• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Fialooop
    JohannaMolander skrev 2015-11-23 19:21:51 följande:

Åh, mysigt! Har "bara" gjort ett VUL i vecka 6/7, så det är ju ett tag sen jag fick se nåt där inne. Ser extra mycket fram emot RUL pga det! Spännande :D Ja, det är ju lite svårt att veta vad som är vad när det rör sig och känns i magen, men jag har en tarmsjukdom som gör att jag känner igen mina tarmrörelser väldigt bra - alltså vet jag när det är tarmarna som rör sig, och känner skillnaden när det är Pyret som sprattlar omkring :) Skönt att du mår bra! :D Det gör jag med, det enda jag kan klaga på är kissnödigheten ;) Haha, den är ENORM! Kissar mer än någonsin förut, och värre lär det ju bli ju mer magen växer x)

Ja, sedan typ igår eller förrgår så har jag blivit mer säker på att det är bebisen som buffar på där inne känns liksom inte som fladder längre, utan mer som att någon petar på insidan kan man säga :) kommer ofta när jag lägger mig på rygg! Gud ja!! Kissnödigheten är enorm. Ibland blir jag kissnödig ca 5 min efter jag varit på toaletten. Och ja, viss risk finns ju att det blir ännu värre sen :P
  • Fialooop
    smellina skrev 2015-11-23 18:05:01 följande:

Jag försöker träna så mycket jag orkar men har varit segare med illamående och trötthet. Jag har också börjat ta det lite lugnare. Tränar ofta högexplosivt med korta intervaller maxat och sen lite lugnare. Hittills har det funkat okej om jag inte pressar mig för hårt och hopp och löpning mm har gått bra. Känner inga sammandragningar som du gör men däremot känns det som om kroppen vill ta det lite lugnare :)

Skönt ändå att man kunnat hålla igång! :) hoppas det håller i sig ett tag. Håller också med om att det varit en aning segstartat jämfört med tidigare :P tröttheten har inte gjort mig super motiverad precis. Men den är som sagt borta nu. Vilken vecka är du i? Har du sammandragningar annars? Läste att vissa inte känner av sammandragningar alls under graviditeten, medens vissa får det super tidigt. Jag verkar höra till den senare gruppen. Har ganska mkt sammandragningar generellt. Men kommer som sagt direkt när jag börjar springa!
  • Pell

Åh känns så segt! Det enda som sker är att jag hostar och kräks dagligen igen.. Inte särskilt kul.

• Verisen

Hej alla!
    Jag hoppar gärna in här i denna tråden :) är gravid med första barnet o har bf 28 maj. Bor i Skåne :)
    Jag var på vul i vecka 6-7 nånting o såg ett pickande hjärta :) i vecka 12 var vi på ett privat bokat ul, vi ville så gärna se att allt var ok innan vi började berätta. Vilken upplevelse!! Efter att det mesta av illamående o halsbränna lagt sig så kände jag mig inte särskilt gravid längre men så fick vi se en liten parvel där på skärmen. Så häftigt! :) vi har inte fått tid till det vanliga ultraljudet (RUL?) än men jag längtar ju så klart!
    Ni som börjat känna fosterrörelser, vilken vecka var det ungefär? :)
    Kram på er!

• Cecilia20160513

Hej tjejer!

Jag följer era inlägg och tycker synd om alla er som mår dåligt! Jag mår inte illa. Är dock väldigt trött och typ migrän huvudvärk emellanåt. Maten är inte så lockande ibland heller på grund av halsbränna.

Men det jah undrar är hur ni ser på lyft och tunga lyft. Jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete och utför än så länge även tunga lyft eftersom jag inte mår dåligt av dom. Men hur ska man tänka kring det här? Sluta lyfta tungt eller fortsätta tills kroppen säger ifrån? Kram på er!

• Verisen

Hej Cecilia20160513!
    Jag har oxå ett arbete som är ganska fysiskt krävande. Jobbar på skola med elever på tidig utvecklingsnivå, vi använder ju lift för det mesta men det är inte alltid det är möjligt. Jag har oxå lyft som vanligt så länge det har känts bra i kroppen men nu har den börjat säga ifrån. Det var här hemma förra helgen som vi skulle flytta några möbler och det liksom drog ihop sig i magen så nu får det vara stopp med tunga lyft för min del. Det är ju lite lättare när kroppen själv säger ifrån i o för sig. Men de har tagit det bra på jobb o de flesta kollegorna är väldigt förstående!
    Vad jobbar du med?

• smellina

Fialooop: ja, visst är det skönt att kunna röra på sig. Men jag åkte nyligen på min andra dunderförkylning under graviditeten, pust. Antar att det beror på sänkt immunförsvar men trist är det. Jag är i v. 15 så det kanske är lite tidigt ännu för sammandragningar? Hur går det med din träning? :)

• Fialooop
    smellina skrev 2015-11-28 09:08:17 följande:

Fialooop: ja, visst är det skönt att kunna röra på sig. Men jag åkte nyligen på min andra dunderförkylning under graviditeten, pust. Antar att det beror på sänkt immunförsvar men trist är det. Jag är i v. 15 så det kanske är lite tidigt ännu för sammandragningar? Hur går det med din träning? :)

Usch vad jobbigt med förkylningar. Men ja, det beror alldeles säkert på sänkt imunförsvar :-/ hade en patient som kräktes igår natt. Inatt kom maginfluensan som ett brev på posten! :( usch! Brukar aldrig bli magsjuk. Hemskt när man är gravid också! Haft sammandragningar hela dagen.

Träningen har blivit lidande denna veckan, för jag har jobbat en massa. Men annars går det faktiskt bra! Har ju som sagt ändå kunnat springa och så. Ska köra lite spinning nästa v tänkte jag :) och på torsdag är det RUL! Hur går det själv? Bortsett från förkylningar då :)
  • Fialooop
    Cecilia20160513 skrev 2015-11-26 21:57:40 följande:

Hej tjejer!

Jag följer era inlägg och tycker synd om alla er som mår dåligt! Jag mår inte illa. Är dock väldigt trött och typ migrän huvudvärk emellanåt. Maten är inte så lockande ibland heller på grund av halsbränna.

Men det jah undrar är hur ni ser på lyft och tunga lyft. Jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete och utför än så länge även tunga lyft eftersom jag inte mår dåligt av dom. Men hur ska man tänka kring det här? Sluta lyfta tungt eller fortsätta tills kroppen säger ifrån? Kram på er!

Jag jobbar på ambulansen. Så jag lyfter mkt och tungt. Försöker ta det lättaste när det går. Har funkat än så länge. Börjat få lite ont i ryggen nu dock. Men i vårt ambulansdistrikt har de bestämt att man bara får jobba till v 22. Så jag har bara 3 v kvar sen är det vila som gäller!
  • MakeitHappen
    chma skrev 2015-11-21 19:04:09 följande:
    Åh vad spännande :D är det vid åskloster eller? Vi bor i hus på karlberg (området vid Ps)
    Ja men precis det är inåt där ja. nära åkrabergs trädgård :)  okej :)

Har inte haft internet på datorn på en veckas tid så därför har det dröjt med svar tills nu :p