SJLN skrev 2015-12-13 12:18:31 följande:
Vecka 16+1 här, eller 17+1 enligt BM. Hur stor bör min livmoder vara nu? Jag har två MA bakom mig så lite på grund av det oroar jag mig över typ allt ^^ Jag vet att bebis fortfarande lever, dels känner jag lite rörelser någon gång ibland sådär och dels har jag en doppler som jag lyssnar på hjärtat med någon gång då och då. Men jag får för mig att livmodern är för liten.
Det står i nån app att den nu ska vara stor som en bebis huvud och i nån graviditeter på nätet har jag sett en bild där livmodern går en bit ovanför naveln! Jag tror verkligen att jag bara nojar mig i onödan men livmodern går i alla fall upp till ett par centimeter under naveln, och ligger mer åt vänster. Låter det okej tycker ni?
Bortsett från mina nojor så mår jag i alla fall rätt bra. Ont av foglossning och trött då jag knappt kan sova men mår inte illa i alla fall
Du ska absolut inte oroa dig. Livmodern är olika från person till person. Det beror på hur den ligger osv. Jag är i v.17 (16+4 idag) och när BM klämde på min mage i torsdags så sa hon att min livmodern nådde precis till naveln, hon sa även att allt är väldigt individuellt hur livmodern växer och att man absolut inte ska vara orolig om man ligger under eller över de gravid-apparna säger :)
Jag har också MA och MF i bagaget så jag vet att det är lätt att oroa sig i onödan, men försök att slappna av och njuta när du känner det lilla livet röra sig ;)