• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Hoppfullhet
    Milli07 skrev 2017-09-01 12:06:14 följande:

Nu har vi varit på VUL 1. Inte behövde jag vara rädd för överstimulering iaf... 6 ägg, tre på varje sida som mognat på bra. Resten är små och håller sig i bakgrunden. Så nu blev dosen ökad till Gonal-F 300 till på måndag då det är dags för nytt VUL. Lite besviken är jag allt, men det är ju kvalitén och inte kvantiteten som räknas så får hoppas på guldägg :)

Kan absolut va guldägg som kommer :) som jag skrev tidigare, min beh som resulterad i en dotter hade jag 7 äggblåsor som innehöll 6 mogna ägg (med först 225enheter menopur o sen ökade till 300) av dessa blev 3 befruktade, 1 fick vi tillbaka o de andra fick ej o frysa. Men som sagt, de vi fick tillbaka är nu 20 månader o världens guldklimp <3
  • Senua

Vul nr 2 avklarat! Nu blir det ägglossningsspruta ikväll och utplock på tis. Börjar bli nervös på riktigt nu (sprutorna har man ju mer eller mindre börjat vänja sig vid.. :). Hur mådde ni efter äggplock? Ska man räkna med att få vara hemma dagen efter också? (Jag har inte berättat på jobbet så skulle helst av allt göra detta så obemärkt som möjligt, men det är ju svårt att styra över såklart :)

• Znickers
    Senua skrev 2017-09-03 13:09:48 följande:

Vul nr 2 avklarat! Nu blir det ägglossningsspruta ikväll och utplock på tis. Börjar bli nervös på riktigt nu (sprutorna har man ju mer eller mindre börjat vänja sig vid.. :). Hur mådde ni efter äggplock? Ska man räkna med att få vara hemma dagen efter också? (Jag har inte berättat på jobbet så skulle helst av allt göra detta så obemärkt som möjligt, men det är ju svårt att styra över såklart :)

Åh så spännande. Hoppas ni får fina äggblåsor fyllda med fina ägg. Fixk nu indikation på hur många äggblåsor, mogna dvs?

För mig gick Äggplocket förväntansvärt bra. Jag vet att det är långt ifrån alla som upplevde det som jag. Jag kunde få till jobbet egentligen direkt efter men hade redan sjukskrivit mig den dagen och med tanke på läkemedlen i min kropp tror jag en full dag vila var bra för mig. Däremot hade jag mer molande värk dagarna efter, som mensvärk. Inget man inte står ut med, jag iallafall.

Jag valde att involvera min närmsta chef ganska tidigt, för stödet men även förståelsen inför kommande läkarbesök som sker i sista sekunden. Även enstaka kollegor vet. Om man har bra kollegor och lan anförtro sig så förespråkar jag att man pratar om det. Men självklart om man inte känner att ens anställningsform skulle vara ett hinder, ocj oavsett skulle det vara diskriminering av högsta rank i så fall.

Jag håller tummarna för dig på tisdag!! Lycka till och be om lugnande medel direkt. Det får dig att slappna av. Hjälpte mig mycket!
  • Znickers
    Znickers skrev 2017-09-03 14:20:56 följande:

Åh så spännande. Hoppas ni får fina äggblåsor fyllda med fina ägg. Fixk nu indikation på hur många äggblåsor, mogna dvs?

För mig gick Äggplocket förväntansvärt bra. Jag vet att det är långt ifrån alla som upplevde det som jag. Jag kunde få till jobbet egentligen direkt efter men hade redan sjukskrivit mig den dagen och med tanke på läkemedlen i min kropp tror jag en full dag vila var bra för mig. Däremot hade jag mer molande värk dagarna efter, som mensvärk. Inget man inte står ut med, jag iallafall.

