• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-30 09:32:05 följande:

Någon som vet hur det fungerar med äggen och sin egen ålder?

Säg att man plockat ut ägg och befruktat när man tex var 30 och sen har dom infrysta och sätter tillbaka dom när man är säg 38. 

Har man då samma chanser till graviditet som när man var 30 för att man går på att äggens kvalité var bättre vid 30 än vid 38?

Det är nog väldigt individuellt. En del har ju fortsatt bra äggkvalitet trots åldern medan andras äggkvalitet försämrats fort och kanske redan före 30. Däremot så borde det överlag stämma att ägg som togs ut vid 30 har bättre kvalitet. Men å andra sidan har färskförsök bättre statistik än frysförsök oavsett ålder. Vet inte hur den effekten slår i ett scenario som detta. Tror däremot att risken för sjukdom/kromosomfel är lägre för "30-års äggen".
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-30 10:24:03 följande:

Någon som har erfarenhet av Pergotime?

Vet att jag blivit erbjuden det under kö-tiden för IVF men provade aldrig.

Hon sa att även med normal ägglossning kan man få en liten skjuts av det.

Känner att jag skulle vilja prova på det mellan FET-försöken kanske....

Jag har - lustigt nog - gått på tre Pergotime behandlingar, innan manlig faktor konstaterades och trots att jag hade en bra och regelbunden ägglossning. För oss var det alltså helt bortkastat, men jag har väninnor med PCOS som lyckats fint på Pergotime.

Personligen mådde jag sämre av Pergotime än av IVF-behandling. Jag fick världens humörsvängningar och molvärk i magen, bråkade massor med min man. Mensen var hemsk och brösten ömmade. Jag är glad att jag slipper gå på Pergotime igen. Nu är ju det min erfarenhet - det kanske inte skulle kännas likadant för dig/er.
  • moii
    Krabaten1 skrev 2015-04-30 09:58:27 följande:

Det är ju så att ägglossning sker ca 10-11 gånger av 12 på ett år. Jag visste inte ens om det förrän jag var i samma situation som du. Du behöver alltså inte alls ha missat den, utan du kanske har den där månaden när det inte är någon. För mig var allt på banan igen månaden efter och vi gjorde ett FET. 

Men de sparar väl bara embryona i fem år eller?
  • snobben00

Vill jag göra ett UL är det bara att hosta upp 2000kr så det hoppar jag över.

Får börja testa tidigare nästa månad och hoppas att det inte blir helgkrock. Vill ju hinna med ett FET före sommaren.

• Gina43
    snobben00 skrev 2015-05-02 21:55:52 följande:

Vill jag göra ett UL är det bara att hosta upp 2000kr så det hoppar jag över.

Får börja testa tidigare nästa månad och hoppas att det inte blir helgkrock. Vill ju hinna med ett FET före sommaren.

Har ni kommit överens med kliniken om att ni siktar på ett FET denna månad och att ni vill att de ska utföra det åt er så borde ett UL för att konstatera om/när ägglossning skett ingå i kostnaden för ert FET? Allt annat låter jätttemärkligt!

Vi hade ett startsamtal efter graviditeten, det kostade 1 500 kr. Sedan fick jag göra om lite tester eftersom det har gått två år sedan de senast gjordes (och så passade man på att även kolla sköldkörtelhormon) så det blev extra kostnader för detta. Det UL som jag hade efter det ingick i det FET som vi hade anlitat kliniken för att göra. Eftersom det inte blev något FET blev det heller inga fler kostnader.
  • Gafsan

Igår pratade jag med läkaren angående alla våra försök. Jag fick det tråkiga beskedet om att det tydligen finns par som lyckats på sin första Ivf men som sedan aldrig lyckas bli gravida fler ggr trots många behandlingar!! Jag blev så ledsen och rädd! Jag och min man är ju i denna situationen. Hur många av er har gjort många syskonförsök?

