• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • nokitus
    Lillknodd skrev 2016-06-19 22:59:47 följande:

Åh kanske något på G nu med tanke på molvärken? Spännande! :D Tråkigt med katten och typiskt att det ska bli något just nu runt BF! Hoppas den kryar på sig snabbt så du slipper tänka på det också.

Ja det låter inte som att ni hade någon bra start sist, håller tummarna att det blir bättre den här gången. Varför fick du antibiotika?

juulimamma skrev 2016-06-19 16:29:55 följande:

Varför fick du äta antibiotika efter förra förlossningen?

Dagen förlossningen startade med dottern så hade jag molvärk i magen hela dagen sen drog det igång påriktigt sent på kvällen. Har du kännt något mer under dagen? Så kul o följa andra när det inte händer något här för en själv. Hoppas det är på gång!

Jag fick äta antibiotika mycket p.g.a otur....redan före förlossningen fick jag det i dropp, för jag drog på mig första infektionen då, sedan fick jag infektion i stygnen som jag fick efter att ha spruckit, och någon konstig infektion i magen som berodde på nån trasig hinna som inte kommit ut allt, där krävdes dubbla antibiotika, sedan fick jag t.o.m infektion i tänderna, en visdomstand som dom hade funderat övet sedan 2012 blev infekterad, så jag hamnade å operera bort den....det krävdes också två antibiotika kurer och starka smärtstillande....så otur kan man ha:P

Int verkar lilltjejjen vara påväg ut precis nu heller:P äsch....min molvärk gav nog mig lite hopp...nåja, kanske i morgon:)
  • gladatjejen86

Halloh tjejer :)

Fick beskedet idag att jag trorligtvis kommer bli sjukskriven resten av tiden pga för högt blodtryck :/ skall träffa doktorn på onsdag.

Läste att en del av er börjat så smått fundera på BB väskan. Har ni bestämt er för vad ni skall packa ner ?

• Lillknodd
    Moorii skrev 2016-06-20 14:02:39 följande:

Ja, man kan ju alltid hoppas att man får nånting för det :) idag har jag haft löjligt ont, kan inte ens gå som vanligt längre, eller sätta mig utan att det gör ont. Jaja, det är övergående, det är en himla tur!

Har också hört det och hoppas på att det stämmer då min mamma inte gick över med nåt av sina fem barn. Samtidigt kan jag ju ha ärvt från pappas sida och den vet jag ingenting om.. Så kanske ska räkna med att gå över, så är allt innan det bara positivt ;) håller tummarna för att du slipper det även denna gång!

Jaså, man glömmer alltså inte helt hur ont det gör, typiskt :P usch, nej den biten ser jag väl inte fram emot direkt. Åh, drygt att bli hemskickad, fast det var väl bra i det fallet, så du fick vila lite innan det satte igång på riktigt!

Hmm, är nog mest orolig över att något ska gå snett, att jag måste göra akut snitt eller så. Annars är det nog inget särskilt! Jo, att min man inte ska få sova över, det hade jag tyckt var fruktansvärt. Hur var det för er med den saken?

Men fy vilken pers! Lider verkligen med dig :( smärta som tar så mycket på orken också, det som redan är en bristvara när man är höggravid. Ta hand om dig och vila, även om jag förstår att man blir tokig av att inte göra något heller. Hoppas du får en bättre dag idag!

Ja det är en förbannelse det där BF-datumet ;) är ju bara 5% som kommer "rätt" datum, men är ju så lätt att stirra sig blind på det och räkna ner. Blev datumet mycket ändrat efter UL? Vi hade 6/7 först enligt mensen men blev ändrat till 10/7 efter RUL.

Det är så himla olika hur man upplever och minns smärta! Dom flesta verkar "förtränga" smärtan väldigt fort vilket är skönt för dom! ;) jag har förträngt hur jobbig latensfasen var, men smärtan från själva utdrivningsskedet har etsas sig fast. Tror det blev så för jag var så inställd på att bara krysta typ 20min, för alla jag pratade med hade det gått så fort. Men fick hålla på 1,5 timme, vilket är helt normalt, men just då kändes det som att krysta ett dygn och tror det var därför smärtan etablerade sig så pass i minnet. Tur att det är värt det efter :D

Oj visste inte ens att partnern kunde bli nekad att sova över?! Jag har tagit för givet att han får vara kvar. Det var iallafall inget problem för oss, vi blev kvar en natt förra gången för att jag hade förlorat lite mycket blod. Det kostar ju däremot för partnern att vara kvar, och han får ingen mat, men det är iofs förståerligt. Minns inte men typ 250kr/natt eller nåt kanske det var.
  • Lillknodd
    nokitus skrev 2016-06-20 21:16:36 följande:

