• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • snobben00
    Gina43 skrev 2015-05-06 15:46:57 följande:

Snobben00: Jag fick barn i somras. Det var ingen lätt graviditet. Det blev även ett tråkigt slut på den samt en mycket tuff start för mitt barn (sjukdom), men allt är underbart och fint idag och jag har verkligen njutit av att få vara nära mitt barn under min föräldraledighet. Så om det blir det enda barnet så vet jag att jag tog tillvara på tiden och möjligheten att ha det så bra som det gick. Kanske har jag njutit lite extra just för att det blev så hårt i början.

Jobbigt men skönt att höra at allt blivit bra till slut.
    Själv hade jag inga direkta besvär i och med graviditeten men har problem med täta migrän-attacker vilket gjorde det väldigt jobbigt då jag låg hemma 2 dar ca 3-4 ggr/mån.
    Så blir jag gravid igen så blir det jobbigt eftersom sonen ska tas om hand....

och tyvärr har vi ingen barnvakt alls, mannens mamma är storrökare så det går bort, hans pappa är död och mina föräldrar bor 30 mil bort och syskonen är utspridda långt bort här och var i landet.

Så bara en sån sak som att ha någon som kan ta sonen vid en eventuell framtida förlossning blir ett stort problem för vår del...
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-05-07 14:58:34 följande:

Jag håller med dig, vi hade också kämpat längre om det inte vore så dyrt. Trots allt så ska man ju ha råd att leva också.

Förstår att det är dyrt med labb och all teknik men kan ändå känna att det är så orättvist ibland när en del får fler barn än dom vill ha och att en del så lättvindigt gör abort medan en annan kämpar för att få ihop pengar och lägger ner hela sin själ i att få en liten bebis.

Vet en del i vår närhet som inte vet något om vår ivf och som utan tvekan hade tyckt vi är korkade som lägger sådana pengar på att få barn.

Just nu är väl den ekonomiska räddningen att vi får tillbaka på skatten för det blir inte några pengar att lägga undan när jag går hemma föräldraledig.

Vad bra att ni får pengar tillbaka på skatten! Det får vi också

Jag vill inte förringa kostnaden med IVF och jag har all respekt för att det blir en oväntad utgift som är svår att ta "bara sådär", men det är ju en prioritering. Mitt barn blev jättedyrt (100 000+), men jag hade gladeligen lagt det dubbla eller mer för mitt fantastiska lilla mirakel som jag älskar något otroligt mycket. Jag tycker att man felar om man jämför sig med andra som får barn "gratis". Det jämnar säkert ut sig på något annat sätt. Även om det inte skulle vara så får man acceptera att livet är orättvist. Att kämpa emot det genom att gå och vara bitter/ledsen över spillda pengar är inte konstruktivt. Att göra sig till offer är inte heller så lyckligt. Jag väljer att acceptera läget och gör ingen stor grej av kostnaden. Det blir man bara olycklig av. Jag vill så långt som möjligt göra de val som gör mig lycklig och att välja att vara lycklig med mina val.

Det här blir min sista kommentar vad gäller kostnadsfrågan
  • Kingston
    Gina43 skrev 2015-05-07 18:53:39 följande:
    Vad bra att ni får pengar tillbaka på skatten! Det får vi också smile1.gif

Jag vill inte förringa kostnaden med IVF och jag har all respekt för att det blir en oväntad utgift som är svår att ta "bara sådär", men det är ju en prioritering. Mitt barn blev jättedyrt (100 000+), men jag hade gladeligen lagt det dubbla eller mer för mitt fantastiska lilla mirakel som jag älskar något otroligt mycket. Jag tycker att man felar om man jämför sig med andra som får barn "gratis". Det jämnar säkert ut sig på något annat sätt. Även om det inte skulle vara så får man acceptera att livet är orättvist. Att kämpa emot det genom att gå och vara bitter/ledsen över spillda pengar är inte konstruktivt. Att göra sig till offer är inte heller så lyckligt. Jag väljer att acceptera läget och gör ingen stor grej av kostnaden. Det blir man bara olycklig av. Jag vill så långt som möjligt göra de val som gör mig lycklig och att välja att vara lycklig med mina val.

Det här blir min sista kommentar vad gäller kostnadsfrågan smile1.gif
    Sund inställning!

Svårt att efterleva bara när pengarna liksom är slut ;)
  • Kingston

Är på ruvdag 6 nu och jag känner då absolut inte ett smack =\

Förra gången så blev jag ju gravid (men mf) och hade då olika känningar sedan dagen efter insättning. Men det var ju efter hormonbehandling och jag vet inte hur mkt (säkert massor!) som berodde på vagiatorerna man tog då.

