• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • juulimamma
    Med dinosaurie skrev 2016-06-22 00:00:05 följande:

Så roligt att läsa lite om andras vardag och historier i samma situation! Jätterolig tråd!

Själv tänkte jag börja med att gnälla av mig lite. Senaste dagarna har jag spenderat flera timmar om dagen på sjukhuset, inte för att nån bebis är på väg ut utan för att jag inte mått bra. UVI + stress verkar vara slutledningen i alla fall så nu ska jag vara hemma resten av veckan och äter antibiotika så sen blir det nog bra.

Oj vad mycket saker ni har i BB-väskan! Har nog inte tänkt på hälften ens! Jättebra med lite tips. Senaste gången avskydde jag BB nåt otroligt, delvis pga personalen men framför allt pga själva rummet, så är det lika illa igen så packar jag nog igen och åker hem så fort som möjligt! Men jag har hört bättre saker från många bekanta så det verkar ha med tur och otur, vilket rum man hamnar i att göra.

Usch vad tråkigt med uvi, hoppas du blir bättre snabbt nu. Stress kan ställa till det mycket nu på slutet av graviditeten. Kommer inte ihåg om du jobbar längre? Försök o gå ner i tid annars, jag tyckte att jag mådde mycket bättre när jag gåtg ner i tid och framför allt nu när jag slutat jobba helt. Såå skönt!

Varför tyckte du inte om rummet? Jag tyckte det var jätteskönt o vara på bb. Jag var helt slut efter förlossningen så de var nice o bara ligga där o mysa med bebisen o killen gick o fixa matlådor åt oss o servade. Vi brukar skämta att de var "all inclusive" där. Fast personalen vad dryga, de ville ha upp mig o gå hela tiden fast jag bara ville vara ifred och vila. Men det hade varit annorlunda om kilen inte fått vara med. Då hade det nog inte varit så roligt.

Nu är klockan 3.30 och det obligatoriska toabesöket är avklarat. Får se när man får somna om nu då. Hade inga problem att somna om tidigare men nu kan jag vara uppe i timmar på nätterna.
  • Moorii

Juulimamma, du är inte ensam om att nattsudda.. Vaknade för en halvtimme sen och nu kan jag inte somna om. Drygt :/ händer typ varannan nått, minst!

Idag går jag in i vecka 37, 27 dagar kvar till BF. Läskigt när det kommer upp en ny grej i appen om att största delen föder mellan vecka 37 och 42 och att jag ska trycka där om barnet är fött. Gah! :P

• Med dinosaurie

Usch vad jobbigt för er att inte kunna sova om nätterna! Själv vaknar jag också och måste gå upp, men somnar snabbt igen, det är jag jätteglad för. Svårt nog att få ihop en vettig mängd bra sömn ändå ju.

Jag jobbar fortfarande, dock inte denna vecka då jag sjukskrivit mig. Jag jobbar 24 h per vecka så långt ifrån heltid, och det är jag glad för. Jag började detta jobb för 6 veckor sedan så allt är fortfarande lite nytt. Får se om jag hinner med de två veckor jag har kvar sen, innan dotterns dagis stänger och jag och vi tar sommarledigt. Jag avslutade en utbildning förra veckan så det har varit lite mycket på sistone med examensarbete, nytt jobb och lite annat, så jag tror att det ska gå bra de veckor jag har kvar, men har så bra arbetskamrater som peppar mig att ta det lugnt och att de är fullt beredda på att jag inte kommer tillbaka och så vidare. Det är jätteskönt med den stöttningen. Det är klart att jag vet att jag har rätt att sluta jobba om jag mår dåligt, men det känns ändå bra att de är så tydliga med att de inte ser några problem med det, nu när jag är så ny och allt.

