• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • LN2015
    skepparbarn skrev 2015-09-23 15:54:22 följande:

Har aldrig haft missfall. Hade hellre haft det än att få se i vecka 20 på RUL att bebisen har en skada på centrala nervsystemet så han inte kan överleva graviditeten. Men det är bara jag. Och får vi missfall får vi börja om och för oss tar det tid. Har man inte kämpat för en graviditet eller förlorat en så tror jag inte man kan ifrågasätta en annans oro heller 

:)

Jag hade också hellre fått missfall än få ett sjukt barn som inte kan leva ett normalt liv...
  • Sally Cinnamon

Vår lycka blev tyvärr kortvarig. Här verkar bebisen vara på väg ut. Lämnar tråden. Lycka till alla!

• Sajocawa
    LN2015 skrev 2015-09-23 14:39:37 följande:

Hej, jag måste bara få fråga- Vad är de ALLA är så oroliga för?? Vi har inte berättat till någon och är i vecka 9, men de är inte för att "om de skulle hända något"... utan bara för att chocka dom lite att vi är så långt på väg när de väl får veta. Min önskan är att kunna hålla de hemligt/osynligt till jul Men iaf, om man får MISSFALL (hatar alla förkortningar) är de ju för att något inte är som de ska, de går inte att påverka, och jag kan tycka att detta är helt fantastiskt att kroppen stöter bort något som inte är okej. Då får man ju vänta till nästa gång de är aktuellt att bli med barn och hoppas att allt fungerar. Jag har verkligen inte kämpat för att bli gravid utan jag har nyss blivit övertygad om att jag vill ha en till. Har en dotter på 3 år nu. Efter henne har jag blivit gravid 2 gånger, ena gången med minipiller och andra slarvat med p-piller. Då kändes absolut inte okej med en till, nu tror jag att de blir mysigt och kul. Jag tycker förresten många stressar med att skaffa massa barn, sen sitter dom där med två ungar och de finns ingen tid för att uppvakta sin partner eller göra något kul, han lessnar och de tar slut. Min mardröm. Jag tar mig alltid tid för min partner!

Fast nu fattar jag inte vad du menar ens? Att barnen bara är mammans är ansvar, så att PAPPAN skulle lessna när han inte får nån uppmärksamhet? Mamman då? Ska hon inte få nån uppmärksamhet? Nä, såklart det bara är brudens fel om det tar slut. Din partner har det bra han som får så mycket tid, men stackars dig... Tycker faktiskt mer synd om dig om det är så du har det, som bara ger och inte får. I vårat förhållande har vi det jämställt åtminstone, trots att vi har "stressat" fram nummer två som du skulle anse. Eller hur menade du egentligen när du skrev att folk stressar fram sina barn? Himla märklig uppfattning du har...
  • Sajocawa

Hej, jag måste bara få fråga- Vad är de ALLA är så oroliga för?? Vi har inte berättat till någon och är i vecka 9, men de är inte för att "om de skulle hända något"... utan bara för att chocka dom lite att vi är så långt på väg när de väl får veta. Min önskan är att kunna hålla de hemligt/osynligt till jul Men iaf, om man får MISSFALL (hatar alla förkortningar) är de ju för att något inte är som de ska, de går inte att påverka, och jag kan tycka att detta är helt fantastiskt att kroppen stöter bort något som inte är okej. Då får man ju vänta till nästa gång de är aktuellt att bli med barn och hoppas att allt fungerar. Jag har verkligen inte kämpat för att bli gravid utan jag har nyss blivit övertygad om att jag vill ha en till. Har en dotter på 3 år nu. Efter henne har jag blivit gravid 2 gånger, ena gången med minipiller och andra slarvat med p-piller. Då kändes absolut inte okej med en till, nu tror jag att de blir mysigt och kul. Jag tycker förresten många stressar med att skaffa massa barn, sen sitter dom där med två ungar och de finns ingen tid för att uppvakta sin partner eller göra något kul, han lessnar och de tar slut. Min mardröm. Jag tar mig alltid tid för min partner!

