• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • Tom Araya
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-11 20:12:16 följande:
    Ja, om det handlar om hur vi som föräldrar och det dessutom handlar om beteende som vi kan styra över så JA, självklart!!! Hur tänker du egentligen?!?!
    De ska alltså inte behöva hjälpa till hemma, inte gå upp tidigt på morgonen, slippa gå till skolan om de inte känner för det, inte behöva stå för och be om förlåtelse över något dumt de gjort mm....ja, de kanske borde få bestämma allt själva och du som förälder bara ställer upp som tjänare och finansiär? Tänkte du verkligen efter ordentligt innan du svarade?
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-11 20:12:16 följande:
    Däremot inte mot obehagliga situationer utöver vår makt, som exv tiggare som vi ger pengar och förklarar ur läget är i deras hemländer eller när vi ser krig på TV

Och ibland grälar föräldrar, och människor i vår närhet dör. Det kan vi inte skydda våra barn ifrån, då får vi bara hjälpa dem att hantera sina reaktioner och be om förlåtelse om vi själva gjort fel.
    Du kan till stor del styra över vad dina barn får se, uppleva och vara med om, om du bara vill.

• Butterscotch

Det var lätt att svara på: ja, man får och kan dricka alkohol när barnen ser. Däremot bör man inte bli dungfull och bete sig som drägg. Lite lagom alkoholintag är ok.

• Anonym (Parasoll)

Jag brukar säga att så länge man uppför sig trevligt och är glad och rolig att umgås med så är man berusad. Det är först när man blir otrevlig, högljudd eller gör bort sig som man är full.

Min styvfar hade alkoholproblem så jag vet mycket väl hur det är att ha ett fyllo i huset. Ostabil hållning, enträget malande, gråtmildhet, slagsmål på stan och sönderrivna kläder, långa "förklaringar" mitt i natten-kanske innan jag hade ett viktigt prov i skolan. Jag hittade ibland flaskor gömda bakom soffor och i garderober för att mamma försökte freda den stackars flaskan sherry vi hade till sås och svampstuvning ibland, och någon kaffelikör. Men allt slank ner om det hittades.

Argast blev jag när jag varit i Frankrike och köpt fina viner på plats på ett vinslott, dessa skulle lagras i åtta år för att serveras på min 30-årsdag. Och dom tog fanskapet. Den gången var det nära att jag sa upp bekantskapen med både honom och min svaga mor, som inte förmådde sätta några krav på den behandling eller terapi som han så väl hade behövt.

Trots detta (eller kanske just därför) har jag inga problem att skilja mellan bruk och missbruk. Jag får ingen ångest av att människor dricker socialt och det finns vanligen inga större beteendeproblem med att mogna mänskor tar en drink och ett glas vin en lördagkväll, eller äter en stor trerättersmiddag med kanske totalt 5 glas av någon spritdryck under ett helt bröllop eller längre fest. Det blir lite segt dagen efter kanske, men det kan man vara även efter en tuff arbetsvecka.

• Voluptuous Shalimar
    Ramborg skrev 2016-06-11 20:05:24 följande:
    Ska man skydda sina barn från allt som kan göra att de "upplever obehag" eller "jobbigt"?
    Om du syftar på mitt inlägg så nej, såklart inte. Jag ville mer få fram att det finns många saker som ett barn kan känna "obehag" inför, och att det är en knepig inställning att just "salongsberusad vuxen" tydligen är beyond fruktansvärt att se/höra för ett barn.
  • Ramborg
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-12 13:42:08 följande:

Om du syftar på mitt inlägg så nej, såklart inte. Jag ville mer få fram att det finns många saker som ett barn kan känna "obehag" inför, och att det är en knepig inställning att just "salongsberusad vuxen" tydligen är beyond fruktansvärt att se/höra för ett barn.

