Deni81 skrev 2018-02-09 10:55:09 följande:
Har aldrig fått tillstymmelse till något annat än vitt i det där fönstret. Men nu anar jag en svag skugga. Min syster ser den också genom snapchat. Kanske är spök? Är på BIM-4 med ett testa-tidigt.
Tycker mig också se ett svagt blått treck. Testa om ett dagar igen så är det nog starkare.
Glädje skrev 2018-02-09 10:47:59 följande:
ÄL+12 idag inga symtom alls utan är helt inställd på mens på söndag eller säkert natten till måndag.
Men under väntan på mens så blir jag mer eller mindre professor i menscykler haha för jag sitter o läser o läser.. tänkte dela med mig lite av sånt som var en nyhet för mig iaf.
Precis efter ägglossningen så stiger hormonet progesteron drastiskt. Det stiger non stop med en peak 7 dagar efter ägglossning, detta för att progesteronet gör livmodern redo för att ta emot ett ägg som ska implantera.
Av progesteron kan man få symtom som = ömma bröst, svullen mage, mensvärk, illamående, vilda drömmar, ökade flytningar, =dvs alla "super tidiga symtom" som man brukar undra om man inbillar sig typ en vecka efter ÄL.
Ca 7 dagar efter ÄL börjar progesteronet sjunka, har inget ägg implanerat sig sjunker det ända fram tills BIM och detta gör att den blodfyllda slemhinnan som varit redo för ett embryo börjar falla isär och detta är ju då mensen.
MEN om ett embryo implanterar i livmodern fortsätter kroppen att producera progesteron och dessa symtom börjar så sakta öka igen och vid vecka 4-6 är det så pass höga igen att man känner gravidsymtom(progesteron symtom)
Med andra ord, de super tidiga gravtecken vi upplever är bara ett symtom på att vi har haft ÄL och har en ökad nivå progesteron.
Ägget inplanteras tidigast 6 dagar efter ÄL och sedan är det möjligt att notera hcg i urin tidigast 4 dagar senare med tex testa tidigt. Men säg att implantationen
sker 12 dagar efter äl (vilket är möjligt) så plussar man ju då tidigast på ÄL+16
Så det bästa är väl om man väntar till BIM+ så slipper vi lägga flera hundra kr på tester i onödan före bim.. även fast det är skitsvårt! :P
Spännande info.
Roligt att lära sig mer om hur kroppen fungerar. -