• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-03-30 16:40:43 följande:

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...

Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen 

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...

Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

Vi har ju hängt i samma trådar du och jag! Nu är vi i samma sits igen med nya behandlingar Min man och jag är också på banan igen efter att ha fått barn sommaren 2014 (IVF november 2013). Här spills ingen tid, utan det är snabbt igång för nästa barn. Jag tänker väl att kroppen kanske vill bli gravid igen och att man kanske har bättre prognos om man inte väntar för länge.

Vi hade två fina embryon i frysen sedan den förra behandlingen och skulle ha gjort ett FET i april. Det blev tyvärr inget av det (inget överlevde - suck). Eftersom vi hade tänkt oss naturlig cykel så gick det bra att istället köra igång med färskförsök. Har precis kommit hem från första UL för kontroll av äggblåsor (med lillen i vagnen..) och snart planeras äggplocket.

Jag hoppas att det ska bli ungefär lika många ägg som förra gången. Om det inte går bra nu i maj kanske vi hinner göra ett FET innan kliniken stänger i juli, förutsatt att vi öht får något till frysen denna gången!

Ska ni göra FET i naturlig cykel? Har du fått igång din ägglossning eller har du behövt sluta amma för att kunna börja med syskonförsök?
  • Gina43

Aha, ser ju nu att du svarat om ert FET ovan! Nästa vecka! Hoppas att det går bra!

Kommer förhoppningsvis att ha äggplock nästa vecka.

• snobben00

Oj ber om ursäkt att inlägget blev upphackat och skickat flera gånger, haft problem med uppkopplingen.

Vi får betala 11 000 kr per FET nu när det gäller syskon och har 9 embryon i frysen.
    Hur ser det ut för er andra? Vad får ni betala?

• snobben00
    Gina43 skrev 2015-04-28 11:06:54 följande:
    Vi har ju hängt i samma trådar du och jag! Nu är vi i samma sits igen med nya behandlingar Min man och jag är också på banan igen efter att ha fått barn sommaren 2014 (IVF november 2013). Här spills ingen tid, utan det är snabbt igång för nästa barn. Jag tänker väl att kroppen kanske vill bli gravid igen och att man kanske har bättre prognos om man inte väntar för länge.

Vi hade två fina embryon i frysen sedan den förra behandlingen och skulle ha gjort ett FET i april. Det blev tyvärr inget av det (inget överlevde - suck). Eftersom vi hade tänkt oss naturlig cykel så gick det bra att istället köra igång med färskförsök. Har precis kommit hem från första UL för kontroll av äggblåsor (med lillen i vagnen..) och snart planeras äggplocket.

Jag hoppas att det ska bli ungefär lika många ägg som förra gången. Om det inte går bra nu i maj kanske vi hinner göra ett FET innan kliniken stänger i juli, förutsatt att vi öht får något till frysen denna gången!

Ska ni göra FET i naturlig cykel? Har du fått igång din ägglossning eller har du behövt sluta amma för att kunna börja med syskonförsök?
    Ja, jag har slutat amma (eller rättare sagt pumpa eftersom amningen aldrig funkade) och har haft mens 2ggr efteråt så nu väntar jag på omslag som förmodligen blir under eller efter helgen sen är det ytterligare 5 dagars väntan eftersom vi har femdagars embryon.

Får man fråga hur gammal du är? Själv är jag 35 och känner att chanserna är små med tanke på ålder och att sonen kom på 9:e försöket men jag hoppas att det ska gå!

Det är synd att det är så dyrt och att det för många handlar om en kostnadsfråga om man ska ha råd att försöka sig på syskon, för vår del innebär våra 9 frysta
    99 000 kr om vi behöver använda alla!!!!
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-28 11:33:13 följande:

Ja, jag har slutat amma (eller rättare sagt pumpa eftersom amningen aldrig funkade) och har haft mens 2ggr efteråt så nu väntar jag på omslag som förmodligen blir under eller efter helgen sen är det ytterligare 5 dagars väntan eftersom vi har femdagars embryon.

Får man fråga hur gammal du är? Själv är jag 35 och känner att chanserna är små med tanke på ålder och att sonen kom på 9:e försöket men jag hoppas att det ska gå!

Det är synd att det är så dyrt och att det för många handlar om en kostnadsfråga om man ska ha råd att försöka sig på syskon, för vår del innebär våra 9 frysta

99 000 kr om vi behöver använda alla!!!!

Jag är i din ålder. Känner också av ålderspressen, delvis är det därför som vi går vidare på en gång. Många förstår inte, särskilt de som inte själva har fertilitetsproblematik har svårt att förstå. De tycker att man stressar.

9 i frysen låter mycket! Är de blastocyster allihop? Hoppas att ni "slipper" använda dem alla innan ni får ett syskon.