Problemet med BB-rummet var framför allt möblerna. Sängen var nån form av smal brits som inte gick att få ned i tillräckligt lågt läge för att jag skulle kunna komma upp utan att klättra (inte skönt med stygn!). Dottern fick inte plats där, så jag fick sitta och amma, i rummets enda stol, en smal, hög karmstol med smala träkarmar som jag inte kunde lägga armarna mot när jag skulle amma så fick sitta med dem högt upp i luften och fick enorm spänningshuvudvärk varje gång. Full lysrörsbelysning eller inget ljus alls då sänglampan var trasig. Svinkallt eller kokhett  i rummet (troligtvis pga att vädret ändrade sig så drastiskt, det var plusgrader när vi kom och -20 när vi åkte två dagar senare). Och otrevlig personal på det, som gnällde på att jag låg och sov eftermiddagen efter förlossningen! Sambon var bara där och sov av olika anledningar så jag var olycklig och ensam och hade ganska svårt att glädja mig ordentligt åt min lilla unge. Gräsligt!

Usch vad jag gnäller! Förlossningen var däremot mycket bättre och det känns ju betydligt viktigare! Jag kommer ju inte undan förlossningen denna gång, men kan ju skippa BB om allt är bra! 29 dagar kvar nu!

Har ni långt till närmaste Förlossning och hur har ni tänkt ta er dit? Juulimamma, vad har ni för planer för syskonet när det är dags att åka in?

• Timoteja

Äntligen semester! Hoppas hinna vila upp mig ordentligt innan bebisen kommer. Bf om 22 dagar... :)

• juulimamma

Grodanboll187 varmt välkommen! Berätta gärna lite om dig själv, är det första barnet? Har ni tagit reda på kön? Är du redo för förlossning? :)

Timoteja: grattis till semester! Förstår att det känns jätteskönt! Se verkligen till att ta de lungt och rå om dig själv nu! :)

• juulimamma
    Med dinosaurie skrev 2016-06-22 09:13:55 följande:

Usch vad jobbigt för er att inte kunna sova om nätterna! Själv vaknar jag också och måste gå upp, men somnar snabbt igen, det är jag jätteglad för. Svårt nog att få ihop en vettig mängd bra sömn ändå ju.

Jag jobbar fortfarande, dock inte denna vecka då jag sjukskrivit mig. Jag jobbar 24 h per vecka så långt ifrån heltid, och det är jag glad för. Jag började detta jobb för 6 veckor sedan så allt är fortfarande lite nytt. Får se om jag hinner med de två veckor jag har kvar sen, innan dotterns dagis stänger och jag och vi tar sommarledigt. Jag avslutade en utbildning förra veckan så det har varit lite mycket på sistone med examensarbete, nytt jobb och lite annat, så jag tror att det ska gå bra de veckor jag har kvar, men har så bra arbetskamrater som peppar mig att ta det lugnt och att de är fullt beredda på att jag inte kommer tillbaka och så vidare. Det är jätteskönt med den stöttningen. Det är klart att jag vet att jag har rätt att sluta jobba om jag mår dåligt, men det känns ändå bra att de är så tydliga med att de inte ser några problem med det, nu när jag är så ny och allt.

Problemet med BB-rummet var framför allt möblerna. Sängen var nån form av smal brits som inte gick att få ned i tillräckligt lågt läge för att jag skulle kunna komma upp utan att klättra (inte skönt med stygn!). Dottern fick inte plats där, så jag fick sitta och amma, i rummets enda stol, en smal, hög karmstol med smala träkarmar som jag inte kunde lägga armarna mot när jag skulle amma så fick sitta med dem högt upp i luften och fick enorm spänningshuvudvärk varje gång. Full lysrörsbelysning eller inget ljus alls då sänglampan var trasig. Svinkallt eller kokhett  i rummet (troligtvis pga att vädret ändrade sig så drastiskt, det var plusgrader när vi kom och -20 när vi åkte två dagar senare). Och otrevlig personal på det, som gnällde på att jag låg och sov eftermiddagen efter förlossningen! Sambon var bara där och sov av olika anledningar så jag var olycklig och ensam och hade ganska svårt att glädja mig ordentligt åt min lilla unge. Gräsligt!

Usch vad jag gnäller! Förlossningen var däremot mycket bättre och det känns ju betydligt viktigare! Jag kommer ju inte undan förlossningen denna gång, men kan ju skippa BB om allt är bra! 29 dagar kvar nu!

Har ni långt till närmaste Förlossning och hur har ni tänkt ta er dit? Juulimamma, vad har ni för planer för syskonet när det är dags att åka in?