Jag fick äta antibiotika mycket p.g.a otur....redan före förlossningen fick jag det i dropp, för jag drog på mig första infektionen då, sedan fick jag infektion i stygnen som jag fick efter att ha spruckit, och någon konstig infektion i magen som berodde på nån trasig hinna som inte kommit ut allt, där krävdes dubbla antibiotika, sedan fick jag t.o.m infektion i tänderna, en visdomstand som dom hade funderat övet sedan 2012 blev infekterad, så jag hamnade å operera bort den....det krävdes också två antibiotika kurer och starka smärtstillande....så otur kan man ha:P

Int verkar lilltjejjen vara påväg ut precis nu heller:P äsch....min molvärk gav nog mig lite hopp...nåja, kanske i morgon:)

Men gud, snacka om höjden av otur! Vilken hemsk start när man bara vill vara i bebisbubblan! Jag håller tummarna att allt går bra nu och ni får njuta den här gången ist!

Ååh typiskt, jobbigt att få hopp och så händer inget mer. Men det kanske går fort sen när det väl börjar! Känner något mer/andra tecken nu? :D
  • Lillknodd
    gladatjejen86 skrev 2016-06-20 22:45:56 följande:

Fick beskedet idag att jag trorligtvis kommer bli sjukskriven resten av tiden pga för högt blodtryck :/ skall träffa doktorn på onsdag.

Läste att en del av er börjat så smått fundera på BB väskan. Har ni bestämt er för vad ni skall packa ner ?

Men känns det inte bra att få vila sista tiden då? Jag har noll koll på vad som gäller så där med blodtryck, hur farligt är det att ha för högt? Är det bara vila som hjälper? Men ta hand om dig och lyssna på doktorn ;)

Bara funderat lite smått, men blir nog 2-3 bodys, 2-3 byxor, 2par strumpor, 2 mössor, filt, blöjor (även fast man får det där) tvättlappar. Hm är nog det jag tänkt till bebis, just ja en napp kanske även om jag inte tror vi provar med det förens amningen är igång. Och nåt litet gosedjur.

Till oss blir det myskläder, hygienartiklar, lite godis, vattenflaska, tofflor till mig, lypsyl.

Jag har nog glömt massor, haha.

Men ingen idé med vanliga bindor, BBs monsterbindor krävs i början ;) någon som använder bindor annars och har bra tips på stora och bra att ha hemma sen? Köpte nån always-sort igår som jag hoppas ska vara bra. använder bara tampong annars så är lite vilse på den fronten.

Har du börjat tänkt på vad du ska packa? :)
  • juulimamma
    gladatjejen86 skrev 2016-06-20 22:45:56 följande:

Jag är iprincip klar med bb-väskan nu. Har packat:

* 3 bodys

* 3 byxor

* strumpor

* mössa

* bebisfilt

* lipsyl

* nässpray

* nappar

* festisar

* vattenflaska

* energibars till killen och ett par chokladbitar

* mobilladdare

* tandborstar och tandkräm

* deo

* schampoo, balsam & duschcreme

* hudcreme

* bröstvårtskydd och creme (hade det kvar från första barnet)

* underkläder till mig och pappan

*bvc papperna ligger redan i väskan

Har inte packat än kläder till mig själv att åka hem i och smink men det är ju inte jätteviktigt man har ju kläder på sig när man åker dit. Har jag glömt nått?

Sen är det leg o mobil man inte får glömma i sista stund. Jag är rädd att den här förlossningen kommer gå fort så jag försöker ha då mycket som möjligt iordning.

Ang att sova kvar för pappan till barnet så sa min barnmorska att det är bäst att ställa in sig på att pappan inte dår plats o sen är det bara jättebra om han får det. Är tydligen högsäsong att få barn nu. Min kille fick stanna kvar sist, jag hoppas verkligen att han får det nu med.

Har någon satt ut babyskyddet i bilen än? Vi ska väll göra det här i dagarna hade vi tänkt.
  • nokitus
    Lillknodd skrev 2016-06-21 13:10:52 följande:

Men gud, snacka om höjden av otur! Vilken hemsk start när man bara vill vara i bebisbubblan! Jag håller tummarna att allt går bra nu och ni får njuta den här gången ist!

