• hallonnpaj

BIM Februari

Alla dessa månadstrådar är så bra då man får följa de som har bim i närheten av en själv! 

Slutade med ppiller i december och hade "pillermensen" då, och nu har jag nyligen avslutat min vanliga mens. Väldigt tacksam över att jag kom igång med mensen direkt då jag läst om att det kan ta länge.. Nu går jag in för mitt andra försök med, om appen stämmer,  ägglossning 21/1 och bim 4/2. 

Hoppa gärna in! :) 

• Svar på tråden BIM Februari
  • saijda
    bastamamman1 skrev 2018-02-08 19:22:11 följande:

Jag har BIM inom ett par dar. Känns som mensen ska komma när sim helat, men inget ännu. Haft neg gravtest tre dar i rad.

Åh denna period är stressande och nervöst :0

Min mens är beräknad till idag, men inga som helst tecken, tempen ligger som förra gången och exakt likadana symtom som förra gången jag plussade. Men är ändå orolig :(

Hoppas vi får vårt pluss <3

Har du barn sedan innan eller är det första?
  • Månsilver
    Anna29 skrev 2018-02-08 18:09:07 följande:
    Jag försökte också med NC men det funkade inte för mig. Min temp är så himla ojämn så det gav inget resultat alls. Å ägglossningstest funkar också dåligt, fick första utslaget nånsin i helgen på ett ägglossningstest trots att jag fått konstaterat av gynekolog att jag har ägglossning.

Ja du, vi började försöka sommaren 2016. Blev gravid i sept men fick dessvärre missfall i v 10. Sedan har det ena avlöst det andra. På efterkontrollen av missfallet hittades en 15x10 cm stor cysta som växt fast på min ena äggstock. Så blev operation där både cystan och äggstocken avlägsnades, ja för exakt ett år sedan idag faktiskt. Sedan fick vi inte försöka bli med barn på typ 8 veckor. Lagom till att vi skulle få börja försöka igen stötte vi på nästa patrull. Jag hade fått cellförändringar, å efter många om och men så blev det operation av dem i december ifjol. Så sedan november 2016 har vi inte kunnat försöka något mer. Väntan har varit otroligt lång och enerverande men äntligen har vi fått klartecken att börja igen. Otroligt skönt! ???? känns konstigt att säga att man försökt sedan 2016 när man inte fått försöka något under hela 2017 liksom ????
    Men oj vad ni har gått igenom jobbiga saker! Då känns det verkligen att det är er tur nu. Jag hoppas verkligen det går vägen för er! :) Vi har ju bara försökt i ett par månader så i jämförelse är den väntan ju ingenting..
  • Glädje

ÄL+12 idag inga symtom alls utan är helt inställd på mens på söndag eller säkert natten till måndag.

Men under väntan på mens så blir jag mer eller mindre professor i menscykler haha för jag sitter o läser o läser.. tänkte dela med mig lite av sånt som var en nyhet för mig iaf.

Precis efter ägglossningen så stiger hormonet progesteron drastiskt. Det stiger non stop med en peak 7 dagar efter ägglossning, detta för att progesteronet gör livmodern redo för att ta emot ett ägg som ska implantera.

Av progesteron kan man få symtom som = ömma bröst, svullen mage, mensvärk, illamående, vilda drömmar, ökade flytningar, =dvs alla "super tidiga symtom" som man brukar undra om man inbillar sig typ en vecka efter ÄL.

Ca 7 dagar efter ÄL börjar progesteronet sjunka, har inget ägg implanerat sig sjunker det ända fram tills BIM och detta gör att den blodfyllda slemhinnan som varit redo för ett embryo börjar falla isär och detta är ju då mensen.

MEN om ett embryo implanterar i livmodern fortsätter kroppen att producera progesteron och dessa symtom börjar så sakta öka igen och vid vecka 4-6 är det så pass höga igen att man känner gravidsymtom(progesteron symtom)

Med andra ord, de super tidiga gravtecken vi upplever är bara ett symtom på att vi har haft ÄL och har en ökad nivå progesteron.

