• Saarah91

IVF 2018

Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan en tid tillbaka. Jag slutade med P-piller i september 2015 men jag fick aldrig tillbaka min mens/ägglossning efter detta. I maj 2016 var vi på en klinik och Dick hjälp och jag fick olika tabletter för att detta skulle komma tillbaka. De två första tabletterna fungerade inte utan det var först i januari 2017 då jag fick Letrozol som allt fungerade som det skulle. Vi har sedan dess försökt på naturlig väg utan resultat. Vi vet att det inte är något fel på någon av oss, alla våra värden ligger på väldigt bra nivåer. Men eftersom det inte tagit sig har vi nu påbörjat IVF på Sahlgrenska. Var där på första möte i mitten på januari och var nu i fredags där för äggutplock.

Blev en lång historia om hela våran resa, men tänkte att det kanske kunde vara kul om vi kunde vara några som kunde följas åt. Hade varit skönt att kunna prata med någon som går igenom samma sak, kanske peppa varandra under resans gång!

• Svar på tråden IVF 2018
  • Klora
    Saarah91 skrev 2018-04-24 21:02:07 följande:

Jag har äntligen fått min ägglossning och ska till Sahlgrenska på lördag för insättning.. :) Såååååå nervös! Ni som har gjort insättningen, hur känns det? Gör det ont? Hur mår man efteråt?

Ååååå lycka till det gör inte alls ont när de sätter tillbaka! Känns inget alls
  • XAHHA92
    Klora skrev 2018-04-25 13:46:49 följande:

Det är väldigt individuellt detta med AMH värde, jag är 39 år och låg på ett värde av 2,4 nu i mars när vi påbörjade ivf. jag är inte så insatt men har för mig att jag läst någonstans att det kan variera beroende på när man tar testet, dvs har du ett lågt nu så kan det vara högre om några månader, men jag kan ha fel

Precis, om du är 39 år och har ett värde på 2,4 så är mitt lågt för att vara 25 år. AMH värde ska tas på CD 3. Ett AMH värde berättar hur stor äggreserv man har & du har ett bra värde för din ålder och jag har ett lågt värde för min ålder, det är som du säger väldigt individuellt och det finns en tabell att gå efter.
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Saarah91
    Klora skrev 2018-04-25 13:48:25 följande:

Ååååå lycka till det gör inte alls ont när de sätter tillbaka! Känns inget alls

Taack!! Sitter i bilen på väg dit nu.. sjuuuukt nervös!!
  • Saarah91
    Frax skrev 2018-04-24 21:43:33 följande:

Härligt!! Insättning var inga problem alls, kändes inte för mig. Va en häftig upplevelse jag fick hålla ett ultraljud på magen och kunde då se hur det befruktade ägget dök upp på ultraljudsskärmen :) Kände inget alls efter insättning utan åkte till jobbet. Jag hade tagit ut ägg två dgr tidigare så kände fortfarande av äggstockarna sedan dess.

Stort lycka till :)

Tack så mycket!! Va spännande! :) kul å är hur det går till liksom.
  • Saarah91
    XAHHA92 skrev 2018-04-24 21:53:47 följande:

Det är ingen dum fråga! :) AMH värde står för hur stor äggreserv man har, alltså har jag väldigt låg för min ålder. Enligt värdet ligger jag som en 35-40 åring vilket innebär att jag antagligen inte kommer kunna få biologiska barn så jättelänge till! Men vi håller iallafall tummarna att det blir ett barn för oss :)

Okej tack för hjälpen! :) E så himla mkt förkortningar å information i allt dett känns det som. Det hoppas vi på. Tur att denna möjligheten finns! Håller tummarna för er!
  • Klora
    Saarah91 skrev 2018-04-28 12:18:08 följande:

Taack!! Sitter i bilen på väg dit nu.. sjuuuukt nervös!!

Lycka till!

Vi fick tyvärr konstaterat onormal graviditet igår, så det blev ingen bebis denna gången, men vi ger inte upp. Får låta det gå några månader så min kropp får återhämta sig. Hoppas vi hörs så småningom igen.
  • Grodan7
    Sörensen skrev 2018-03-18 17:36:48 följande:

Hej, hoppar in här om det är okej :)

Jag och min sambo ska göra IVF pga den manliga faktorn (för litet antal) och kommer köra igång i maj med långa protokollet. Min fråga är om nån utav er har erfarenhet av långa protokollet? Reaktioner på nässprayen? Är så nervös över humöret då jag är superkänslig i vanliga fall :P

Jag har istället för nässpray använt Suprefact sprutor som nedreglering. Fungerat kanon så om du är ok med sprutor så fråga om du kan få det istället för nässpray. Har haft noll biverkningar av Suprefact
  • Saarah91
    Klora skrev 2018-04-28 12:27:59 följande:

Lycka till!

Vi fick tyvärr konstaterat onormal graviditet igår, så det blev ingen bebis denna gången, men vi ger inte upp. Får låta det gå några månader så min kropp får återhämta sig. Hoppas vi hörs så småningom igen.

Beklagar! Kämpa vidare :) lättare sagt än gjort. Men någon gång kommer det! :)
  • Mect

Hej!

Vi har idag fått vår kallelse till fertilitetsenheten på vårt sjukhus där vi ska få träffa läkare samt gå igenom våra prover som vi har lämnat...Någon som kan berätta mer om vad som troligtvis kommer att hända på detta möte?

Vår historia är: MF hösten 16 och utomkveds februari 17 där jag fick ta bort en äggledare och den andra dömdes i princip ut, tog kontakt med fertiliteten början av 2018 och nu är vi här!

Jag har en förhoppning om att vi kommer att gå köra igen md IVF efter sommaren....  

Lycka till till er alla som är igång!

• Mect
    ZAP86 skrev 2018-04-07 16:37:30 följande:

Hej

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in här lite "mitt i" :)

Jag och min kille fick igår (fredag) reda på att vi endast kan bli gravida via IVF då han har en lägre produktion av simmare. Tråkigt såklart men jag är en positiv typ så jag tar med glädje emot en Glasbäbis :)

Ni verkar alla väldigt insatta, jag är mer en "go with the flow" person och tror inte jag vill läsa på allt för mkt. Det känns bara som jag kommer få massa förhoppningar och förväntningar... Jag förstår grunden till IVF iaf :)

En tanke jag fick inatt.. kan man få 2 ägg insatta för att öka chansen att få tvillingar? Eller är det endast i de fall då kvinnan har "svårt att behålla" äggen och får MF? Någon som frågat IVfpersonalen detta? Detta var ingen jag tänkte på igår när vi var lite nere hos doktorn.

Vi kommer troligen börja vår resa i maj så är en bit kvar. Hoppas det går relativt smärtfritt men man vet aldrig. 

Ha en trevlig kväll

Hej! Jag har haft samma tanke som dig... Vad jag har läst så verkar det som om de inte vill sätta in fler ägg pga risken för missfall ökar. Men tror det skiljer sin på om han för IVF via landsting eller privat också!
Svar på tråden IVF 2018