• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • Kingston
    snobben00 skrev 2015-05-05 22:03:51 följande:

Ja, jag tror att vi kör på måndag.

Ska försöka att slappna av och inte tänka för mycket den här gången (lättare sagt än gjort ).

Jag har också hört att det kan vara lättare att bli gravid efter missfall eller graviditet men vet inte vad jag ska tro kring det. Fick missfall efter mitt 5:e återförande men blev inte gravid förrän efter 9:e.

Känns så tråkigt att oddsen är ganska små :( och att det är såna pengar det handlar om. .. man blir ju inte jätterik av att gå hemma föräldraledig just nu heller och så har ena bilen lagt av och vissa saker som måste fixas med huset och en längtan om att köpa större hus. Suck! Inte utan att man känner en viss press.

Men men... inte tänka för mycket var det!

Gina43; när var det du fick barn? Vår älskade plutt kom 21 okt och är dryga 6månader nu :)

Skönt att läsa att någon tänker lite som jag själv. Ibland blir man tokig av allt tänkande...

Har liiiite svårt att motivera kostnaderna. Vi sitter också på hus med visst renoveringsbehov, tänker på en ev. föräldraledighet (om man nu lyckas bli gravid någon gång).

Måste köpa ny bil då den gamla blev krockad osv osv.

Hur gör du för att motivera kostnaderna? Och framförallt var hittar ni alla pengar?

Vet att det är en väldigt privat fråga men jag kan liksom inte se hur vi skall ha råd att fortsätta med det här, även om man egentligen inte vill ge upp =\
  • Gina43

Men hur många behandlingar har ni betalat sammanlagt? Vi skippade landstinget och gick privat direkt (jag känner mig lite till åren och ville inte vänta).

Nej, vi hade inte råd med 3-packet eftersom det inköptes under vårt dyraste år någonsin när det kommer till spenderande (bröllop, bostadsköp och flytt). Vi fick ta ur vår buffert. Eftersom vi inte ville ta alltför mycket ur bufferten så tog vi ett mindre lån som vi betalade av rätt snabbt.

Den här gången är jag föräldraledig, har låg buffert nu, men min man jobbar ju.

Hur motivera kostnaderna? Om du adopterar är det bortåt 100 000-200 000 kr som det kostar, per barn. Frågan man får ställa sig är "hur mycket vill du ha det?". Jag är beredd att gå väldigt långt. Jag skulle ångra mig senare i livet om jag lät frågan handla om pengar. Pengar kommer och pengar går. Fertil är jag bara ett antal år till..

En del använder bruttolöneavdrag. När vi sparar snålar vi in på köpt lunch, dyrt kaffe och annat i vardagen, storhandlar osv. Alltså saker i vardagen - där finns det mest att spara. Sedan sitter vi visserligen inte på hus med renoveringsbehov, men vi har råd att avsätta pengar till husreparationer ändå eftersom räntorna är så låga nu. Det blir bara olika mycket sparande månad från månad.

Ha inte någon gammal bil med renoveringsbehov. Det blir bara dyrt. Varför köpa bil när ni kan leasa?

• MariaMaria01

Hej,

Skrev i tråden tidigare. Fick vår son via ivf september 2014 på akademiska i Uppsala. Vi hade tänkt göra FET innan sommarstängningen med vårt enda frysta embryo. Men i fredags fick jag helt plötsligt plus på Stickan. Mirakel!

Hoppas det var ok att skriva detta i denna tråden. Vill inte trampa nån på tårna. Kände bara att jag ville dela med mg. Kämpa på tjejer. Jag tänker på er och vet hur mycket man längtar

• Kingston
    Gina43 skrev 2015-05-06 05:54:57 följande:

Men hur många behandlingar har ni betalat sammanlagt? Vi skippade landstinget och gick privat direkt (jag känner mig lite till åren och ville inte vänta).

Nej, vi hade inte råd med 3-packet eftersom det inköptes under vårt dyraste år någonsin när det kommer till spenderande (bröllop, bostadsköp och flytt). Vi fick ta ur vår buffert. Eftersom vi inte ville ta alltför mycket ur bufferten så tog vi ett mindre lån som vi betalade av rätt snabbt.

Den här gången är jag föräldraledig, har låg buffert nu, men min man jobbar ju.