Ägget inplanteras tidigast 6 dagar efter ÄL och sedan är det möjligt att notera hcg i urin tidigast 4 dagar senare med tex testa tidigt. Men säg att implantationen

sker 12 dagar efter äl (vilket är möjligt) så plussar man ju då tidigast på ÄL+16

Så det bästa är väl om man väntar till BIM+ så slipper vi lägga flera hundra kr på tester i onödan före bim.. även fast det är skitsvårt! :P

• Deni81

Har aldrig fått tillstymmelse till något annat än vitt i det där fönstret. Men nu anar jag en svag skugga. Min syster ser den också genom snapchat. Kanske är spök? Är på BIM-4 med ett testa-tidigt.
  • sofiaaaaaa
    Glädje skrev 2018-02-09 10:47:59 följande:

ÄL+12 idag inga symtom alls utan är helt inställd på mens på söndag eller säkert natten till måndag.

Men under väntan på mens så blir jag mer eller mindre professor i menscykler haha för jag sitter o läser o läser.. tänkte dela med mig lite av sånt som var en nyhet för mig iaf.

Precis efter ägglossningen så stiger hormonet progesteron drastiskt. Det stiger non stop med en peak 7 dagar efter ägglossning, detta för att progesteronet gör livmodern redo för att ta emot ett ägg som ska implantera.

Av progesteron kan man få symtom som = ömma bröst, svullen mage, mensvärk, illamående, vilda drömmar, ökade flytningar, =dvs alla "super tidiga symtom" som man brukar undra om man inbillar sig typ en vecka efter ÄL.

Ca 7 dagar efter ÄL börjar progesteronet sjunka, har inget ägg implanerat sig sjunker det ända fram tills BIM och detta gör att den blodfyllda slemhinnan som varit redo för ett embryo börjar falla isär och detta är ju då mensen.

MEN om ett embryo implanterar i livmodern fortsätter kroppen att producera progesteron och dessa symtom börjar så sakta öka igen och vid vecka 4-6 är det så pass höga igen att man känner gravidsymtom(progesteron symtom)

Med andra ord, de super tidiga gravtecken vi upplever är bara ett symtom på att vi har haft ÄL och har en ökad nivå progesteron.

Ägget inplanteras tidigast 6 dagar efter ÄL och sedan är det möjligt att notera hcg i urin tidigast 4 dagar senare med tex testa tidigt. Men säg att implantationen

sker 12 dagar efter äl (vilket är möjligt) så plussar man ju då tidigast på ÄL+16

Så det bästa är väl om man väntar till BIM+ så slipper vi lägga flera hundra kr på tester i onödan före bim.. även fast det är skitsvårt! :P

Tack för info! Älskar och läsa och lära mig mer om hur vi fungerar! Jag blir oxå mer el mindre professor! Haha, Google är min bästa vän så fort jag grunnar på ngt!

Hur som helst är jag nu 200% säker på att det inget blev denna gång. För nu har mensen kommit med råge :(. Hoppar över till BIM mars å hoppas på det istället! Lycka till allihopa!! :).
  • Anonym (Äntligen syskondags)
    Deni81 skrev 2018-02-09 10:55:09 följande:

Har aldrig fått tillstymmelse till något annat än vitt i det där fönstret. Men nu anar jag en svag skugga. Min syster ser den också genom snapchat. Kanske är spök? Är på BIM-4 med ett testa-tidigt.

Tycker mig också se ett svagt blått treck. Testa om ett dagar igen så är det nog starkare.
    Glädje skrev 2018-02-09 10:47:59 följande:

Spännande info. Roligt att lära sig mer om hur kroppen fungerar. -

• Elsaida
    maria1992 skrev 2018-02-09 07:29:15 följande:

Nähepp...

I onsdags fick jag ett svagt plus och idag "inte gravid". 

Hur ska jag tolka det? Min temp steg ytterligare idag.. 

BIM söndag eller månad. Innan äl sattes ut så var bim på onsdag nästa vecka.

Hur ska jag tolka detta? Helt kört?

Digital kan vara jätte sega så ta de lugnt och prova igen vid bim, ge inte upp <3
  • Elsaida
    Lottch3n skrev 2018-02-09 07:25:57 följande:

Vad tror ni om detta??

Jag personligen skulle räkna de där som positivt :)
  • maria1992
    Elsaida skrev 2018-02-09 11:25:10 följande:
    Digital kan vara jätte sega så ta de lugnt och prova igen vid bim, ge inte upp <3
    Är det så?? Har du använt de själv?? 
    Nej, min temp är fortfarande hög och har ingen känning alls på mensen är på g. Denna värk jag har i magen nu är inte alls samma för min del som vid mens. 
Svar på tråden BIM Februari