• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • juulimamma
    Moorii skrev 2016-06-18 17:05:49 följande:

Nej, det är ju rätt tufft ändå! Jobbigt med sammandragningarna :/ tur du ska gå hem snart!

Jo, han tycker det ska bli roligt, han pratar lite om det ibland, men oftast är det inte så intressant. Antagligen för att det nog är svårt att förstå att en liten bebis snart kommer och sen så har det ju tagit väldigt lång tid från det att vi berättade.. Tråkigt för en 6-åring ;) han kommer nog tycka ungefär samma när han kommit, kul till en början, men sen är det nog inte så intressant med en liten en som bara sover, skriker, äter och bajsar :P

Ja, verkligen! Sitter ändå i shorts och linne, med balkongdörren öppen och golvfläkten på, men det är helt klart mer uthärdligt ;)

Jag började få ont av foglossning och eftersom jag jobbat som kock och stod upp tolv timmar om dagen, lyfte tungt och stressade mycket så gick det bara inte längre. Blev sjukskriven tills dess min graviditetspenning började.

Vad tycker din dotter om ett syskon då? :)

Förstår att du inte orkar jobba som kock med foglossning och höggravid. Det är ju jättetungt jobb. Har det blivit bättre med foglossningen sedan du slutade jobba?

Dottern kramar och pussar på magen och pratar mycket om bebisen men tror inte riktigt att hon förstår vad det innebär när bebisen väl kommer sen. Att den ska vara kvar här o så. Men det känns som att hon har blivit mycket mer mammig sedan jag gick ner i tid och även lite mer "bebisaktig" vet inte om det är någon tillgällig fas eller om det har något o göra med bebisen som ska komma.
  • Timoteja
    juulimamma skrev 2016-06-18 20:17:47 följande:
    Ja visst är det skönt o gå ner i tid. De gjorde jag med för tre veckor sedan till 50% :) förstår att storasyster längtar, hon är ju så stor och förstår ju då vad som händer.

Ska vi göra en bf-lista? Skulle kunna skriva in den sedan i mitt inlägg längst upp sen om jag hittar hur man gör för att redigera trådstarten. Är inte så bra på familjelivsidan.

7/7 juulimamma
    Timoteja bf 14/7
  • Timoteja
    juulimamma skrev 2016-06-18 20:35:20 följande:
    Hehe jag förstår att ni inte kunde hålla er. Vi kunde inte det med första barnet. Killen ville veta nu men jag ville ha en överraskning så han fick ge med sig :) vi fick gå på ett extra ultraljud i v 33 och barnmorskan frågade om vi fortfarande inte ville veta och det var så svårt att säga nej men vi gjorde det :) man var ändå så nyfiken så vi försökte se ändå. Kan ha skymtat till att det var en pojke men sen ändrade vi oss lika fort att vi nog inte såg något så vi får vänta o se om de var nått när bebisen kommer. Dottern kom också på 40+6. Segt att gå över
    Vi ville båda två veta könet så vi försökte se efter tillsammans med bm när vi var på ul, men bebisen ville inte visa upp sig utan vände ryggen el rumpan åt kameran hela tiden. :)
    Men eftersom vi gjorde ett fostervattensprov så kunde vi genom det få reda på att det är en liten pojke därinne. :)
  • gladatjejen86

Hoppar gärna in här med om de är okej då jag har hela 39 dagar kvar :) jag har beräknad BF 27/7. Väntar första barnet och är en liten lilleman :)

• juulimamma

Jag la till er sista men jag sitter med mobilen så jag orkar inte lägga till alla :), fyll gärna på.

7/7 juulimamma

14/7 Timoteja

27/7 gladatjejen86

Gladatjejen86 välkommen!!

Har ni packat bbväska än? Det är mitt projekt just nu, packat lite snacks och hygienartiklar. Ska tvätta upp bebiskläderna som ska i väskan imorgon

• Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-18 20:47:10 följande:

Förstår att du inte orkar jobba som kock med foglossning och höggravid. Det är ju jättetungt jobb. Har det blivit bättre med foglossningen sedan du slutade jobba?

