• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • missmissis

FrunIhuset: så spännande och jobbig väntan. När jag blev gravid 2011 så testade jag rd9 och då syntes ett svagt svagt streck.

Beror det på klinik om man sätter in 2 eller 5-dagars? Har bara fått 2.

Kingston: Lider med dig/er!! Har varit där flera gånger själv. Om ni inte redan frågat om ekonomiskt stöd i familjen, gör det. Man vet aldrig!

Lycka till alla!!

• FrunIHuset
    missmissis skrev 2015-05-17 16:47:46 följande:

FrunIhuset: så spännande och jobbig väntan. När jag blev gravid 2011 så testade jag rd9 och då syntes ett svagt svagt streck.

Kingston: Lider med dig/er!! Har varit där flera gånger själv. Om ni inte redan frågat om ekonomiskt stöd i familjen, gör det. Man vet aldrig!

Lycka till alla!!

Det beror på hur länge de odlat äggen innan frysning :)
  • Gina43
    missmissis skrev 2015-05-17 16:47:46 följande:

Det beror lite på kliniken, ja, för kliniker har lite olika syn på långtidsodling. Men det beror även på hur många ägg du får ut och vilken kvalitet de har. Många embryon faller bort under odlingen i "processens gång". Vissa som faller bort hade kanske inte blivit något ändå, men man säger att labbet inte är den optimala miljön för embryona (det är det ju livmodern som är) så vissa kan falla bort av den anledningen.

Min klinik odlar bara vidare till dag 5 om du har minst 5 befruktade ägg som delat sig. Redan där tar man en risk att det kanske inte finns några kvar på dag 5, tyvärr. Jag tycker själv att det är lite läskigt att vänta till dag 5...
  • missmissis

Haha, såklart. Menar mer färskförsök. De verkar använda sig av 2 dagats dör jag går...

• Skuggan80

Kingston, så tråkigt, jag beklagar! Hoppas ni kommer fram till hur ni ska göra. Om jag visste att någon i familjen hade möjlighet att bidra ekonomiskt skulle jag fråga - det värsta som kan hända är att man får ett nej.

Ja, vad är det som gör att man inte kan "nöja sig" med ett barn? Jag upplever det som ganska jobbigt att många frågar om det snart inte är dags för barn nr 2.
    Och jag fattar inte varför jag bryr mig men jag är ingen maskin, kan tydligen inte stänga av. Mitt största problem just nu är hur jag ska dölja alla mina läkarbesök för min arbetsgivare, arbetar på ett ställe där alla typ måste säga till när de går på toa...det här kommer ju inte att gå i längden. Och till FET som vi gick igenom nu i april fick jag ljuga två gånger. Hur gör ni?

Eftersom jag märker att en del av er fick barn 2011-2012 antar jag att ni fick progesteron mic (om ni nu fick något stöd i form av progesteron). Dessa fick jag 2012 . Nu finns inte dessa längre utan det är Lutinus. En av läkarna jag träffade råkade mumla någonting om att Lutinus inte är lika bra/ger inte lika bra resultat. Nu vet inte jag om han menade generellt eller med tanke på att Lutinus innehållr mindre prog. än vagitorierna (100 jmf 400 ).
    Har ni hört något om detta? Hur har era läkare förklarat bytet?

• missmissis
    Gina43 skrev 2015-05-17 18:04:01 följande:

Min klinik odlar bara vidare till dag 5 om du har minst 5 befruktade ägg som delat sig. Redan där tar man en risk att det kanske inte finns några dag 5, tyvärr. Jag tycker själv att det är lite läskigt att vänta till dag 5...

Tack! Så är det ju. Har aldrig fått ut mer än 3 befruktade ägg så därför bara 2-dagars.

[quote=75312556][quote-nick]Skuggan80 skrev 2015-05-17 20:28:17

Eftersom jag märker att en del av er fick barn 2011-2012 antar jag att ni fick progesteron mic (om ni nu fick något stöd i form av progesteron). Dessa fick jag 2012 . Nu finns inte dessa längre utan det är Lutinus. En av läkarna jag träffade råkade mumla någonting om att Lutinus inte är lika bra/ger inte lika bra resultat. Nu vet inte jag om han menade generellt eller med tanke på att Lutinus innehållr mindre prog. än vagitorierna (100 jmf 400 ).

Har ni hört något om detta? Hur har era läkare förklarat bytet?[/quote]

Skuggan80 Kommer ihåg att jag fick vagiatoret 2011 och kan ha hetat progesteron mic. Ska fråga om detta imorgon och då i syftet att jag inte mår någe vidare av Lutinus. Inte denna gång iaf. Varit deckad hela dagen med smärtor i magen och brösten. Undrar varför de tog bort det.

Jag har varit öppen på jobbet men bara till chefen. Hon har varit förstående. Dock har jag fått luskande frågor om frånvaro men har inte avslöjat till de andra. Men de förstår säkert då de vet att jag genomgått IVF tidigare. På min förra arbetsplats var jag väldigt öppen. Det va både skönt och lite jobbigt men fick stöd när jag ibland blev ledsen vid negativa besked per tfn eller närmare jag fick mens.
  • FrunIHuset

Läkaren sa bara att Lutinus kladdade mindre än Progresteron Mic inget om att den kan vara "sämre"! I så fall lurar de oss på en jävla massa pengar! Om det är bevisat att Progresteron Mic visat bättre resultat så år det väl bättre att fortsätta med dem?

Jag har haft molvärk, blivit lite illamående ibland samt ömma bröstvårtor. Rd11 idag men symptomen kommer säkert från Lutinus vilket gjort mig nedstämd

• Gina43

Jag har ingen egen erfarenhet av Progesteron Mic, men har sett drt nämnt på en kliniks webbsida över preparat som de använder (jämte Lutinus) så preparatet används fortfarande, men kanske inte i samma omfattning som förr då? Kan det vara så att Progesteron Mic hade fler biverkningar? Kan det ha varit läkarens egen slutsats? Fråga kliniken rätt på! Personligen vill jag ta så lite hormoner som möjligt! Undrar också om en behandling verkligen kan stå och falla med om man får lite mer progesteron?

Urk, jag inatt drömde jag att jag var gravid Och jag var så lättad...!

FrunIHuset: Det låter ju lovande! Ömma bröst får inte jag av Lutinus. Hoppas att du får plus på stickan!!

Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015