• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Cherryay
    SJLN skrev 2015-12-23 07:43:02 följande:

Idag är det dags för en glukosbelastning, och jag som är så hungrig på morgonen jämt! Fy vad jobbigt det är att bara sitta och vänta på att få åka till vårdcentralen och dricka sockerlösning :-/ dessutom vaknade jag två timmar (!!!) före väckarklockan, så jag har inte direkt blivit mindre hungrig under den tiden.

Jaja, nu ska jag inte gnälla mer. Jag håller tummarna för riktigt bra blodsocker istället

Usch! Tycker inte heller om glukosbelastning, jag ska göra min runt v 25, längtar ju inte direkt :P behöver isf bara göra en, har bekanta som fått göra två eller tom tre under samma graviditet, bläää!

Håller tummarna för bra resultat iaf, ska säkert gå bra! ;)
  • SJLN
    Cherryay skrev 2015-12-23 08:00:45 följande:

Usch! Tycker inte heller om glukosbelastning, jag ska göra min runt v 25, längtar ju inte direkt :P behöver isf bara göra en, har bekanta som fått göra två eller tom tre under samma graviditet, bläää!

Håller tummarna för bra resultat iaf, ska säkert gå bra! ;)

Ja jag får göra två. En nu och en senare i graviditeten. Att dricka sockerlösningen gick rätt bra men den här väntan är värre ^^ Jag är hungrig!
  • mindedness

Hej!

Joinar denna gruppen, väntar en liten kille beräknad till 21/5. Var på RUL idag och fick se att allt var bra! Nu kan jag dock inte sluta gråta, tror det är alla spänningar som släppt nu efter man gjort ultraljudet. :)

• hennaah

Hej! :) Jag hoppar också in här nu känner jag! :) var på RUL idag och fick sen en envis liten krabat därinne. Vilken upplevelse alltså! Bästa starten på julen! Blev lite förvånad dock när jag blev framflyttad hela 2 veckor!! Så barnmorskan fick BF till 13/5 medan vi varit inställda på 27/5... Blir spännande att se när liten kommer!

• Pell

En liten fråga, glukosbehandling varför gör man sån? Gjorde inget sånt förra grav och bm aldrig nämt nått sånt. Vad är det?

• SJLN
    Pell skrev 2015-12-23 21:21:48 följande:

En liten fråga, glukosbehandling varför gör man sån? Gjorde inget sånt förra grav och bm aldrig nämt nått sånt. Vad är det?

De verkar ha lite olika rutiner kring det i olika landsting. På vissa ställen har jag hört att alla får göra och andra ställen bara de som tillhör en riskgrupp. Man får ta ett blodsocker på fastande mage, dricka sockerlösning och sen efter två timmar ta ett nytt blodsocker. Och man gör det för att fastställa att man inte har/är på väg att få graviditetsdiabetes.

Jag får göra för att jag är överviktig och därför tillhör en riskgrupp, men har man till exempel diabetes i släkten har man också större risk.
  • Ruter
    Pell skrev 2015-12-23 21:21:48 följande:

Jag fick göra min glukosbelastning pga att mitt första barn vägde mer än 4500gram vid födsel flr att utesluta att det inte var graviddiabetes som orsakar den höga födelsevikten.
  • Cherryay
    hennaah skrev 2015-12-23 20:35:31 följande:

Hej! :) Jag hoppar också in här nu känner jag! :) var på RUL idag och fick sen en envis liten krabat därinne. Vilken upplevelse alltså! Bästa starten på julen! Blev lite förvånad dock när jag blev framflyttad hela 2 veckor!! Så barnmorskan fick BF till 13/5 medan vi varit inställda på 27/5... Blir spännande att se när liten kommer!

Härligt! Hände samma för mig förra grav., jag var dock inställd på att bli framflyttad rejält eftersom mitt grav.test visat att jag var i en senare vecka än min bm fick det till :) bara skönt att flytta fram det lite tyckte jag :P
  • SJLN
    hennaah skrev 2015-12-23 20:35:31 följande:

Jag har flyttat mig själv en vecka bakåt redan för jag är rätt säker på att min BM har räknat fel. Att bli framflyttad är ju kul liksom men inte lika roligt att bli flyttad bakåt ^^ spännande och se vad de säger på RUL på måndag