Hur motivera kostnaderna? Om du adopterar är det bortåt 100 000-200 000 kr som det kostar, per barn. Frågan man får ställa sig är "hur mycket vill du ha det?". Jag är beredd att gå väldigt långt. Jag skulle ångra mig senare i livet om jag lät frågan handla om pengar. Pengar kommer och pengar går. Fertil är jag bara ett antal år till..

En del använder bruttolöneavdrag. När vi sparar snålar vi in på köpt lunch, dyrt kaffe och annat i vardagen, storhandlar osv. Alltså saker i vardagen - där finns det mest att spara. Sedan sitter vi visserligen inte på hus med renoveringsbehov, men vi har råd att avsätta pengar till husreparationer ändå eftersom räntorna är så låga nu. Det blir bara olika mycket sparande månad från månad.

Ha inte någon gammal bil med renoveringsbehov. Det blir bara dyrt. Varför köpa bil när ni kan leasa?

Vi är båda överens om att vi inte vill adoptera framförallt pga kostnaderna.

Bruttolöneavdrag har vi tyvärr ingen möjlighet till i dagsläget så det går också bort.

Vill inte påstå att vi lever slösaktigt heller... Vi har aldrig ätit lunch ute, storhandlar så ekonomiskt vi kan osv.

Då vi har ganska långa sträckor till jobbet (båda två) så behöver vi 2 bilar och då man skulle köra över milantalen som tillåts i leasingavtal så skulle kostnaden bli ungefär densamma som att äga bilen.

Men visst skulle man kunna ta lån för att betala kalaset. Men frågan är hur mkt man är beredd att skuldsätta sig. Man vill ju inte skapa en ekonomisk kris i familjen som man skall dras med under lång tid.

Dessutom har vi ju turen att faktiskt ha ett barn sedan innan (tack och lov!) Hur mkt man än längtar efter ett till så måste man väl någon gång vara tacksam för det man har och värna om det och gå vidare? Känns som om man bara skulle fasta i en negativ spiral annars? Eller hur ser ni på det?

Jag har så himlans svårt för att veta vad som är "rätt och fel" i den här frågan! Det känns som om man skulle kunna fortsätta med ivf för alltid... Men det känns inte sunt =\
  • Gina43
    MariaMaria01 skrev 2015-05-06 10:06:15 följande:

Hej,

Skrev i tråden tidigare. Fick vår son via ivf september 2014 på akademiska i Uppsala. Vi hade tänkt göra FET innan sommarstängningen med vårt enda frysta embryo. Men i fredags fick jag helt plötsligt plus på Stickan. Mirakel!

Hoppas det var ok att skriva detta i denna tråden. Vill inte trampa nån på tårna. Kände bara att jag ville dela med mg. Kämpa på tjejer. Jag tänker på er och vet hur mycket man längtar

Stort grattis!! Vad underbart! Det är vad vi alla önskar oss och önskar åt varandra! Nu håller vi tummarna att det går fint hela vägen för er

Alltid trevligt med goda nyheter!
  • Gina43

Snobben00: Jag fick barn i somras. Det var ingen lätt graviditet. Det blev även ett tråkigt slut på den samt en mycket tuff start för mitt barn (sjukdom), men allt är underbart och fint idag och jag har verkligen njutit av att få vara nära mitt barn under min föräldraledighet. Så om det blir det enda barnet så vet jag att jag tog tillvara på tiden och möjligheten att ha det så bra som det gick. Kanske har jag njutit lite extra just för att det blev så hårt i början.

• snobben00
    MariaMaria01 skrev 2015-05-06 10:06:15 följande:

Hej,

också. . Gud vad skönt för dig! !!!krev i tråden tidigare. Fick vår son via ivf september 2014 på akademiska i Uppsala. Vi hade tänkt göra FET innan sommarstängningen med vårt enda frysta embryo. Men i fredags fick jag helt plötsligt plus på Stickan. Mirakel!

Åh grattis! !!! Bli så glad av att höra att det faktiskt är möjligt trots att man tidigare fått göra ivf . Min syster blev spontangravid efter 2 barn via ivf och vet en annan tjej i en tidigare tråd också. Gud så skönt för dig! !!!
  • snobben00

Ja det här med kostnaden är inte någon rolig historia alls. Det är verkligen svindyrt och helt utan garantier. Nästan lite som att köpa lotter... en del har flyt och andra inte.

