• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Ellencassandra
    Mm79 skrev 2017-08-23 11:33:21 följande:

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
    Oftast odlar dom till dag 5 om man är relativt ung å har många ägg. Då är dom ganska säkra på att några odlas till blastocyst. Men har man ett fint befruktat ägg dag två då är det bäst å sätta in det för embryot trivs bäst i sin hemma miljö :) Har dom svårt att välja mellan t ex två tre ägg då odlar de dom några dagar till för att de ska visa vad de går för ;) nåt sånt har jag fått höra.
  • Ellencassandra

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
    Sen kanske embryot inte blir till en blastocyst förrän dag 6, men då kan man inte sätta in det den dagen för "fönstret" har stängt då så då fryser man ner och sätter tillbaka nästa månad istället :)
  • Mm79
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 12:47:08 följande:
    Oftast odlar dom till dag 5 om man är relativt ung å har många ägg. Då är dom ganska säkra på att några odlas till blastocyst. Men har man ett fint befruktat ägg dag två då är det bäst å sätta in det för embryot trivs bäst i sin hemma miljö :) Har dom svårt att välja mellan t ex två tre ägg då odlar de dom några dagar till för att de ska visa vad de går för ;) nåt sånt har jag fått höra.
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 12:48:42 följande:
    Sen kanske embryot inte blir till en blastocyst förrän dag 6, men då kan man inte sätta in det den dagen för "fönstret" har stängt då så då fryser man ner och sätter tillbaka nästa månad istället :)
    Tack för förklaringen Ellencassandra Skrattande  

//MM
  • frikenfröken
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 12:48:42 följande:

Vilken bra förklaring! Tack säger jag med :)

Någon som har koll på hur vanligt de är att man får något till frysen?
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 15:14:00 följande:

:) varsågod!
    jag har ivf podden å tacka! Dom förklarar verkligen superbra :D

Jag håller med, tack för tipset att börja lyssna på den! Avsnittet med tjejen från labbet tyckte jag var väldigt intressant!

Idag har jag känt mig lite tung i äggstockarna - det bubblar liksom i dem titt som tätt - men framför allt har jag varit trött! Jag har ingen energi, jag som alltid brukar flyga runt. Hoppas att det blir bättre snart och att de efter fredagens ul bestämmer att det börjar dags för äggplock. Fast man vågar inte hoppas för mycket...

Hur mår ni andra, både ni som ruvar och ni som sprutar?
  • kattnos

//MM
    Jag känner tvärtom - när det inte är en sjuksköterska så tar jag mycket hellre sprutorna själv! Då känner jag att jag har kontroll. Fast maken har fått köra två gånger :)
  • Mjbo

Va lika för mig. Min sambo tog alla sprutor på mig, ja våga inte ta en ända själv :p

Skönt att ha en som kan det och har gjort det mååånga gånger tyckte jag:)
  • ijo
    kattnos skrev 2017-08-23 18:30:21 följande:

Jag håller med, tack för tipset att börja lyssna på den! Avsnittet med tjejen från labbet tyckte jag var väldigt intressant!

Idag har jag känt mig lite tung i äggstockarna - det bubblar liksom i dem titt som tätt - men framför allt har jag varit trött! Jag har ingen energi, jag som alltid brukar flyga runt. Hoppas att det blir bättre snart och att de efter fredagens ul bestämmer att det börjar dags för äggplock. Fast man vågar inte hoppas för mycket...

Hur mår ni andra, både ni som ruvar och ni som sprutar?

Jag tycker också avsnittet om labbet var intressant! :) Ikväll har jag värk som känns som mensvärk men jag hoppas den håller sig borta! Ruvardag 7 idag.
  • Ellencassandra
    ijo skrev 2017-08-23 20:27:51 följande:
    Jag tycker också avsnittet om labbet var intressant! :) Ikväll har jag värk som känns som mensvärk men jag hoppas den håller sig borta! Ruvardag 7 idag.
    Ja det avsnittet är väldigt bra :) finns ett avsnitt ute också på youtube som heter allt om ivf där de pratar också å svarar på frågor :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017