Nu är det ostimulerat men jag hade önskat att det åtmn. kändes liiiite... Någonstans!

Börjar känna mig nervös! Den eviga väntan...

• langtarefterbarn78

Hoppar gärna in här om det är ok!

Vi fick vår efterlängade son i januari 2014 efter andra IVF-försöket. Med tre blastocyster i frysen trodde jag att det inte skulle vara några problem att få syskon. Men tyvärr hade jag fel. Nu har vi misslyckats med två FET även om upptininen gått bra och slemhinnan såg bra ut. Nu gör vi ett sista FET-försök innan sommaren, har tid inbokad om en dryg vecka. Är lite pessimistisk nu eftersom vi inte lyckats de två senaste gångerna med FET, men hoppet lever. Annars blir det ett helt nytt färskförsök till hösten. Kul att följas åt!

Kingston, känner igen dig från en annan tåd, lycka till med ruvningen!

• Kingston
    langtarefterbarn78 skrev 2015-05-08 12:57:24 följande:

Hoppar gärna in här om det är ok!

Vi fick vår efterlängade son i januari 2014 efter andra IVF-försöket. Med tre blastocyster i frysen trodde jag att det inte skulle vara några problem att få syskon. Men tyvärr hade jag fel. Nu har vi misslyckats med två FET även om upptininen gått bra och slemhinnan såg bra ut. Nu gör vi ett sista FET-försök innan sommaren, har tid inbokad om en dryg vecka. Är lite pessimistisk nu eftersom vi inte lyckats de två senaste gångerna med FET, men hoppet lever. Annars blir det ett helt nytt färskförsök till hösten. Kul att följas åt!

Kingston, känner igen dig från en annan tåd, lycka till med ruvningen!

Tack så mkt och lycka till med syskonförsöken till er också! :)

Härligt att ni fick en liten grabb tillslut! Måste vara en fantastisk känsla när det faktiskt går vägen.

Känner mej så himlans pessimistisk hela tiden och tycker det är roligt att se/läsa att folk faktiskt lyckas :)
  • kivin

Hoppar också gärna in här om det är ok!

Vår son kom till oss i januari 2014 efter vår 1:a IVF. Vi fick 4 embryo till frysen, och vi har nu gjort 2 misslyckade FET.. På söndag ska vi göra ett tredje återförande och hoppas på tredje gången gillt.

Trodde också att syskonförsök skulle kännas lätt, men tji fick jag!

• snobben00
    Kingston skrev 2015-05-08 12:45:53 följande:

Är på ruvdag 6 nu och jag känner då absolut inte ett smack =\

Förra gången så blev jag ju gravid (men mf) och hade då olika känningar sedan dagen efter insättning. Men det var ju efter hormonbehandling och jag vet inte hur mkt (säkert massor!) som berodde på vagiatorerna man tog då.

Nu är det ostimulerat men jag hade önskat att det åtmn. kändes liiiite... Någonstans!

Börjar känna mig nervös! Den eviga väntan...

Är det en blastocyst eller en 2 dagars?

Jag har varit gravid 2ggr ( tyvärr missfall ena gången ) båda gångerna på färskförsök men hade helt olika känningar. Första gången kände jag verkligen av det men när jag väntade sonen kände jag absolut ingenting alls.

När tänkte du testa?
  • snobben00

FET nu på måndag och blandade känslor inför det. Är så rädd för att det inte blir något. .. så less på den besvikelsen. Har ju redan 7 FET utan plus i bagaget.

Hoppas verkligen kunna vända på det resultatet!

Hoppas hoppas att det spelar in att jag nyligen varit gravid!

• Kingston
    snobben00 skrev 2015-05-08 22:11:08 följande:
    Är det en blastocyst eller en 2 dagars?

Jag har varit gravid 2ggr ( tyvärr missfall ena gången ) båda gångerna på färskförsök men hade helt olika känningar. Första gången kände jag verkligen av det men när jag väntade sonen kände jag absolut ingenting alls.

När tänkte du testa?
    Det är en 6-dagars blastocyst vi fått tillbaka.

Vet inte när jag tänkte testa riktigt... Sist såg jag ett svaaagt plus på ruvdag 9.

Så innan dess känns det egentligen inte lönt tror jag.

Men jag är ju testoman så jag lär ju inte kunna hålla mej.
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015