betrakta att slå barn som ett nödvändigt ont är att glorifiera det, eftersom det - som varje tänkande människa inser - inte är nödvändigt. Det fyller ingen funktion som inte kan uppnås bättre utan.
På samma sätt så romantiserar den som säger att hustrur förtjänar att bli slagna ibland, hustrumisshandel, i det att vederbörande tillskriver mening och funktion till en helt meningslös, förkastlig handling.
Och har man synen att barn förtjänar att bli slagna, så har man en fullkomligt vidrig syn på barn. Det är ett faktum.
Man tycker om det tillräckligt eller tillskriver det tillräckligt förskönande egenskaper för att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.
Det gör du förmodligen inte. Däremot så är du inte mer emot det än att du hellre intalar dig att "barn förtjänar ibland att bli slagna" än håller fast vid "inga barn förtjänar att misshandlas" i det att du har snickrat ihop kriterier för när barn (och för all del vuxna) förtjänar att bli slagna (misshandlade).
Men ser inte problemet att acceptera att folk faktiskt utdelar det?