Ååh typiskt, jobbigt att få hopp och så händer inget mer. Men det kanske går fort sen när det väl börjar! Känner något mer/andra tecken nu? :D

Nää, inga tecken alls på att någonting kommer att ske, jag var en sväng via rådgivningen idag och lyssnade på hennes hjärtljud, och barnmorskan saa att hon hade sjunkt ner, så tydligen närsomhelst nu..:P väntar ivrigt....:)
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-21 17:22:53 följande:

Jag är iprincip klar med bb-väskan nu. Har packat:

* 3 bodys

* 3 byxor

* strumpor

* mössa

* bebisfilt

* lipsyl

* nässpray

* nappar

* festisar

* vattenflaska

* energibars till killen och ett par chokladbitar

* mobilladdare

* tandborstar och tandkräm

* deo

* schampoo, balsam & duschcreme

* hudcreme

* bröstvårtskydd och creme (hade det kvar från första barnet)

* underkläder till mig och pappan

*bvc papperna ligger redan i väskan

Har inte packat än kläder till mig själv att åka hem i och smink men det är ju inte jätteviktigt man har ju kläder på sig när man åker dit. Har jag glömt nått?

Sen är det leg o mobil man inte får glömma i sista stund. Jag är rädd att den här förlossningen kommer gå fort så jag försöker ha då mycket som möjligt iordning.

Ang att sova kvar för pappan till barnet så sa min barnmorska att det är bäst att ställa in sig på att pappan inte dår plats o sen är det bara jättebra om han får det. Är tydligen högsäsong att få barn nu. Min kille fick stanna kvar sist, jag hoppas verkligen att han får det nu med.

Har någon satt ut babyskyddet i bilen än? Vi ska väll göra det här i dagarna hade vi tänkt.

Vilken bra lista! :) enda jag kan komma på är väl inneskor /tofflor och ombyte till dig, typ mjukisbyxor och lös tröja, amningsbh, någon amningstopp? Om du ska amma dvd :)

Vi ska hyra babyskydd på bb, tyckte det verkade smidigt :)
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-21 13:01:00 följande:

Men fy vilken pers! Lider verkligen med dig :( smärta som tar så mycket på orken också, det som redan är en bristvara när man är höggravid. Ta hand om dig och vila, även om jag förstår att man blir tokig av att inte göra något heller. Hoppas du får en bättre dag idag!

Ja det är en förbannelse det där BF-datumet ;) är ju bara 5% som kommer "rätt" datum, men är ju så lätt att stirra sig blind på det och räkna ner. Blev datumet mycket ändrat efter UL? Vi hade 6/7 först enligt mensen men blev ändrat till 10/7 efter RUL.

Det är så himla olika hur man upplever och minns smärta! Dom flesta verkar "förtränga" smärtan väldigt fort vilket är skönt för dom! ;) jag har förträngt hur jobbig latensfasen var, men smärtan från själva utdrivningsskedet har etsas sig fast. Tror det blev så för jag var så inställd på att bara krysta typ 20min, för alla jag pratade med hade det gått så fort. Men fick hålla på 1,5 timme, vilket är helt normalt, men just då kändes det som att krysta ett dygn och tror det var därför smärtan etablerade sig så pass i minnet. Tur att det är värt det efter :D

Oj visste inte ens att partnern kunde bli nekad att sova över?! Jag har tagit för givet att han får vara kvar. Det var iallafall inget problem för oss, vi blev kvar en natt förra gången för att jag hade förlorat lite mycket blod. Det kostar ju däremot för partnern att vara kvar, och han får ingen mat, men det är iofs förståerligt. Minns inte men typ 250kr/natt eller nåt kanske det var.

Tack för omtanken! Har traskat runt lite på stan idag, bland annat köpt det vin jag och mannen ska fira med efter bebis är född, för att ha nåt gott att se fram emot ;) har också varit sugen på Serrano skinka, så det och lite goda ostar blir det också att köpa hem. Det gick ok med lederna iallafall, får vagga fram och tillbaka för att inte belasta dom för mycket.. Ser nog roligt ut :P

Ja, de backade oss en hel vecka, från 12/7 till 19/7. Ska bli intressant att se vilket datum som stämmer bäst! :) vilket tror du på mest för egen del?

Åh, huva, låter så brutalt! Är väldigt svårt att föreställa sig hur ont detta kommer göra, men det är nog lika bra det :P ja, belöningen är ju oslagbar :)

Jo, det kan hända tyvärr, jag hoppas inte vi har den oturen :/ hörde det, åt det kostar, men det är det värt alla gånger! Hur gjorde ni med mat till honom?
  • Timoteja

När vi var på föräldrautbildning sa barnmorskan att man ska tänka på att ta med sig mat till pappan. Får väl steka pannkakor och slänga in i frysen som man kan ta med sig, eller något annat smidigt och lätt.

Svar på tråden nedräkning till bf