• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • mariafii
    mydevotion skrev 2015-09-22 13:40:28 följande:

Hej och grattis! Jag är i 6+0 idag och min mens första dag var 8/8:) så din uträkning kan stämma! När jag var gravid med vårt första barn så åkte vi till Thailand i 3 veckor (mellan v 12-15). Det gick fint, så det ska inte vara några problem att resa. Prata bara med BVC innan såklart!!:)

Hur lång cykel har du?

Nä man ska nig inte åka iväg så sent i graviditeten
    En dotter 2013 & BF Maj 2016
  • mariafii
    grebdinl skrev 2015-09-22 12:07:33 följande:

Jag har läst och hoppat fram och tillbaka i er tråd och bestämde mig för att göra ett inlägg. Jag plussade imorse och är nog fortfarande lite chockad! Det är inget som vi planerat och massor av tankar snurrar i skallen. Det är första barnet och något vi pratat om att vänta med då vi har en långresa bokad i april. Hur göra med den? Hur berätta för gubben? Så många tankar som cirkulerar! Senaste mensens första dag var 13 augusti och har försökt räkna ut och kommit fram till att jag kan vara i vecka 6, stämmer det? Jag tog ett test då jag insåg att mensen uteblivit + att bröstvårtorna är otroligt ömma. Jag fick ett plus med en gång, jag kan fortfarande inte riktigt ta in det!

Grattis så spännande
  • Sajocawa
    grebdinl skrev 2015-09-22 12:07:33 följande:

Jag har läst och hoppat fram och tillbaka i er tråd och bestämde mig för att göra ett inlägg. Jag plussade imorse och är nog fortfarande lite chockad! Det är inget som vi planerat och massor av tankar snurrar i skallen. Det är första barnet och något vi pratat om att vänta med då vi har en långresa bokad i april. Hur göra med den? Hur berätta för gubben? Så många tankar som cirkulerar! Senaste mensens första dag var 13 augusti och har försökt räkna ut och kommit fram till att jag kan vara i vecka 6, stämmer det? Jag tog ett test då jag insåg att mensen uteblivit + att bröstvårtorna är otroligt ömma. Jag fick ett plus med en gång, jag kan fortfarande inte riktigt ta in det!

Att resa så sent är ingen bra idé, många flygbolag har en gräns på 32-34 veckor (och det gäller ju såklart hemresan). Vilket flygbolag åker ni med? Oavsett vad så hade jag själv inte valt att åka efter vecka 30 ens. För det första börjar det bli väldigt tungt då, många blir väldigt trötta igen, sen den värmen dessutom. Jag var höggravid förra sommaren, den rekordvarmaste sommaren på flera år, och jag säger bara ALDRIG IGEN. Det var så vidrigt att gå runt höggravid i den värmen. Sen vet man aldrig vad som kan hända efter vecka 30. Från vecka 37 är det heller inte ovanligt att föda (det är bara fram till vecka 37 som det räknas som för tidigt född). Jag var i Thailand runt vecka 20 förra graviditeten och det var faktiskt okej, trots att jag blev otroligt känslig mot solen och så var det precis när jag inte längre kunde ligga bekvämt på mage så det var sådär kul att ligga och sola, och så blev det väldigt många onödiga taxiresor för att jag snabbt blev trött. Men som sagt, det var ändå helt okej att åka den tidpunkten i graviditeten. Den här graviditeten kommer vi vara bortresta mellan v 15-20 och det känns alldeles lagom. Kan ni försöka lägga resan tidigare?
  • mydevotion
    mariafii skrev 2015-09-22 14:46:21 följande:
    Hur lång cykel har du?

