• miamarina84

Vi med BIM i juli

Hej. Mensen kom så nu satsar vi på Bim i juli istället, välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BIM i juli
  • Symetrical
    halo83 skrev 2015-06-22 21:50:47 följande:

Försöker googla på vad man kan göra men hittar inget. Är det onormalt tidigt för en period på 28 dagar å en lutealfas på 14-16 dagar tror du?

Nej, det låter ju helt normalt! Men skrev du inte att du hade äl redan på dag 5-7?!!?
  • sowe81
    Mayy skrev 2015-06-22 17:58:58 följande:
    Då får vi följas åt, så roligt :) hoppas på plus för oss båda :)
    Roligt. Då är vi 3 på samma dag.
    Kommer ni testa innan?
  • halo83

Haha jo men jag missuppfattade nog jag menade dag 5-7 efter mensens slut

Symetrical skrev 2015-06-23 09:06:56 följande:

Nej, det låter ju helt normalt! Men skrev du inte att du hade äl redan på dag 5-7?!!?

• Maalon

Ni som kör med ägglossningstester, tester ni samma tid varje dag eller flera gånger om dagen? 

• H1ssa

BIM -9 idag. Jag har känt mig väldigt avslappnad inför barnbakandet och är inställd på att det kommer ta ett år innan jag blir gravid. Det här är första försöket. Någon dag eller två efter ÄL började jag känna som när mensen är på väg, en molande smärta i bakgrunden som inte ger med sig. Nu på morgonen stack det till långt ner i tjejmagen flera gånger. En kraftigt stickande känsla som satt i runt fem minuter och kom som i vågor. Vips så googlar man på tidiga graviditetssymptom, molvärk och nidblödningar (fast det inte ens blöder). Jag antar att skengraviditeten nu är ett faktum... vad trött jag blir på mig själv. Så nu antar jag att illamåendet, tröttheten och kanske en släng huvudvärk, liksom alla andra möjliga (och omöjliga) graviditetssymptom kommer snart.

Har ni andra några tips hur ni gör för att inte övertolka varenda signal från er kropp?

• Mayy

Hej... behöver lite pepp. Vaknade med en klump i magen idag och har googlat runt senaste timmen utan att bli klokare (vad hade jag förväntat mig?)... 

Är på fjärde försöket nu (bim 2/7) och jag hoppas att det tar, men om det inte gör det så funderar jag på om jag borde söka mig till en gynekolog och göra en kontroll. Bara rutin sådär, om något kanske är fel eller om jag har någon infektion eller något som "stör". Sen drog jag mig till minnes att jag runt 20-årsåldern gick till en gynekolog som gjorde ultraljud pga av insättande av kopparspiral och som då kommenterade att jag hade många blåsor i mina äggstockar. Hon sa även att det kanske kunde vara pcos. Men jag vet inte? Har normalvikt och får mens regelbundet. 

Men nu när jag googlade runt så stod det på ett ställe att man kan få mens utan ägglossning och att man då måste äta medicin för att få igång det... så nu snurrar mina tankar runt. Har jag ens ägglossning? Kommer jag ens kunna bli gravid? Var kan jag vända mig? Börjar närma mig 30 och det känns liksom som att hela min kropp och mitt sinne kräver att jag blir gravid. Jag blir tokig :((((

• Symetrical
    Mayy skrev 2015-06-23 10:28:25 följande:

Hej... behöver lite pepp. Vaknade med en klump i magen idag och har googlat runt senaste timmen utan att bli klokare (vad hade jag förväntat mig?)... 

Är på fjärde försöket nu (bim 2/7) och jag hoppas att det tar, men om det inte gör det så funderar jag på om jag borde söka mig till en gynekolog och göra en kontroll. Bara rutin sådär, om något kanske är fel eller om jag har någon infektion eller något som "stör". Sen drog jag mig till minnes att jag runt 20-årsåldern gick till en gynekolog som gjorde ultraljud pga av insättande av kopparspiral och som då kommenterade att jag hade många blåsor i mina äggstockar. Hon sa även att det kanske kunde vara pcos. Men jag vet inte? Har normalvikt och får mens regelbundet. 

Men nu när jag googlade runt så stod det på ett ställe att man kan få mens utan ägglossning och att man då måste äta medicin för att få igång det... så nu snurrar mina tankar runt. Har jag ens ägglossning? Kommer jag ens kunna bli gravid? Var kan jag vända mig? Börjar närma mig 30 och det känns liksom som att hela min kropp och mitt sinne kräver att jag blir gravid. Jag blir tokig :((((

Förstår att du blir orolig, vännen, men så länge du har regelbunden mens brukar det vara rätt så lätt att fixa till i de fall man ej har äl (då får man äta pergotime eller letrozol). Om jag vore du hade jag börjat med att tempa för att se om något ägg släpper (då stiger tempen minst 0,3 grader)
    Skulle du inte blir klokare av det kan du alltid ringa till en gynmottagning och boka tid.
  • Det vackraste
    Mayy skrev 2015-06-23 10:28:25 följande:

Ta det lugnt. :) Om du har regelbundet mens, cykler ca 25-35 dgr så är det väldigt otroligt att du inte skulle ha ägglossning. Om man inte får äl så blir cyklerna längre än 35 dagar, ofta bortåt 40-45 eller längre.

Det är bara ca 25-30% sannolikhet varje cykel att bli gravid trots försök vid äl. :)

Och det är en ren slump när det sker, så det kan bli både snabbt och ta bortåt ett år. Mitt råd är att ge det ett år, har det inte blivit då kan ni boka er för en fertilitetsutredning.

:)
  • Mayy
    Symetrical skrev 2015-06-23 11:12:35 följande:
    Förstår att du blir orolig, vännen, men så länge du har regelbunden mens brukar det vara rätt så lätt att fixa till i de fall man ej har äl (då får man äta pergotime eller letrozol). Om jag vore du hade jag börjat med att tempa för att se om något ägg släpper (då stiger tempen minst 0,3 grader)
    Skulle du inte blir klokare av det kan du alltid ringa till en gynmottagning och boka tid. smile1.gif
    Okej, tack. Det var faktiskt lite lugnande... <3 Jag kanske stressar upp mig i onödan, men det är så lätt att tankarna bara snurrar iväg all världens väg...

Kan man använda en vanlig mun-temp? Är det något speciellt att tänka på?
Svar på tråden Vi med BIM i juli