Vi gick privat direkt och det var komplikationer under graviditeten + sjukdom efter födseln (jag vill inte gå närmare in på det här eftersom det blir så tydligt vem jag är om ngn som känner mig läser här), så vårt barn har redan kostat en bra bit över 100 000 kr i IVF kostnader, mediciner och inkomstbortfall pga sjukdom (bara, sedan har vi ju även haft kostnader som alla andra föräldrar har). Jag tar en kostnadspost i taget. Vi tänker väl så att pengar kommer och går i alla fall.

Hade vi adopterat hade kostnaderna varit ännu högre! Så kan man också resonera.
  • snobben00
    Gina43 skrev 2015-04-28 16:01:41 följande:
    Jag är i din ålder. Känner också av ålderspressen, delvis är det därför som vi går vidare på en gång. Många förstår inte, särskilt de som inte själva har fertilitetsproblematik har svårt att förstå. De tycker att man stressar.

9 i frysen låter mycket! Är de blastocyster allihop? Hoppas att ni "slipper" använda dem alla innan ni får ett syskon.

Vi gick privat direkt och det var komplikationer under graviditeten + sjukdom efter födseln (jag vill inte gå närmare in på det här eftersom det blir så tydligt vem jag är om ngn som känner mig läser här), så vårt barn har redan kostat en bra bit över 100 000 kr i IVF kostnader, mediciner och inkomstbortfall pga sjukdom (bara, sedan har vi ju även haft kostnader som alla andra föräldrar har). Jag tar en kostnadspost i taget. Vi tänker väl så att pengar kommer och går i alla fall.

Hade vi adopterat hade kostnaderna varit ännu högre! Så kan man också resonera.
    Ja det är 9st blastocyster vilket känns bra men efter tidigare erfarenhet så är det ju inte säkert att alla klarar upptining och för min del är det bara 2st som ens har fäst (ett missfall) under alla försök
    Känns lite halvjobbigt känslomässigt att ge sig in i karusellen igen, har mått rätt dåligt mellan varven... men hur det än går så har vi ändå fått ett litet mirakel i form av vår älskade pojke Hjärta så allt annat är bara en bonus.

Min syster har 2 söner via IVF och blev nu spontangravid vid 39 års ålder!!! Så inget är väl omöjligt.

Vi har inte fått någon förklaring utan det är i vårt fall "oförklarlig barnlöshet"
    Vet du varför ni inte lyckats på egen hand?
  • snobben00
    Krabaten1 skrev 2015-04-25 20:13:29 följande:

Vi är också igång med syskonförsök, ruvar nu dag 4 på 8:e försöket (IVF och FET inräknade). Jag hoppas så att det är nu det sker! :)

Dottern kom till på andra försöket, så nu känns resan ganska lång.

Lycka till nu Glad jag håller tummarna!
  • snobben00
    moii skrev 2015-04-25 22:05:05 följande:

Vi med.. Men jag vågar knappt skriva nåt för jag Hatar att behöva skriva att det inte blev något. Rd9 här, sista försöket någonsin. Tar det sig inte blir det inget syskon. Andra omgången för syskon men 6e behandlingen totalt. Så himla less!

Jag håller tummarna, är det en tvådagars eller en blastocyst?
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-28 16:53:08 följande:

Ja det är 9st blastocyster vilket känns bra men efter tidigare erfarenhet så är det ju inte säkert att alla klarar upptining och för min del är det bara 2st som ens har fäst (ett missfall) under alla försök

Känns lite halvjobbigt känslomässigt att ge sig in i karusellen igen, har mått rätt dåligt mellan varven... men hur det än går så har vi ändå fått ett litet mirakel i form av vår älskade pojke  så allt annat är bara en bonus.

Min syster har 2 söner via IVF och blev nu spontangravid vid 39 års ålder!!! Så inget är väl omöjligt.

Vi har inte fått någon förklaring utan det är i vårt fall "oförklarlig barnlöshet"

Vet du varför ni inte lyckats på egen hand?

Kring att ge sig in i karusellen tänker jag "just do it!". Det finns inga perfekta tillfällen att vänta på. Men det är klart att jag egentligen inte trodde att det skulle göras ett färskförsök nu, så här tidigt (hade ju hoppats på åtminstone ett FET).

Ja, vi har fått ett tydligt svar i form av manlig faktor. Därmed är det iofs inte sagt att det inte kan vara "dolda orsaker" hos mig som vi inte känner till, på toppen av det. Det var ju komplikationer under min graviditet. Nästa gång blir det specmödravård och medicinering för min del. Att bli gravid är nog bara början, tyvärr.

Har ni funderat på fler färskförsök?
  • snobben00

Nej färskförsök känns lite avlägset och dyrt men har väl inte stängt dörren helt för det men det är inget vi pratat om än.

I mitt fall var graviditeten jobbig pga min migrän. Har attacker 10-15ggr/mån och det blev ett litet helvete utan mediciner. Tog en del Alvedon som läkaren tyckte var ok men nu pratas det ju jättemycket om riskerna för adhd och astma.... jag hoppas sonen slipper undan det.

Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015