• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • Lillknodd
    juulimamma skrev 2016-06-21 22:18:18 följande:

Nej, det är samma här. Käkar godis eller glass nästan varje dag. Är rädd att man kommer lägga på sig mycket vätska om det blir varmt igen snart också. Nu när man slutat jobba så känns det som man kommer bli en riktig soffpotatis. Jobbet och hämtning och lämning på förskolan har varit min vardagsmotion tidigare.

Exakt samma här, något sött slinker ner minst en gång om dagen.. Ja det finns nog risk för det, märker på förlovningsringen att jag nog börjar svullna redan.

Kommer dottern fortsätta på dagis? Annars ser nog hon till att det inte blir så mycket soffpotatis ;)
  • nokitus
    Med dinosaurie skrev 2016-06-22 21:29:30 följande:

Gbs känner jag inte till alls, vad innebär det utom antibiotika vid förlossningen?

Problemet med BB var både rummet och personalen. Bor du nära två sjukhus/förlossningar, eller väljer du bort det från förra förlossningen trots att det blir större avstånd?

Tja, egentligen om jag förstod det rätt är gbs ungefär som "angina i vagina" , streptokock bakterier, om man inte är gravid så är det ingen fara med.sådana bakterier, man behandlas inte ens för dom, men är man gravid och inte får antibiotika när vattnet gått riskerar man att smitta bebisen, när jag googlade läste jag att bebisen t.o.m kunde få hjärnhinneinflammation, men min bm lugnade mig lite.

Jag skulle automatiskt bli inskriven till samma sjukhus denna gång, men jag vägrade, sa att jag ville till ett annat, men jag bor nog också ganska mitt emellan....så jag hoppas verkligen jag får bättre erfarenheter därifrån.

P.s. Jag hade missat att du redan hade svarat på frågan tidigare om bb personalen:)
  • juulimamma
    Lillknodd skrev 2016-06-22 21:34:03 följande:

Exakt samma här, något sött slinker ner minst en gång om dagen.. Ja det finns nog risk för det, märker på förlovningsringen att jag nog börjar svullna redan.

Kommer dottern fortsätta på dagis? Annars ser nog hon till att det inte blir så mycket soffpotatis ;)

Min förlovningsring åkte av för länge sedan. Hade nog kunnat ha den kvar men är jätterädd att den ska fastna.

Hon går 3 dagar i veckan men nu är det ju snart semester så då blir hon hemma med mig o killen. Så du har rätt, hon håller nog igång mig :)
  • Lillknodd

Vi har ca 20min till förlossningen så känns ok.

Har bra känsla från både förlossningen o BB, hoppas på att det inte kommer vara fullt så att vi blir tvungna att åka till något annat ställe, då är det desto längre!

Oj jag har aldrig tänkt på det så, som "lätt". Tycker om att ha kontroll, så jag hade lite svårt att bara "hänga med". Hade gärna haft ett tidsschema hur och när allt skulle hända, haha ;) men kan förhoppningsvis slappna av mer den här gången då jag har lite mer hum om vad som händer.

Jag tog epiudral och det var ju underbart! Men upplevde att kroppen inte hjälpte till något vid krystvärkarna, kände inte alls igen som vissa beskriver att kroppen "tar över" och krystar. Så tänkte försöka låta bli epiudral den här gången, men kanske inte blir någon skillnad, kanske bara sån jag är/upplever det. Sist hade jag inte superkraftiga värkar, men desto tätare så hann aldrig vila emellan, så var ju skönt att få återhämta sig lite. Så vem vet, blir kanske eda igen ;)

Tyckte inte om känslan från lustgasen, men var skönt att ha på lägsta och bara ha något annat att fokusera/koncentrera mig på.

Hur känner/tänker ni andra runt smärtlindring? :)

• Med dinosaurie

Nokitus, oj vad mycket konstigheter det finns! Alltid bra när de har koll från sjukvårdens sida och man känner stt man kan vara lugn.

Lillknodd, jag har också rätt mycket kontrollbehov i vanliga fall men lyckades släppa mycket på det då, som tur är. Jag fick lustgas, vilket jag inte tyckte hjälpte så mycket och gav halsbränna, men var skönt att ha nåt att klamra sig fast vid ändå. Sen morfin nån gång i slutet tror jag. EDA var och är fullkommligt uteslutet för jag är så väldigt nålrädd. Det jag vill satsa mest på denna gång är dusch eller bad, gör det hjälpte otroligt mycket förra gången. Min största rädsla inför förlossningen, av allt ofarligt, är att behöva få nål i handen tror jag, allt annat ordnar sig!

Jobbigt att "missa" krystvärkarna och behöva komma på själv hur man gör!

• Grodanboll187
    Hej är 28 år, och det är mitt andra barn.
    Födde min son 140718.
    Och väntar nu en pojke till :) 
    Känner mig väldigt redo för förlossningen, är en av de som haft bra förlossning(sist iaf) så är inte nervös inför det
  • Grodanboll187
    juulimamma skrev 2016-06-22 18:30:40 följande:

Grodanboll187 varmt välkommen! Berätta gärna lite om dig själv, är det första barnet? Har ni tagit reda på kön? Är du redo för förlossning? :)

Timoteja: grattis till semester! Förstår att det känns jätteskönt! Se verkligen till att ta de lungt och rå om dig själv nu! :)

Hej är 28 år, och det är mitt andra barn.
    Födde min son 140718.
    Och väntar nu en pojke till :) 
    Känner mig väldigt redo för förlossningen, är en av de som haft bra förlossning(sist iaf) så är inte nervös inför det
  • Timoteja
    juulimamma skrev 2016-06-22 18:30:40 följande:

Grodanboll187 varmt välkommen! Berätta gärna lite om dig själv, är det första barnet? Har ni tagit reda på kön? Är du redo för förlossning? :)

Timoteja: grattis till semester! Förstår att det känns jätteskönt! Se verkligen till att ta de lungt och rå om dig själv nu! :)

Tack! Ska göra mitt bästa för att vara utvilad och redo. Har köpt en massa pocketböcker att fördriva tiden med. Tänkte även testa på gravidyoga här hemma som förberedelse, blev rekommenderad det av bm men har inte orkat tidigare.
  • juulimamma

Grodanboll187 då kanske ni får samma datum :) vilket datum har ni beräknat?

Jag har fått som mensvärk nu för ca 1 timme sedan som inte ger med sig. Vilar lite nu o hoppas det ska gå över snart. Någon som känner igen sig i detta? Har inte haft så tidigare, bara nån minut kanske sen har det släppt när jag bytt ställing från sittande till stående till exempel.

• Med dinosaurie

Juulimamma, så spännande, inget jag riktigt känner igen när det inte kommer med sammandragningar men verkar ju vara ett vanligt tecken att nåt är på gång? Om det däremot inte är nåt på gång hoppas jag det går över snabbt för dig, inget kul att ha ont "i onödan". Sammandragningar?

Svar på tråden nedräkning till bf