Nä man ska nig inte åka iväg så sent i graviditeten
    30 dagar! Nej en sen resa är ju inte att föredra.. Men som någon tidigare skrev, att innan v 20 så bör det inte va någon fara:)
  • Shandi

Får man hoppa med här? Är i v 6+6 idag och jag och sambon har försökt ett x antal år utan framgång. Till sist tog vi tag i saken och konstaterade att kah hade pcos, 15 kg senare på lågkolhydratkost oxh metformin är jag nu gravid för andra gången på ett halvår... vart även gravid i augusti men fick missfall på bimdagen tyvärr. Men denna gång ska den lille fasen stanna ????????

You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • Anonym (trea?!?!)

Hej! Jag har blivit oplanerat gravid. Jag plussade den 2 september, den 6 tog jag ett digitalt test som visade 1-2 och några dagar senare ett som visade 2-3. Jag har ingen aning om när jag hade mens senast, i somras nån gång. Det var första mensen sedan vårt andra barn som föddes oktober förra året. Vi har bara använt oss av avbrutet samlag som skydd (?!), och ja, nu vet jag att det inte är en säker metod, fast den fungerat alla år tidigare. Är lite chockad fortfarande men har fått tid till barnmorskan nästa vecka så jag kan lämna urinprov. Jag skulle tro att bf borde bli i mitten på maj. Än så länge har jag inte känt några symptom och därför känns det inte som på riktigt än. Vi är liksom är lite smygförtjusta jag och mannen men vi pratar inte högt om det än. Det är så tidigt också så det är ju inte helt säkert. Känner mig kluven. Grattis till alla er andra som är gravida!

• Anonymsvbo

Hoppar också in här. Är gravid i vecka 7+5 idag. Gjorde ett vul igår eftersom jag fick ett utomkvedshavandeskap i juli. Allt såg bra ut denna gång, fostret satt i livmodern och hjärtat tickade på fint. Hann bara ha en mens innan vi blev gravida igen. Läkaren hade förvarnat oss om att det kunde ta längre tid denna gång eftersom jag bara har en äggledare kvar men det gick på första försöket, superskönt.

Har en dotter som blir två i november och bebis är beräknad till 5 maj.

• mariafii

Jag fick min dotter en månad för tidigt. Tre veckor innan hon kom så började jag blöda så åkte fram och tillbaka till sjukhus. Var väldigt tacksam för sjukvården i Sverige då kan jag säga

• Anna09

Åh jag vill vara med:) Plussade idag på BIM-1 egentligen plussade jag redan i lördags med vågade inte tro på det! Så har BF 24/5. 

Känns så sjukt faktiskt! Har en son som är född i decemer 2014. Så han blir 17 månader när grodan i magen kommer!!:) 

Förra graviditeten mådde jag illa från v.6-v30 med avtag från v.24. Så jag e glad varje morgon jag vaknar och inte mår illa. 

Kram på er fantastiska människor. 

• FruLundmark

Jag vill oxå vara med! Är egentligen lite orolig för att belysa att jag är gravid, de har inte gått så bra tidigare. Jag och maken har försökt i drygt 2 år och vi har ett MF och ett MA bakom oss. Går detta vägen blir det vår första så vi hoppas och håller alla tummar och tår! :) Går det inte denna gång så blir det en utredning för oss.

Jag hade ÄL den 2/9 och 11/9 plussade jag (9 dagar efter ÄL & på BIM-5).. Enligt NC så är jag beräknad till 26 maj 2016. Har tagit säker 10 tester av olika slag sen första plusset och än så länge verkar allt gå framåt. Just idag är jag i v.5 (4+6).

Vi har haft ordentliga kontroller och uppföljningar på GYN både första och andra gången jag plussade. Denna gången ska det bli samma sak, men eftersom att vi samtidigt upplever alla tester och vul som stressande så ska vi vänta lite till innan vi kontaktar vår bm på GYN. Vi vill gärna att den lilla ska ha växt såpass att vi kan se hjärtslag i alla fall :)

Grattis till alla er som plussat! :)
    Och jag beklagar och lider verkligen med er som fått MF, vet hur ont det gör! :(

Svar på tråden BF maj 2016