Känner igen de där att de inte var så pigga på o låta en sova på dagen. Men jag tror de hade o göra med att man läker bättre om man rör sig och är uppe pga blodcirkulationen. Tror de sa nått sånt till mig. Jag ville också ha rullgardinen nere på dagen men de fick man inte för bebisen behövde ju solljus. Din vistelse verkade inge vidare. Men då kanske de bara kan bli bättre den här gången :)

Vi har inte långt till förlossning ca 10 min med bil. Så vi borde hinna även om det går fort. Har ni långt till förlossningen? Min mamma är standby, hon är snabbt här när det drar igång :) så det känns tryggt med dottern. När åkte ni in förra gången? Vi åkte vid midnatt. Känns som alla förlossningar börjar på natten, har liksom utgått från att det kommer bli så nu med. Skulle kännas konstigt att åka in o föda barn på eftermiddagen.
  • Med dinosaurie

Vi har ungefär 20 minuter Förlossningen så det känns okej, senast bodde vi närmare och hade bara ett parminuter så det var bättre! MASSOR av rondeller och andra jobbiga vägbitar dit, det ser jag inte fram emot mitt i värkarna!

Förra gången åkte vi in vid 8 på kvällen och hon föddes på natten. Jag har också någon tanke om att man ska föda barn på natten, inte på dagen, vet inte var det kommer ifrån! Jobbigt nu på sommaren när det bara är mörkt några timmar, det gäller att passa på, haha...

Förra gången drog värkarna igång vid 2 på natten och höll på hela dagen utan att vara allt för farliga. Vid 4 på eftermiddagen började det kännas allvarligt och vid 8 åkte vi in.1,5 timmar med CTG, sen in på rummet en liten stund innan jag fick duscha, den bästa smärtlindringen jag kan tänka mig! I duschen gick vattnet (praktiskt) och då drog krystvärkarna igång. Sedan måste det ha tagit ett par timmar, tidsuppfattningen är väldigt dålig efter CTG:n. Jag hade krystvärkar men hon var nog inte riktigt på gång ändå för vi var ensamma väldigt länge, det hade vi nog inte varit om hon varit på väg ut. Och ut kom hon strax före 3. På det hela taget en mycket bra förlossning tycker jag. Jag reagerade på hur lätt det är att föda barn, eller vad man ska säga. Jag hade ju också uppenbarligen en väldigt okomplicerad förlossning så jag förstår att inte alla skulle hålla med mig, men jag tycker att även om det var väldigt ansträngande, jobbigt, uttröttande och gjorde ont som 17 så var det aldrig SVÅRT. Kroppen visste vad den skulle göra liksom. Någon annan som också tänkt den tanken av er omföderskor?

• nokitus
    Med dinosaurie skrev 2016-06-22 00:00:05 följande:

Så roligt att läsa lite om andras vardag och historier i samma situation! Jätterolig tråd!

Själv tänkte jag börja med att gnälla av mig lite. Senaste dagarna har jag spenderat flera timmar om dagen på sjukhuset, inte för att nån bebis är på väg ut utan för att jag inte mått bra. UVI + stress verkar vara slutledningen i alla fall så nu ska jag vara hemma resten av veckan och äter antibiotika så sen blir det nog bra.

Oj vad mycket saker ni har i BB-väskan! Har nog inte tänkt på hälften ens! Jättebra med lite tips. Senaste gången avskydde jag BB nåt otroligt, delvis pga personalen men framför allt pga själva rummet, så är det lika illa igen så packar jag nog igen och åker hem så fort som möjligt! Men jag har hört bättre saker från många bekanta så det verkar ha med tur och otur, vilket rum man hamnar i att göra.

Jag hade uvi i början av min graviditet, sedan visade sej att jag bar gbs positiv dessutom, så jag vet ju att jag får antibiotika genast ja åker in.

Jag var också missnöjd med mitt förra bb besök, så jag hoppas det blir bättre denna gång, för jag valde ett annat. Vad var det du kände dig missnöjd över med.personalen?
  • Med dinosaurie

Gbs känner jag inte till alls, vad innebär det utom antibiotika vid förlossningen?

Problemet med BB var både rummet och personalen. Bor du nära två sjukhus/förlossningar, eller väljer du bort det från förra förlossningen trots att det blir större avstånd?

Svar på tråden nedräkning till bf