Precis. Mina barn tycker det är jobbigt när jag grälar på dem, när jag grälar med deras pappa, när jag sjunger så folk hör, när jag har joggat (och kastar mig i en liten hög på golvet och vägrar prata), och vid en hel del andra tillfällen. De måste lära sig att hantera det. Om de tycker det är jobbigt att se mig salongsberusad så - tough luck, men det måste de också lära sig hantera. Det är inte farligt.
    42.
  • Hannahaha
    Tom Araya skrev 2016-06-12 00:52:03 följande:

Jag dricker alkohol när jag vill och den som har problem med det kan själv välja att inte närvara. Jag har inga problem att hantera alkohol och som 40+'are är ungdomens fylleslag sedan länge ett passerat kapitel. Jag vill påstå att jag betedde mig relativt städat även som påtagligt onykter under den värsta festperioden av livet. Kort sagt saknar jag argument för att måttligt alkoholintag hos vuxna i barns närvaro skulle vara direkt olämpligt generellt sett, men såklart finns undantag på individnivå. Förövrigt finns ju folk som inte kan bete sig ens utan påverkan av rusmedel.

Såklart har jag haft obehagliga upplevelser kopplat till alkoholintag, både som barn och vuxen, men det har nästan uteslutande handlat om personer utanför familjen, trots att det alltid har nyttjats alkohol vid olika högtidsfiranden i vår släkt. Så relativt sett har jag inte haft dåliga erfarenheter av att det nyttjats alkohol.

Ja det lät ju trevligt, on ungarna har problem med att du dricker kan dom gå?
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-11 14:59:59 följande:
    Mm, du utgår från att de inte tänker själva.

Jag menar att alkohol är en kulturdryck som vissa brukar, några missbrukar och somliga förfasar sig över.

De som förfasar sig har inte sällan påtagliga svårigheter att skilja mellan bruk och missbruk och dessutom ger de ofta sig själva tolkningsföreträde om vad som är vad.

Jag förstår att du är präglad av din uppväxt och många barn till alkoholmissbrukande föräldrar utsätts för situationer de aldrig borde ha tvingats förhålla sig till, dessutom blir det ofta så att de tvingas ta det vuxenansvar föräldrarna svikit...

Men - det är kontraproduktivt att skildra alkoholbruk som vore det missbruk. Ingen är hjälpt av det.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    För typ tjugonde gången pratar jag inte om missbruk utan överhuvudtaget bruk. Jag dricker själv ibland, så jag "förfasar" mig inte. Men du var nog en av de tråkigaste att diskutera med eftersom du 1. Vägrar fatta att jag inte pratar om att kunna "hantera" alkohol och 2. Tar till maktspråk och egentligen inte vill diskutera utan bara ha rätt.
  • Tom Araya
    Hannahaha skrev 2016-06-13 08:00:50 följande:
    Ja det lät ju trevligt, on ungarna har problem med att du dricker kan dom gå?
    Ja, de behöver inte umgås med mig. Varför ska jag tvinga dem?
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 08:03:34 följande:
    För typ tjugonde gången pratar jag inte om missbruk utan överhuvudtaget bruk. Jag dricker själv ibland, så jag "förfasar" mig inte. Men du var nog en av de tråkigaste att diskutera med eftersom du 1. Vägrar fatta att jag inte pratar om att kunna "hantera" alkohol och 2. Tar till maktspråk och egentligen inte vill diskutera utan bara ha rätt.
    Haha.

För långe, länge sen så gick jag en kurs tillsammans med en tjej som fullständigt lyckades förstöra kursen. Faktum är att jag aldrig varit med om ett mer effektivt sabotage vare sig förr eller senare.

Varje gång hon inte förstod eller höll med (och det var i princip oavbrutet) så avbröt hon med gäll röst med ett "Nu talar du maktspråk".

Den stora behållningen för mig var att kursledaren inte förmådde neutralisera hennes omvända maktspåksstrategi och till slut dog all diskussion fullständigtSkrattande
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-13 10:17:37 följande:
    Haha.

För långe, länge sen så gick jag en kurs tillsammans med en tjej som fullständigt lyckades förstöra kursen. Faktum är att jag aldrig varit med om ett mer effektivt sabotage vare sig förr eller senare.

Varje gång hon inte förstod eller höll med (och det var i princip oavbrutet) så avbröt hon med gäll röst med ett "Nu talar du maktspråk".

Den stora behållningen för mig var att kursledaren inte förmådde neutralisera hennes omvända maktspåksstrategi och till slut dog all diskussion fullständigtSkrattande
    Och varje gång du inte förstår eller håller med upprepar du samma oväsentligheter i oändlighet, eller? Det verkar då så.
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.