• Saarah91

IVF 2018

Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan en tid tillbaka. Jag slutade med P-piller i september 2015 men jag fick aldrig tillbaka min mens/ägglossning efter detta. I maj 2016 var vi på en klinik och Dick hjälp och jag fick olika tabletter för att detta skulle komma tillbaka. De två första tabletterna fungerade inte utan det var först i januari 2017 då jag fick Letrozol som allt fungerade som det skulle. Vi har sedan dess försökt på naturlig väg utan resultat. Vi vet att det inte är något fel på någon av oss, alla våra värden ligger på väldigt bra nivåer. Men eftersom det inte tagit sig har vi nu påbörjat IVF på Sahlgrenska. Var där på första möte i mitten på januari och var nu i fredags där för äggutplock.

Blev en lång historia om hela våran resa, men tänkte att det kanske kunde vara kul om vi kunde vara några som kunde följas åt. Hade varit skönt att kunna prata med någon som går igenom samma sak, kanske peppa varandra under resans gång!

• Svar på tråden IVF 2018
  • Saarah91
    Mect skrev 2018-05-03 14:04:46 följande:

Hej!

Vi har idag fått vår kallelse till fertilitetsenheten på vårt sjukhus där vi ska få träffa läkare samt gå igenom våra prover som vi har lämnat...Någon som kan berätta mer om vad som troligtvis kommer att hända på detta möte?

Vår historia är: MF hösten 16 och utomkveds februari 17 där jag fick ta bort en äggledare och den andra dömdes i princip ut, tog kontakt med fertiliteten början av 2018 och nu är vi här!

Jag har en förhoppning om att vi kommer att gå köra igen md IVF efter sommaren....  

Lycka till till er alla som är igång!

Va spännande! Vet faktiskt inte vad som kommer att hända då. Kan nog vara så att de kommer gå igenom svaren å se vilka alternativ ni har. Kanske påbörja en IVF?

Håller tummarna att allt ser bra ut! :)
  • Lulu1980

Hej! Jag och min kille kommer att påbörja IVF, förhoppningsvis under året. De har än så länge inte hittat något hos mig (äggledarspolning kvar), men vi fick tillbaka resultat på spermaprov som visade manlig faktor; nedsatt antal och rekommendationen är IVF (ICSI antar jag).

Är det någon som vet hur lång kötid det är för lanstingsfinansierad IVF i Stockholm nu?

• mrsalpha

Hej!
    Ser att tråden har hållit på ett tag men undrar om jag får hänga på?

• Långväntanefterdig

Jag hakar på här!

Remiss inskickad för ivf på sahlgrenska. Vi ska göra ivf icsi pga manlig faktor.

Nu har vi en lång väntan framför oss med köer. Har satt upp oss på "kort varsel" listan så hoppas på den. Men innan sommaren händer ingenting iaf. Hur gör ni för att fördriva tiden? Nu när man inte kan bry sig om ägglossning å mens å hela den biten. Är ju liksom ingen ide eftersom vi ändå inte kan få barn på egen hand.

• Långväntanefterdig

Helt galet, men idag ringde jag till en privat ivf mottagning. Dom hade ett avbok IMORGON! och vi sa ja.

Då är ju bara kruxet det där med att det kostar 40.000 , vi får ett räntefritt lån genom en bank på 1 år. Man vet ju inte försen efteråt om det var värt det. Men att vänta på sahlgrenska till november känns alldeles för långt borta. Sen känner jag också - att även om det inte tar sig nu, så är vi väl förberedda inför vad som sen komma skall på sahlgrenska. Det är ju mer "löpandebandet procedur" på sjukhus, medans du på klinik får bättre bemötande och en jäkligt mycket trevligare miljö. Då kanske man är mer chill sen när man liksom gjort det en gång ?

Sjukaste är att jag ska ha mens om 2-3 dagar och dom planerar att göra ivf:en redan denna cykel. Det går verkligen undan när man gör det privat kan jag säga. Jösses!!

Vad tycker ni om lån för ett försök? Sambon är inte helt med på det egentligen men...

• Saarah91
    mrsalpha skrev 2018-05-23 17:10:35 följande:

Hej!

Ser att tråden har hållit på ett tag men undrar om jag får hänga på?

Du är så välkommen så :) ju fler desto bättre!!
  • Saarah91
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 14:23:26 följande:

Helt galet, men idag ringde jag till en privat ivf mottagning. Dom hade ett avbok IMORGON! och vi sa ja.

Då är ju bara kruxet det där med att det kostar 40.000 , vi får ett räntefritt lån genom en bank på 1 år. Man vet ju inte försen efteråt om det var värt det. Men att vänta på sahlgrenska till november känns alldeles för långt borta. Sen känner jag också - att även om det inte tar sig nu, så är vi väl förberedda inför vad som sen komma skall på sahlgrenska. Det är ju mer "löpandebandet procedur" på sjukhus, medans du på klinik får bättre bemötande och en jäkligt mycket trevligare miljö. Då kanske man är mer chill sen när man liksom gjort det en gång ?

Sjukaste är att jag ska ha mens om 2-3 dagar och dom planerar att göra ivf:en redan denna cykel. Det går verkligen undan när man gör det privat kan jag säga. Jösses!!

Vad tycker ni om lån för ett försök? Sambon är inte helt med på det egentligen men...

Spännande!! Skönt att det går så fort. Känns som att hela denna processen annars bara är en lång väntan. Då slipper du iaf den första väntan. Jag skulle köra på det!! Lycka till! :D
  • mrsalpha
    Saarah91 skrev 2018-05-28 20:24:50 följande:
    Tack snälla!

Skall på UL i övermorgon för att kika på hur stora äggblåsorna har växt sig för att sedan bestämma äggutag. Spännande!
  • mrsalpha
    Saarah91 skrev 2018-05-28 20:24:50 följande:
    Tack snälla!

Skall på UL i övermorgon för att kika på hur stora äggblåsorna har växt sig för att sedan bestämma äggutag. Spännande!
  • Långväntanefterdig

Då var första ultraljudet avklarat och jag hade inte hunnit få så många blåsor på min låga dos gonal.3 på höger sida och 1 på vänster. Samt en del små som är på g. Dom vill ha 8-15 ägg så en bit kvar och dosen höjdes lite till.

Idag ska jag börja med spruta nummer 2 orgalutran. Den hejdar en ägglossning. Så nu får vi se vad dom säger på måndag!:)

Svar på tråden IVF 2018