• lilywashere

Blev du någonsin slagen som barn?

Jag undrar hur vanligt det är/var? Jag är född -77 och blev smiskad, knuffad som barn ibland av min pappa. Aldrig något av min mamma. Vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-25 17:23:19 följande:

Fick ofta stryk, om jag till exempel som tvååring inte suttit knäpptyst någonstans där jag inte fick prata. Kommer aldrig, aldrig, aldrig att tillåta att någon människa slår något av mina barn.

(Född 91)
  • Anonym (Vidrigt)

Född 92 och fick slag och knuffar som liten, aldrig något "förtjänt" så att säga utan för små saker. Jag var alltid väldigt rädd för att göra fel men även små misstag räckte. Hot och skrik och sönderslagna saker skedde dagligen.
    Lever med det dagligen och förstår inte hur folk kan tycka att sådant är okej.

• Dr Nail
    FixarFrasse skrev 2014-11-25 17:02:59 följande:

Just därför extra tråkigt. Problemet är väl kanske just att den vuxne respektive barnet inte är överens om tillfället när "man förtjänar det".
    Enligt min åsikt menar ett barn aldrig att man förtjänar att bli slagen, det är dåliga efterkonstruktioner vi gör som vuxna.
    Snälla, slå inte ditt barn, han/hon kommer att bli hur bra som helst (bättre) ändå. Våld är ingen bra uppfostringsmetod!

Jag blev slagen och kritiserad för riktiga skitsaker, det förstår jag nu när jag tänker tillbaka på min uppväxt. Men just då kände jag mycket skuld och tänkte instinktivt att vuxna alltid har rätt. Däremot kom jag undan med några riktigt taskiga grejer som jag fortfarande har dåligt samvete över. Hade jag blivit bestraffad för just dessa, istället för allt annat, hade det definitivt känts bättre idag.

Men det är lugnt, jag kommer inte slå mitt barn. Jag försöker alltid vara en bättre människa än mina föräldrar.
  • Anonym (1985)

Jag är född -85.

Har tre syskon. Vi blev slagna av både mamma och pappa. Ibland med knytnävarna, ibland med tillhyggen.

• Anonym (N)
    Dr Nail skrev 2014-11-25 16:53:21 följande:

Tråkigt även att behöva säga det.

Jag blev slagen mycket. Dock oftast inte då jag verkligen förtjänade det.

Du förtjänade aldrig att bli slagen. Inget man gör som barn rättfärdigar att en vuxen person slår barnet. Inget.
  • Frontline

En rejäl dask på baken och nån örfil då och då gjorde man sig förtjänt av och inget jag har tagit nån skada av precis.
    Tycker det är för mycket daltande i dagens läge då man knappt får säga till sitt barn med högre röst en normalt samtalston...
    Född tidigt 70-tal

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (utveckling inte alltid till godo)
    Anonym (N) skrev 2014-11-25 18:34:40 följande:
    Du förtjänade aldrig att bli slagen. Inget man gör som barn rättfärdigar att en vuxen person slår barnet. Inget.

Läs en axplock av mina bedrifter och säg om det utan att korsa fingrar bakom ryggen

Frontline skrev 2014-11-25 18:35:49 följande:

En rejäl dask på baken och nån örfil då och då gjorde man sig förtjänt av och inget jag har tagit nån skada av precis.
    Tycker det är för mycket daltande i dagens läge då man knappt får säga till sitt barn med högre röst en normalt samtalston...
    Född tidigt 70-tal

för några dagar sen såg jag en pappa som satte två bråkande bröder på plats i buss, snacka om att jag blev glad att folk fortfarande vågar vara föräldrar i detta land.

Trots den utbreda masspsykosen där man ringer soc så fort man ser en förälder kolla snett på sin unge.

• Anonym (N)

Blev aldrig slagen som barn men nu när jag tänker tillbaks tycker jag nästan att mamma borde smällt till mig då och då för jag va inte ett snällt barn haha..

Man ska aldrig misshandla ett barn men tyvärr är det skillnad på att misshandla och att smiska och en örfil ? Jag hade behövt en örfil då och då för att vakna till lite och bu dagens barn tycker jag ett smisk/örfilbotde va okej.. Men det är bara jag haha folk tycker säkert att jag är störd men tyvärr tänk er ert barn gör ett helvete då menar jag helvete förstör eran tv målar över era vita väggar plockar hem hund skit smetar det på era vita stolar. Kallar er fittor/hora river i mat affären spottar på folk skulle nu sjö inte bara vilja ge ungen en örfil så den vaknar upp från sin lilla flipp stund? Jag säger inte typ göra ungen blå slagen på kinden bara så den hajar till att det är fel!

• Anonym (Född -76)

En gång, en örfil av barnvakten och jag kan nog säga att jag förtjänade det då. Har inga trauman efter det.

• Anonym (Lili)
    Anonym (utveckling inte alltid till godo) skrev 2014-11-25 16:24:09 följande:

Ska se, snodde pengar från föräldrars firma till godis, i slutändan snodde jag summa som motsvara en normal lön för en knegare, slängde ut glasrutor från tredje våningen, tyckte om ljudet när en kvadratmeterglas gick i bitar, slängde ut en tv antenn från femte våningen, missade vist en granne med en meter, lekte pyroman med deo och andra brandfarliga saker hemma och släkte dom mot en lätt antändlig matta, bland mycket annat jag hittade på när jag var mindre.

Jag blev inte misshandlad, varje gång jag hör det ordet när det kommer till barnfostran tycker jag synd om folk som hånas för riktiga misshandel dom utsattes för.

Jag fick snabbt lära mig vad man får och inte får göra, vist försöktes det förklaras lugnt och sansat men jag var aldrig bra på att lyssna, så när ord inte kom fram så fick jag lära mig den hårda vägen, det fungerade och det vad jag ser omkring mig i dagens läge så skulle många ungjävlar behöva lite fastare hand än vad landet låter föräldrar och lärare använda sig av.

Vuxna är vuxna, tid för uppfostran är över, efter det får det bära eller brista.

Förstår inte ditt resonemang för uppenbarligen slutade du ju inte med sattyg trots att du fick stryk.
Svar på tråden Blev du någonsin slagen som barn?