Har funderat massor idag. Skulle det bli en till bebis snart så skulle det innebära en spjälsäng till , 2 bilbarnstolar av samma sort eftersom sonen inte hinner byta till den tredje och sista stolen. Barnvagnsproblem lär det ju också bli....

• Popparn

Oj vad tiden går fort. Har missat massa ser jag nu!
    Jag var på kliniken i tisdags och tog blodprover och gjorde VUL för att kolla slemhinnan och att allt såg bra ut efter graviditeten. De ville kolla eftersom att jag fortfarande ammar dottern och de rekommenderar egentligen att man slutat amma 2-3 månader innan nytt försök. Dock har min mens varit tillbaka och regelbunden sedan 5 månader så det ska inte påverka våra chanser nu sa dom:) Allt såg bra ut. Så nu väntar jag på glad gubbe och sen blir det FET 6 dagar efter omslag.

Vilken resa detta är. Många av er har fått kämpa länge. Hoppas att det vänder snart! Jag hoppas och tror att det ska gå bra för mig denna gången men förstår att det kan bli kämpigt även för mig som ändå haft en lätt resa som faktiskt lyckades på första försöket med dottern. Än är hoppet stort:)

Som ni skriver är det kämpigt att få ihop det ekonomiskt.. Vi ville inte vänta i kö förra gången så vi betalade privat direkt. Och skulle det inte lyckas med de blastocyster vi har kvar i frysen nu så handlar det ju genast om mycket pengar. Utöver det mentala kämpandet.. Vi bygger hus just nu och när bara ena parten jobbar blir det svårt att samtidigt spara ihop stora summor.
    Som flera av er skriver har vi ju faktiskt redan ett barn vilket är helt fantastiskt. Men jag har svårt att tänka mig att inte få fler. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag definitivt kämpat på längre än vi kommer ha råd med nu. Hoppas innerligt att det inte behövs!

• snobben00
    Popparn skrev 2015-05-07 10:28:41 följande:

Oj vad tiden går fort. Har missat massa ser jag nu!
    Jag var på kliniken i tisdags och tog blodprover och gjorde VUL för att kolla slemhinnan och att allt såg bra ut efter graviditeten. De ville kolla eftersom att jag fortfarande ammar dottern och de rekommenderar egentligen att man slutat amma 2-3 månader innan nytt försök. Dock har min mens varit tillbaka och regelbunden sedan 5 månader så det ska inte påverka våra chanser nu sa dom:) Allt såg bra ut. Så nu väntar jag på glad gubbe och sen blir det FET 6 dagar efter omslag.

Vilken resa detta är. Många av er har fått kämpa länge. Hoppas att det vänder snart! Jag hoppas och tror att det ska gå bra för mig denna gången men förstår att det kan bli kämpigt även för mig som ändå haft en lätt resa som faktiskt lyckades på första försöket med dottern. Än är hoppet stort:)

Som ni skriver är det kämpigt att få ihop det ekonomiskt.. Vi ville inte vänta i kö förra gången så vi betalade privat direkt. Och skulle det inte lyckas med de blastocyster vi har kvar i frysen nu så handlar det ju genast om mycket pengar. Utöver det mentala kämpandet.. Vi bygger hus just nu och när bara ena parten jobbar blir det svårt att samtidigt spara ihop stora summor.
    Som flera av er skriver har vi ju faktiskt redan ett barn vilket är helt fantastiskt. Men jag har svårt att tänka mig att inte få fler. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag definitivt kämpat på längre än vi kommer ha råd med nu. Hoppas innerligt att det inte behövs!

Jag håller med dig, vi hade också kämpat längre om det inte vore så dyrt. Trots allt så ska man ju ha råd att leva också.

Förstår att det är dyrt med labb och all teknik men kan ändå känna att det är så orättvist ibland när en del får fler barn än dom vill ha och att en del så lättvindigt gör abort medan en annan kämpar för att få ihop pengar och lägger ner hela sin själ i att få en liten bebis.
    Vet en del i vår närhet som inte vet något om vår ivf och som utan tvekan hade tyckt vi är korkade som lägger sådana pengar på att få barn.

Just nu är väl den ekonomiska räddningen att vi får tillbaka på skatten för det blir inte några pengar att lägga undan när jag går hemma föräldraledig.
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015