Sen blev jag själv alldeles till mig nu att jag råkade skicka iväg meddelandet för tidigt.
    Har du tänkt på att alla inte blir gravida direkt? Eller att vissa vill att tätt mellan barnen, det finns olika anledningar. Alla har vi olika åsikter, absolut, så du får tycka att folk stressar och du får tycka att det ska vara 15 år mellan syskon. Men då får du acceptera att andra människor har andra åsikter och kanske vill ha barn snabbt. MIN ÅSIKT är att det är bättre med täta syskon, så därför vill jag ha nummer två snabbt, inte för min skull, utan för min dotter och hennes blivande syskons skull. Sen blev jag gravid 7 månader senare än tänkt.. Så det va ju himla tur att vi "stressade" tycker jag nu i efterhand för annars hade ju glappet blivit ännu större...

Du måste verkligen ha umgåtts med helt fel sorts människor som uppenbarligen inte var redo för småbarnstiden och separerar direkt, om du har sån uppfattning....tråkigt. :(
  • skepparbarn
    LN2015 skrev 2015-09-23 16:06:23 följande:
    Jag hade också hellre fått missfall än få ett sjukt barn som inte kan leva ett normalt liv...
    Ett normalt liv är väl ganska abstrakt.. Jag arbetar med funktionshindrade och sjuka barn/vuxna, och det är få av dem som har en annan uppfattning av livet än vad du och jag har. Jag skulle hellre haft ett barn än inget alls?
  • Allies

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar, att gå från diskussion om att folk är oroliga för mf till att börja prata om din relation? Jag tycker inte att det är rättvist att negligera andra individers oro. Självklart är det något positivt i att kroppen stöter bort något som inte är okej men det måste ju iaf innebära en stor förlust? Speciellt för människor som väntat länge på att ens bli gravid. Sedan är det ju så att kroppen inte alltid stöter bort det utan att den fortsätter att tro att den är gravid. Jag oroar mig som tusan och då har jag inte jag fått kämpa med att bli gravid. Och även fast jag på ett rationellt plan vet att om att det blir mf/ma om det är något fel så skulle det ju inte göra mindre ont på ett emotionellt plan. 
  • Boots

Även om kroppen är bra som stöter bort foster som inte kommer överleva så är det en sorg för många att få ett missfall då dom fått förhoppningar om att få ett barn snart. Missfall är ju ganska vanligt i början av graviditeten och klart många blir oroliga att lyckan över att ett barn är på väg ska försvinna.

Och vilken åldersskillnad folk vill ha mellan barnen är ju individuellt. För vissa krävs det en tid mellan för att relationen ska fungera och andra drömmer om att få syskon tätt. Finns så många familjer med olika förutsättningar så det finns ju inget rätt eller fel. Alla är olika och får bestämma över deras egna familjer. Ditt sätt är nog jättebra för din familj!
  • Anna09

Ni fantastiska mammor,
    Jag är med i en facebook grupp där alla som fick barn i december är med i. Där har vi följtsåt från start. Jag tänkte skapa en sådan grupp nu. 

Så ni som vill får gärna gå in och lägga till er som medlemmar i BF Maj 2016. 

Ibland lite lättare att svara på varandras inlägg för då kan man svara på det direkt under. 

Har gjort gruppen sluten för att inte utomstående skall kunna se vad som skrivs. 

Kram på er. 

• missmissis

Alla är inte rationella i sina åsikter och tyckanden. Ska nog fortsätta hänga i trådar för oss som kämpat att bli gravida så slipper man läsa nötters inlägg!!

• LN2015
    Boots skrev 2015-09-23 19:49:18 följande:

Även om kroppen är bra som stöter bort foster som inte kommer överleva så är det en sorg för många att få ett missfall då dom fått förhoppningar om att få ett barn snart. Missfall är ju ganska vanligt i början av graviditeten och klart många blir oroliga att lyckan över att ett barn är på väg ska försvinna.

Och vilken åldersskillnad folk vill ha mellan barnen är ju individuellt. För vissa krävs det en tid mellan för att relationen ska fungera och andra drömmer om att få syskon tätt. Finns så många familjer med olika förutsättningar så det finns ju inget rätt eller fel. Alla är olika och får bestämma över deras egna familjer. Ditt sätt är nog jättebra för din familj!

Tack, ja håller med dig fullständigt! Och jag accepterar att vi alla är olika
Svar på tråden BF maj 2016