• Gina43
    Gafsan skrev 2015-05-03 11:20:19 följande:

Igår pratade jag med läkaren angående alla våra försök. Jag fick det tråkiga beskedet om att det tydligen finns par som lyckats på sin första Ivf men som sedan aldrig lyckas bli gravida fler ggr trots många behandlingar!! Jag blev så ledsen och rädd! Jag och min man är ju i denna situationen. Hur många av er har gjort många syskonförsök?

Jag förstår att du känner dig uppgiven när sådant kommer på tal. Det ingår väl i och för sig i behandlande läkarens roll att reservera sig för att det kanske inte blir förväntat resultat. Gör de inte det varje gång? Det finns ju tyvärr inga garantier

Vet ni varför behandlingen hittills inte har funkat? Är det få ägg/dålig äggkvalitet? Eller är det att embryona inte fäster osv?
  • Gafsan
    Gina43 skrev 2015-05-03 16:22:36 följande:
    Jag förstår att du känner dig uppgiven när sådant kommer på tal. Det ingår väl i och för sig i behandlande läkarens roll att reservera sig för att det kanske inte blir förväntat resultat. Gör de inte det varje gång? Det finns ju tyvärr inga garantier

Vet ni varför behandlingen hittills inte har funkat? Är det få ägg/dålig äggkvalitet? Eller är det att embryona inte fäster osv?
    Enligt våran utredning så är det för få spermier och rörligheten är inte så bra. Inget har hittats på mig men vem vet.. Dem behandlingar som vi har gjort har vi alltid fått tillbaka ett toppen embryo men inget av embryona har blivit plus:(  Av alla embryon så var dessutom tre st blastocyster. Inget vill fästa :(                                           Vi fick vår son via ivf 2008 på vår allra fösta behandling. Vi kämpar nu med 7:e försöket och efter läkarbesöket fick jag mig en rejäl kalldusch. När läkarna till en början är så positiva, för att statistiken visar om har man lyckats med ivf förr så är chansen större att lyckas.
    Vi får se vad embryologen säger på måndag, om det har blivit någon befruktning eller ej. Hur håller man hoppet uppe och hur blir man mer positiv?
  • snobben00
    Gina43 skrev 2015-05-03 07:51:01 följande:
    Har ni kommit överens med kliniken om att ni siktar på ett FET denna månad och att ni vill att de ska utföra det åt er så borde ett UL för att konstatera om/när ägglossning skett ingå i kostnaden för ert FET? Allt annat låter jätttemärkligt!

Vi hade ett startsamtal efter graviditeten, det kostade 1 500 kr. Sedan fick jag göra om lite tester eftersom det har gått två år sedan de senast gjordes (och så passade man på att även kolla sköldkörtelhormon) så det blev extra kostnader för detta. Det UL som jag hade efter det ingick i det FET som vi hade anlitat kliniken för att göra. Eftersom det inte blev något FET blev det heller inga fler kostnader.
    Jag har pratat med dom och dom är medvetna om att vi vill göra ett FET före sommaren men UL gör man bara om man gör FET i stimulerad cykel annars gäller det att själv ha koll på ägglossningen enda undantaget är om ÄL infaller sent, typ dag 20 eller så då vill dom kolla att slemhinnan fortfarande är tillräckligt tjock.
    Nåja jag har svurit klart över att det inte blev nåt nu, Flörtvi körde naturligt här hemma i alla fall och även om jag inte tror på det så hoppas man ju.... har ju faktiskt aldrig fått någon förklaring till varför jag inte blir gravid så...
  • snobben00
    Gafsan skrev 2015-05-03 11:20:19 följande:

Förstår hur du känner...
    Vår första och enda lilla prins kom ju först efter 9 återföringar (! ) och jag är livrädd för att det aldrig blir något syskon alls!!!!

Mannen och jag känner dessutom lite olika... han var redan från början nöjd med 1 barn medan jag alltid velat ha 2. Han tycker vi kan använda våra 9 frysta embryon och därefter ge upp... så vi får väl se vad som händer, man vet ju inte ens om dom klarar upptiningen, vid tidigare FET har en del "lagt av".
    Så de känns lite sådär, det är ju trots allt en del pengar det handlar om också.
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015