• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Allies

Hej! Var länge sedan jag skrev i den här tråden. Vi var på RUL i förrgår och allt såg bra ut. Blev flyttad bakåt 3 dagar, så nytt bf är den 19 maj. Vi hade en oerfaren bm som gjorde UL.et och vi bad henne kolla könet. Hon var efter ett tag tvungen att gå och hämta en annan bm för att få hjälp att kolla hjärtat. Hon kollade också på könet och sa att hon tyckte att det såg ut som en snippa men hon var absolut inte säker. Sedan frågade hon den första bm om hon hade sett någon snopp, varpå hon svarade nej, jag tyckte att jag såg 3 tydliga streck. Men de var noga med att poängtera att de absolut inte var säker...Efter 2 grabbar så skulle det vara väldigt välkomnade med en tjej. Men nu känner jag mig bara ännu mer förvirrad, och jag vågar inte ställa in mig på att det är en flicka. När jag varit på UL med grabbarna så har de varit 99% säker på att det varit killar, det har liksom inte varit någon tvekan om saken. Men nu har jag läst lite olika trådar där det står att det är ganska vanligt att de tar fel på flickor som är pojkar... Ni andra här inne som fått veta att ni väntar en tjej, hur övertygad har era bm varit?

• Tallbarr12

Min bm verkade van men sa om kön att hon inte såg några tecken på att det skulle vara en pojke och de tre strecken/prickarna som är typiska för tjejer. Men hon sa inte rätt ut att det ÄR en tjej. Jag är inställd på att det är en tjej men blir tveksam ibland ändå... Men sonen var det så övertydligt!

• Krickelin med Naemi

Hur mycket har ni gått upp än så länge? Är i v 18 nu och har gått upp 4,5 kg.

Magen växer och frodas. Tycker det är en riktigt behaglig storlek nu, man kan se och nå sina fötter, man kommer upp från soffa å säng utan att stånka och brotta sig upp, man slår inte ned folk och saker med magen... Den behöver inte bli så mycket större .

Imorgon blir det julfirande med mina stora barn som ska va hos siin pappa på jul.

• Tallbarr12
    Krickelin med Naemi skrev 2015-12-18 21:46:05 följande:

Hur mycket har ni gått upp än så länge? Är i v 18 nu och har gått upp 4,5 kg.

Magen växer och frodas. Tycker det är en riktigt behaglig storlek nu, man kan se och nå sina fötter, man kommer upp från soffa å säng utan att stånka och brotta sig upp, man slår inte ned folk och saker med magen... Den behöver inte bli så mycket större .

Imorgon blir det julfirande med mina stora barn som ska va hos siin pappa på jul.

Jag är i v 21 och har gått upp 5-6 kg, men då låg jag lite på minus innan så jag trivs riktigt bra med några extra kg nu och hoppas på att allt inte ska trilla av mig som sist... Jag gillar också storleken nu, det syns att man är gravid men det är inte otympligt.
  • Pell

V18 här (17+1) och har gått upp ca 1-1,5kg sen inskrivningen. Men mår illa rätt ofta och kräks med jämna mellanrum så det beror nog på minskade aptiten, för mage har jag fått och fläsket har liksom flyttat sig till höfterna och haka.. Förra grav. Gick jag inte upp så mycket heller utan mest bara magens vikt, någon som vet om sådan data sparas hos bm? Hade varit kul att kunna jämföra sen.

• SJLN

Vecka 17+0 här och hittills står vågen på +/- 0 kg, och tur är väl det med tanke på att jag har några extra kilo sedan innan att ta av. Men det lär väl komma så småningom ändå..

• Krickelin med Naemi

Ja det sparas. Alla magmätningar (sf-mått) mm står i journalen. Det är bara att be om att få de utskrivet .

Det verkar som vi har samma bf (26maj) är i v 17+2 idag.

Pell skrev 2015-12-18 23:22:02 följande:

V18 här (17+1) och har gått upp ca 1-1,5kg sen inskrivningen. Men mår illa rätt ofta och kräks med jämna mellanrum så det beror nog på minskade aptiten, för mage har jag fått och fläsket har liksom flyttat sig till höfterna och haka.. Förra grav. Gick jag inte upp så mycket heller utan mest bara magens vikt, någon som vet om sådan data sparas hos bm? Hade varit kul att kunna jämföra sen.

• Moorii
    Hajarna skrev 2015-12-15 20:50:53 följande:

Är det någon som kan tipsa oss om vart vi kan göra ett privat ultraljud i Göteborg? Kärleken vill gärna veta könet och idag när vi var på ultraljudet så var det där tidigt att se.

Jag och min man går på barnmorskegruppen, har för mig att ett sånt ultraljud kostar 750 kr. De är jättebra där!
  • Pell
    Krickelin med Naemi skrev 2015-12-19 10:28:05 följande:

Ja det sparas. Alla magmätningar (sf-mått) mm står i journalen. Det är bara att be om att få de utskrivet .

Det verkar som vi har samma bf (26maj) är i v 17+2 idag.

Men kanon då ska jag försöka komma ihåg att be om detta nästa gång.
    Har fått 25/5, undra hur det kommer sig eftersom jag ställt in appen efter datum. Aja men det är ju typ detsamma iallafall
  • smellina
    SJLN skrev 2015-12-15 06:17:33 följande:
    Har ni tänkt kolla vad det blir för kön då?
    Ja, om det går tänkte vi göra det. Vi kan nog inte hålla oss :) Vet du om man kan kolla där du går?