• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • MakeitHappen
    Anonymsvbo skrev 2015-11-01 18:55:13 följande:

Måste tyvärr lämna gruppen då jag fått ett MA. Fick en liten blödning i torsdags, åkte in och då visade det sig att fostret dött i vecka 7+4 (var i vecka 13+0 då) Det känns väldigt snopet då vi sett ett tickande hjärta i vecka 7+4 och trodde därmed att det var lungt. Nu har fostret kommit ut vilket var en smärtsam process men nu är det klart. Så nu är det bara att läka och sedan ta nya tag. Jag hoppas att det går bra för er andra och att ni får era guldklimpar i maj!

Åh jag beklagar verkligen!!
  • Tallbarr12
    Anonymsvbo skrev 2015-11-01 18:55:13 följande:

Måste tyvärr lämna gruppen då jag fått ett MA. Fick en liten blödning i torsdags, åkte in och då visade det sig att fostret dött i vecka 7+4 (var i vecka 13+0 då) Det känns väldigt snopet då vi sett ett tickande hjärta i vecka 7+4 och trodde därmed att det var lungt. Nu har fostret kommit ut vilket var en smärtsam process men nu är det klart. Så nu är det bara att läka och sedan ta nya tag. Jag hoppas att det går bra för er andra och att ni får era guldklimpar i maj!

Åh fy, jag beklagar verkligen!
  • Alice i Underlandet
    Tallbarr12 skrev 2015-11-02 09:31:25 följande:

Ni runt v 15, hur långt upp på magen är eran livmoderkant?

Oj, jag känner inte ens min livmoderkant på utsidan ännu.. Förvisso bara i v13.
    Men alla är väl i detta lag lika stora (om det är enbarnsbörd) så allas livmoder bör väl gå lika långt.?
  • Tallbarr12
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-02 13:05:28 följande:
    Oj, jag känner inte ens min livmoderkant på utsidan ännu.. Förvisso bara i v13.
    Men alla är väl i detta lag lika stora (om det är enbarnsbörd) så allas livmoder bör väl gå lika långt.?
    Jo det är väl så. Läste nånstans att livmodern i v 15 ska nå halvvägs till naveln och jag tycker min är längre ner, så ville höra hur det är för andra...
  • Carolinevik

Hejsan. Är i vecka 12+2. Gjorde ett tidigt ultraljud när jag va i 7+3. Allt såg bra ut. Håller alla tummar att allt är okey. Man blir rätt skräckslagen av att höra om missfall osv. Nu till frågan.... kubtest, gör alla de? Är det en fördel att göra de? Min barnmorska har inte alls pratat med mig om detta. Utan bara bokat in ett rutinultraljud i december.

• Humlan26

Gjort kub idag. Det ska man ju bara göra om man vi få sannolikheten för bla downs syndrom.

• skepparbarn
    Carolinevik skrev 2015-11-02 14:39:05 följande:

Hejsan. Är i vecka 12+2. Gjorde ett tidigt ultraljud när jag va i 7+3. Allt såg bra ut. Håller alla tummar att allt är okey. Man blir rätt skräckslagen av att höra om missfall osv. Nu till frågan.... kubtest, gör alla de? Är det en fördel att göra de? Min barnmorska har inte alls pratat med mig om detta. Utan bara bokat in ett rutinultraljud i december.

I de flesta län får man inte om man är under 35. Men de ska införa det för alla åldrar snart sa min läkare. Jag får göra trots att kah är 21 för vi förlorade en son till en grav missbildning. Inte pga kromosomskada men vi vill vara säkra så de ger oss det. Finns ingen egentlig anledning att göra om man är ung annars förutom om man har downs i familjen kanske. Det är ju bara siffror man får. Under 1:200 blir man erbjuden mkt/fvp. Men för mig känns det liksom detsamma. Oddsen 1:20000 är fortfarande en risk även om den är liten. Så det blir bara oro.
  • Fialooop
    Tallbarr12 skrev 2015-11-02 14:02:56 följande:

Jo det är väl så. Läste nånstans att livmodern i v 15 ska nå halvvägs till naveln och jag tycker min är längre ner, så ville höra hur det är för andra...

Är i v 15 (14+4). Och jag känner livmodern ganska precis halvvägs till naveln. Kanske till och med lite över. Går in i v 16 på torsdag. Har känt livmodern i typ 2 veckor. Men det är först nu de senaste dagarna (!) som den är supertydlig. Den tar liksom emot om jag böjer mig framåt ner mot golvet. Du kan alldeles säkert vara helt lugn! Det kommer. Som sagt, de senaste dagarna har min liksom fått en otrolig fart och växt. Känner skillnad från igår. Och växtvärk hela tiden i princip. Också med start typ för 2 dagar sedan. Mer än tidigare! Var också lite fundersam innan igår typ. Men jag tror inte man ska läsa för mkt. Alla är vi olika. Och dem säger till exempel att man ska vara mindre trött från och med nu. Jag har aldrig varit så trött som jag är nu?!! Svimmar typ på kudden när jag lägger mig för att sova.
  • Alice i Underlandet
    Fialooop skrev 2015-11-02 23:08:11 följande:
    Är i v 15 (14+4). Och jag känner livmodern ganska precis halvvägs till naveln. Kanske till och med lite över. Går in i v 16 på torsdag. Har känt livmodern i typ 2 veckor. Men det är först nu de senaste dagarna (!) som den är supertydlig. Den tar liksom emot om jag böjer mig framåt ner mot golvet. Du kan alldeles säkert vara helt lugn! Det kommer. Som sagt, de senaste dagarna har min liksom fått en otrolig fart och växt. Känner skillnad från igår. Och växtvärk hela tiden i princip. Också med start typ för 2 dagar sedan. Mer än tidigare! Var också lite fundersam innan igår typ. Men jag tror inte man ska läsa för mkt. Alla är vi olika. Och dem säger till exempel att man ska vara mindre trött från och med nu. Jag har aldrig varit så trött som jag är nu?!! Svimmar typ på kudden när jag lägger mig för att sova.
    Kanske beror lite på om livmodern lutar bakåt eller framåt hur högt upp man känner den?

Jag är mindre gravidtrött de senaste dagarna men sover förjävligt illa. Vaknar 4-halv 5 och kan inte somna om.. Bahhh!!