Jag valde att involvera min närmsta chef ganska tidigt, för stödet men även förståelsen inför kommande läkarbesök som sker i sista sekunden. Även enstaka kollegor vet. Om man har bra kollegor och lan anförtro sig så förespråkar jag att man pratar om det. Men självklart om man inte känner att ens anställningsform skulle vara ett hinder, ocj oavsett skulle det vara diskriminering av högsta rank i så fall.

Jag håller tummarna för dig på tisdag!! Lycka till och be om lugnande medel direkt. Det får dig att slappna av. Hjälpte mig mycket!

Skulle stå "förvånansvärt" och inte förväntansvärt bra... hehe.
  • kattnos
    Senua skrev 2017-09-03 13:09:48 följande:

Men vad skönt! Frågar som Znickers, hur många mogna kunde de se? :)

Jag har idag fått veta att vi fick hela 12 blastocyster i frysen! Känns fantastiskt :) Nu ska jag få min kropp tillbaka till det normala för att vara i god form för att återföra ett av dem, förhoppningsvis i mitten av oktober :)
  • Senua
    Znickers skrev 2017-09-03 14:20:56 följande:

Jo, sju mogna tror jag det var. (Vet inte varför jag har så svårt att komma ihåg siffror säkert :). Hur som verkade läkaren tycka att det var bra mängd, så det var lugnande.

Vad skönt att höra att äggplocket inte måste vara så jobbigt! Är lite orolig för att bli hemma i flera dagar. Jag skulle ju såklart kunna berätta på jobbet, men skulle helst slippa. Jag ligger lite högt på blodprovet tydligen (vet inte exakt vad dom mäter), så oroar mig fortfarande för överstimulering.
  • Senua
    kattnos skrev 2017-09-03 17:14:13 följande:

Jag har idag fått veta att vi fick hela 12 blastocyster i frysen! Känns fantastiskt :) Nu ska jag få min kropp tillbaka till det normala för att vara i god form för att återföra ett av dem, förhoppningsvis i mitten av oktober :)

Oj! :) jättemånga ju! Vad skönt!! :)
  • Znickers

Wow!! Grattis. 12 blastocyster till frysen är superbra. Önskar vi hafe fått iallafall 1 till frysen Glad jag blir för det, de kommer bli fina syskon senare ;)
  • Hoppfullhet

Åh, så bra med 12 :) grattis!!
  • Milli07
    Hoppfullhet skrev 2017-09-03 09:51:24 följande:

Kan absolut va guldägg som kommer :) som jag skrev tidigare, min beh som resulterad i en dotter hade jag 7 äggblåsor som innehöll 6 mogna ägg (med först 225enheter menopur o sen ökade till 300) av dessa blev 3 befruktade, 1 fick vi tillbaka o de andra fick ej o frysa. Men som sagt, de vi fick tillbaka är nu 20 månader o världens guldklimp <3

Då hoppas jag att vi har samma fantastiska tur <3

Nervositeten för morgondagens resultat börjar krypa på. Tror att det blir ÄP på onsdag och insättning på fredag. Jobbar bara mån, ons och fredagar och fick ta ledigt i fredags då vi har sex mil till kliniken. Ska tillbaka imorgon och fick be om att arbeta eftermiddag istället för förmiddag. Nu ska jag högst troligt behöva vara ledig onsdag och fredag också, samt försöka övertala chefen att låta mig arbeta tisdag och torsdag istället. Är så nervös och orolig för hur hon ska ta det hela. Har inte berättat om IVFen då jag är relativt ny på jobbet samt har en tidsbegränsad anställning till siste december. Vi ska förhandla nytt anställningsavtal i oktober. Är så rädd för att berätta av rädsla för att inte få förlängt anställningen. Vad hade ni gjort i min sits? Ska jag försöka ta mod till mig och berätta imorgon när jag behöver be om ledigt senare i veckan? Det är väldigt jobbigt att hålla det hemligt och halvt "ljuga" om vad jag ska göra.
Svar på tråden IVF start sommar 2017