• Saarah91

IVF 2018

Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan en tid tillbaka. Jag slutade med P-piller i september 2015 men jag fick aldrig tillbaka min mens/ägglossning efter detta. I maj 2016 var vi på en klinik och Dick hjälp och jag fick olika tabletter för att detta skulle komma tillbaka. De två första tabletterna fungerade inte utan det var först i januari 2017 då jag fick Letrozol som allt fungerade som det skulle. Vi har sedan dess försökt på naturlig väg utan resultat. Vi vet att det inte är något fel på någon av oss, alla våra värden ligger på väldigt bra nivåer. Men eftersom det inte tagit sig har vi nu påbörjat IVF på Sahlgrenska. Var där på första möte i mitten på januari och var nu i fredags där för äggutplock.

Blev en lång historia om hela våran resa, men tänkte att det kanske kunde vara kul om vi kunde vara några som kunde följas åt. Hade varit skönt att kunna prata med någon som går igenom samma sak, kanske peppa varandra under resans gång!

• Svar på tråden IVF 2018
  • Klora
    Saarah91 skrev 2018-04-02 21:43:47 följande:
    Åååh va roligt! Ger mig ännu mer hopp :D Du kanske har skrivit det innan, men var går ni?
    Vi går på Nordic-IVF i Göteborg Glad
  • Cia33

Ruvardag 9 (om man räknar insättningsdag som dag 1). Allt lugnt, lite värk i magen då och då. Intalar mig att det är ett bra tecken. Men man blir galen av denna väntan. Min lösning för att rensa hjärnan är att spela mycket Pokémon go????.

Hur gör ni andra för att få tankarna på annat?

• Cia33

Måste tillägga att jag verkligen hatar lutinus! Nu har mina slemhinnor kommit till stadiet att de är svullna så det är svårt att få in eländet. Kommer ungefär halvvägs och sen är det stopp. Känns fel att lägga in den så långt ner men det går inte att göra annat.

• ESK1
    Saarah91 skrev 2018-04-02 18:30:17 följande:
    Hur går det för dig? Hur mår du?
    Började små blöda RD 14, dagen innan TD. Testade negativt på TD och nu är mensen i full gång. Var förtvivlad där och då, första ivf behandlingen och första gången på länge man kände hopp, det blev som att gå in i väggen! Nu har jag lugnat ner mig, landat i det hela och accepterat det. Pratat med kliniken idag, och blir återförande nästa mens, om en månad. Har 2st 5-dagars i frysen, vilket känns skönt! Bättre lycka nästa gång.
  • Cia33
    ESK1 skrev 2018-04-03 19:20:18 följande:

Började små blöda RD 14, dagen innan TD. Testade negativt på TD och nu är mensen i full gång. Var förtvivlad där och då, första ivf behandlingen och första gången på länge man kände hopp, det blev som att gå in i väggen! Nu har jag lugnat ner mig, landat i det hela och accepterat det. Pratat med kliniken idag, och blir återförande nästa mens, om en månad. Har 2st 5-dagars i frysen, vilket känns skönt! Bättre lycka nästa gång.

Tråkigt, vet hur det känns. Men du har iallafall två i frysen. Håller tummarna att det går vägen nästa gång.
  • Saarah91
    Cia33 skrev 2018-04-03 11:00:44 följande:

Ruvardag 9 (om man räknar insättningsdag som dag 1). Allt lugnt, lite värk i magen då och då. Intalar mig att det är ett bra tecken. Men man blir galen av denna väntan. Min lösning för att rensa hjärnan är att spela mycket Pokémon go????.

Hur gör ni andra för att få tankarna på annat?

Jag har tyvärr inga bra förslag på det.. känns som att man andas IVF/graviditetstankar.. tar gärna emot alla förslag ni har! Å jag har inte ens satt in något embryo än, då lär man ju inte tänka mindre på det.. Håller tummarna att det går vägen för dig! :)
  • Saarah91
    ESK1 skrev 2018-04-03 19:20:18 följande:

Va tråkigt!! Kämpa på! Håller tummarna stenhårt att det går för er nästa månad!
  • ZAP86

Hej

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in här lite "mitt i" :)

Jag och min kille fick igår (fredag) reda på att vi endast kan bli gravida via IVF då han har en lägre produktion av simmare. Tråkigt såklart men jag är en positiv typ så jag tar med glädje emot en Glasbäbis :)

Ni verkar alla väldigt insatta, jag är mer en "go with the flow" person och tror inte jag vill läsa på allt för mkt. Det känns bara som jag kommer få massa förhoppningar och förväntningar... Jag förstår grunden till IVF iaf :)

En tanke jag fick inatt.. kan man få 2 ägg insatta för att öka chansen att få tvillingar? Eller är det endast i de fall då kvinnan har "svårt att behålla" äggen och får MF? Någon som frågat IVfpersonalen detta? Detta var ingen jag tänkte på igår när vi var lite nere hos doktorn.

Vi kommer troligen börja vår resa i maj så är en bit kvar. Hoppas det går relativt smärtfritt men man vet aldrig. 

Ha en trevlig kväll

• Sosarora

Hej, hör hoppar jag in. Gjorde mitt första äggplock igår och fick ut 15 ägg. Den 12e ringer de mig och berättar hur många som befruktas och hamnar i frysen.

Går på Sahlgrenska och hade 19 äggblåsor som var över 10mm två dagar innan plock. De som var mindre räkna läkaren inte. Hade inga symptom på överstimulering men hon sa att eftersom det var så mkt blåsor kom jag till att bli överstimulerad om jag tog Ovitrelle. Därför gav hon mig en annan spruta att ta inför plocket. Gonapeptyl. Grejen med den sprutan är att även om man inte är överstimulerad får man inte sätta tillbaka ägg utan måste totalfrysa och vänta. Så nu måste vi vänta.....

Min fråga, är det ngn i tråden som tagit Gonapeptyl inför äggplock med totalfrys? När började ni i så fall blöda?

• Klora

Hej

Hur mår ni alla? Och ni som är nya välkomna

I dag har jag testdag och även om jag redan tjuvtestat och vet att det var positivt så kändes det genast mkt bättre när detta kom upp på stickan jag har inga direkta symtom mer än växtvärk i livmodern.

Ni som gjort ivf tidigare, hur länge måste man ta dessa hemska lutinus?

Svar på tråden IVF 2018