Dottern kramar och pussar på magen och pratar mycket om bebisen men tror inte riktigt att hon förstår vad det innebär när bebisen väl kommer sen. Att den ska vara kvar här o så. Men det känns som att hon har blivit mycket mer mammig sedan jag gick ner i tid och även lite mer "bebisaktig" vet inte om det är någon tillgällig fas eller om det har något o göra med bebisen som ska komma.

Jo, i början var det ju stor skillnad eftersom jag kunde vila när jag kände för det. Efter vecka 30 blev det dock värre, och det är lite olika från dag till dag hur aktiv jag kan vara.

Oj, det var lite intressant tycker jag! Min mans son, som alltså är 6 år, fyller 7, har reagerat exakt likadant! Han pratar som en bebis och ska klänga på sin pappa och ständigt ha uppmärksamhet. I början försökte vi säga åt honom, för han är ju en rätt stor kille ändå, men vi insåg att det antagligen har att göra med att det ska komma en bebis. Vi vet inte hur det kommer sig att han reagerar just på det viset, men nu när du beskrev hur din dotter reagerar, så blev jag mer övertygad om att det har med bebisen att göra. Märkligt hur beteendet kan vara så lika fast det skiljer nästan fyra år emellan dom! Förhoppningsvis är det övergående iallafall.
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-18 22:19:19 följande:

Jag la till er sista men jag sitter med mobilen så jag orkar inte lägga till alla :), fyll gärna på.

Gladatjejen86 välkommen!!

Har ni packat bbväska än? Det är mitt projekt just nu, packat lite snacks och hygienartiklar. Ska tvätta upp bebiskläderna som ska i väskan imorgon

Har packat sakerna till bebis och det mesta till mig själv, förutom lite mer kläder och snacks och så. Mannen får packa det han behöver själv :)

7/7 juulimamma

14/7 Timoteja

19/7 Moorii

27/7 gladatjejen86
  • Med dinosaurie

Hej! Jag har hela 34 dagar kvar, jag hoppas jag får vara med här ändå! Jag har BF 22 juli och har en 3-årig liten tjej hemma. Jag har mått relativt bra under stora delar av graviditeten, men kraschat lite nu senaste veckan med blodtrycksstegring, trötthet och väldig förvirring. På måndag ska jag kontakta bm och diskutera sjukskrivning, men vet inte vad jag vill och mår bäst av egentligen. Jag har massor av sd emellanåt, oftast inte smärtsamma men kan komma med ett par minuters mellanrum i en halvtimme eller så, är det något ni andra varit med om?

• Lillknodd

Hej, jag hakar på :D

Bor i mellansverige med sambo och son på 20månader, har BF 10/7 men vet inte kön. Men är mycket otåligare den här gången, trots att det är 3v kvar så får hen gärna komma nu! ;)

Jag har så svårt att somna på kvällarna(vilket jag annars aldrig har) och sen är jag desto tröttare på dagarna, irriterande!

Haha ja BBväskan har jag funderat länge på men inte kommit till skott än! Kom på i veckan att det var på tiden att köpa lite bebiskläder, nu ska jag bara komma mig för att tvätta dom också..

Hur mår ni? :)

• Moorii
    Med dinosaurie skrev 2016-06-18 22:48:44 följande:

Hej! Jag har hela 34 dagar kvar, jag hoppas jag får vara med här ändå! Jag har BF 22 juli och har en 3-årig liten tjej hemma. Jag har mått relativt bra under stora delar av graviditeten, men kraschat lite nu senaste veckan med blodtrycksstegring, trötthet och väldig förvirring. På måndag ska jag kontakta bm och diskutera sjukskrivning, men vet inte vad jag vill och mår bäst av egentligen. Jag har massor av sd emellanåt, oftast inte smärtsamma men kan komma med ett par minuters mellanrum i en halvtimme eller så, är det något ni andra varit med om?

Klart du får vara med! :)

Tycker det verkar vara en bra idé att försöka få sjukskrivning, låter som att du behöver vila och ta det lugnt!

Har precis som du väldigt täta sd emellanåt, men det ska inte vara nån fara. Pratade med förlossningen när det var som värst, och den bm sa att så länge dom inte gör ont och är regelbundna så är det ingen fara. Skönt det!
Svar på tråden nedräkning till bf