• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Ruter

SJLN: jo blev en väldig flytt och fick inte alls ihop det för då skulle jag blivit gravid dagen efter jag plussade :s fick aldrig någon förklaring på det, frågade flera gånger och de svara typ bara vi vet inte. Sen gick jag över tiden med 11 dagar, så han kom sista januari så lär ju stämt :p

• Pell
    SJLN skrev 2015-11-09 16:59:04 följande:
    Det kan ju vara ganska svårt är hitta, speciellt om du bara är i vecka 11+ och inte 13+. Vissa gånger får jag leta riktigt länge och andra hittar jag det med en gång.
    Ja men precis! Känner mig inte så orolig (fast klart jag hade velat höra hjärtat slå)
  • Nmm

Hej tänkte kolla med er som fått barn tidigare hur man vet skilland på växtvärk och sammandragningar. Har nu dom senaste två veckorna till och från fått så ont i magen att jag inte kan gå knappt röra mig hela magen blir jättehård och det spänner massor, brukar släppa när jag ligger ner men ömmar ett bra tag i magen efter. Så e det växtvärk eller sammandragningar?

• Cherryay
    Nmm skrev 2015-11-10 07:50:56 följande:

Hej tänkte kolla med er som fått barn tidigare hur man vet skilland på växtvärk och sammandragningar. Har nu dom senaste två veckorna till och från fått så ont i magen att jag inte kan gå knappt röra mig hela magen blir jättehård och det spänner massor, brukar släppa när jag ligger ner men ömmar ett bra tag i magen efter. Så e det växtvärk eller sammandragningar?

Min växtvärk påminner mer om mensvärk, alltså molande, när ligamenten drar blir det en huggande eller ilande spontan smärta, inget ihållande, sammandragningar, eller förvärkar som det kallas innan själva fl, brukar kännas som du beskriver, magen blir hård och när man vilar så släpper det efter en stund. Förvärkar är ju livmoderns sätt att öva inför kommande fl, därför är det vanligare senare i grav. eller när man väntar sitt andra/tredje/fjärde...osv. eftersom kroppen då redan varit med om en fl så börjar den öva tidigare.

Förvärkar är inget farligt, men det kan vara tecken på för mycket ansträngning i kroppen, tex. stress, isf är det kroppens sätt att säga "lugna ner dig lite". Kan också vara tecken på uvi, men oftast är det ingen fara :)
  • Nmm

[quote=75983824][quote-nick]Cherryay skrev 2015-11-10 08:07:22 följande:[/quote-nick]Min växtvärk påminner mer om mensvärk, alltså molande, när ligamenten drar blir det en huggande eller ilande spontan smärta, inget ihållande, sammandragningar, eller förvärkar som det kallas innan själva fl, brukar kännas som du beskriver, magen blir hård och när man vilar så släpper det efter en stund. Förvärkar är ju livmoderns sätt att öva inför kommande fl, därför är det vanligare senare i grav. eller när man väntar sitt andra/tredje/fjärde...osv. eftersom kroppen då redan varit med om en fl så börjar den öva tidigare.

Förvärkar är inget farligt, men det kan vara tecken på för mycket ansträngning i kroppen, tex. stress, isf är det kroppens sätt att säga "lugna ner dig lite". Kan också vara tecken på uvi, men oftast är det ingen fara :)[/quote

Okej tack för svaret:) Ringde och boka en tid till dr till imorgon

• Tallbarr12
    Nmm skrev 2015-11-10 09:03:45 följande:

[quote=75983824][quote-nick]Cherryay skrev 2015-11-10 08:07:22 följande:[/quote-nick]Min växtvärk påminner mer om mensvärk, alltså molande, när ligamenten drar blir det en huggande eller ilande spontan smärta, inget ihållande, sammandragningar, eller förvärkar som det kallas innan själva fl, brukar kännas som du beskriver, magen blir hård och när man vilar så släpper det efter en stund. Förvärkar är ju livmoderns sätt att öva inför kommande fl, därför är det vanligare senare i grav. eller när man väntar sitt andra/tredje/fjärde...osv. eftersom kroppen då redan varit med om en fl så börjar den öva tidigare.

Förvärkar är inget farligt, men det kan vara tecken på för mycket ansträngning i kroppen, tex. stress, isf är det kroppens sätt att säga "lugna ner dig lite". Kan också vara tecken på uvi, men oftast är det ingen fara :)[/quote

Okej tack för svaret:) Ringde och boka en tid till dr till imorgon

Men börjar sammandragningarna göra ont eller om de blir regelbundna så är det dags att kontakta bm. Så länge de är oregelbundna och inte gör ont är det ingen fara. Jag hade mycket sammandragningar förra graviditeten och ibland var de regelbundna även i vila. Blev halvtidssjukskriven från v 25 för att förhindra för tidig födsel, då jag märkte att vila lugnade ner sammandragningarna.
  • tvetalan

Jag är en väldigt bra bit under 35 men gjorde KUB pga att jag haft blödningar. Jag är glad att jag ändå gjorde undersökningen. Jag fick de sämsta oddsen man kan få och nu väntar diverse provtagningar och sen får vi se vad som händer. Väntan är värst.

Så... Jag kanske inte återkommer till denna tråd. I sådant fall önskar jag er alla ett stort lycka till. Det är en obeskrivlig känsla att få bära sitt barn, föda, första ögonblicket, alla amningspauser och allt bebisgos. Det är något jag verkligen inte tar för givet och jag är så lycklig att jag har fått uppleva det en gång. Kram.

• EmPe
    tvetalan skrev 2015-11-11 12:19:27 följande:

Jag är en väldigt bra bit under 35 men gjorde KUB pga att jag haft blödningar. Jag är glad att jag ändå gjorde undersökningen. Jag fick de sämsta oddsen man kan få och nu väntar diverse provtagningar och sen får vi se vad som händer. Väntan är värst.

Så... Jag kanske inte återkommer till denna tråd. I sådant fall önskar jag er alla ett stort lycka till. Det är en obeskrivlig känsla att få bära sitt barn, föda, första ögonblicket, alla amningspauser och allt bebisgos. Det är något jag verkligen inte tar för givet och jag är så lycklig att jag har fått uppleva det en gång. Kram.

Å nej, beklagar. Behöver ju absolut inte vara något. Fruktansvärd väntan..Håller tummar och tår för att allt är som det ska<3
  • Myyslii

Har varit borta härifrån väldigt länge märker jag ;) Haft mycket att stå i och så gick min pappa hastigt bort för snart en månad sen 3 Var ju på tidigt vul i v 7 och då beräknade de mig till bf 30 april och var och skrev in mig hos bm förra vecksn och hon säger 26 april.. Haha. Får se på Rul den 24 november vad som stämmer. Vet ju när jag hade äl och hur långt jag har mellan mens osv men vad vet man. :D Har köpt en ultraljudsmonitor som borde komma på fredag, ska bli skönt att kunna kolla själv lite hur det står till. Orkar inge mera oroligheter just nu känner jag.

• Planritning
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-05 20:18:03 följande:
    Den lilla rackarn vill nog gärna bli en maj-bebis o stannar kvar ett par dagar extra.
    Det hoppas vi :D 
    Nästa RUL för oss allaSkrattande