• Saarah91

IVF 2018

Hej!

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan en tid tillbaka. Jag slutade med P-piller i september 2015 men jag fick aldrig tillbaka min mens/ägglossning efter detta. I maj 2016 var vi på en klinik och Dick hjälp och jag fick olika tabletter för att detta skulle komma tillbaka. De två första tabletterna fungerade inte utan det var först i januari 2017 då jag fick Letrozol som allt fungerade som det skulle. Vi har sedan dess försökt på naturlig väg utan resultat. Vi vet att det inte är något fel på någon av oss, alla våra värden ligger på väldigt bra nivåer. Men eftersom det inte tagit sig har vi nu påbörjat IVF på Sahlgrenska. Var där på första möte i mitten på januari och var nu i fredags där för äggutplock.

Blev en lång historia om hela våran resa, men tänkte att det kanske kunde vara kul om vi kunde vara några som kunde följas åt. Hade varit skönt att kunna prata med någon som går igenom samma sak, kanske peppa varandra under resans gång!

• Svar på tråden IVF 2018
  • Cia33

Tråkiga nyheter. Mensen kom igår och jag testade negativt. Känns ganska hopplöst. Dessutom tyckte min kropp att det var en bra id?e att ge mig den värsta mensvärken någonsin. Har haft kramp i magen sedan i morse med kallsvettning och illamående. Hjälper inte heller med värktabletter. Börjar tack och lov lätta nu.

• Cia33
    ZAP86 skrev 2018-04-07 16:37:30 följande:

Hej

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in här lite "mitt i" :)

Jag och min kille fick igår (fredag) reda på att vi endast kan bli gravida via IVF då han har en lägre produktion av simmare. Tråkigt såklart men jag är en positiv typ så jag tar med glädje emot en Glasbäbis :)

Ni verkar alla väldigt insatta, jag är mer en "go with the flow" person och tror inte jag vill läsa på allt för mkt. Det känns bara som jag kommer få massa förhoppningar och förväntningar... Jag förstår grunden till IVF iaf :)

En tanke jag fick inatt.. kan man få 2 ägg insatta för att öka chansen att få tvillingar? Eller är det endast i de fall då kvinnan har "svårt att behålla" äggen och får MF? Någon som frågat IVfpersonalen detta? Detta var ingen jag tänkte på igår när vi var lite nere hos doktorn.

Vi kommer troligen börja vår resa i maj så är en bit kvar. Hoppas det går relativt smärtfritt men man vet aldrig. 

Ha en trevlig kväll

Landstinget sätter bara in två ägg om man inte har något av bra kvalitet. Iallafall i Linköping .
  • 170909

Hej

Jag och min kille fick igår (fredag) reda på att vi endast kan bli gravida via IVF då han har en lägre produktion av simmare. Tråkigt såklart men jag är en positiv typ så jag tar med glädje emot en Glasbäbis :)

Ni verkar alla väldigt insatta, jag är mer en "go with the flow" person och tror inte jag vill läsa på allt för mkt. Det känns bara som jag kommer få massa förhoppningar och förväntningar... Jag förstår grunden till IVF iaf :)

En tanke jag fick inatt.. kan man få 2 ägg insatta för att öka chansen att få tvillingar? Eller är det endast i de fall då kvinnan har "svårt att behålla" äggen och får MF? Någon som frågat IVfpersonalen detta? Detta var ingen jag tänkte på igår när vi var lite nere hos doktorn.

Vi kommer troligen börja vår resa i maj så är en bit kvar. Hoppas det går relativt smärtfritt men man vet aldrig. 

Ha en trevlig kväll

Hej,

Det normala är att man sätter in ett embryo/balstocyst för att man vill undvika tvillinggraviditeter. En graviditet med tvillingar, trillingar eller åttlingar (tänker på octomom) är mer kostsamma för samhället och kvinnan så att säga. Det är högre risk för komplikationer t.ex. havandeskapsförgiftning, föda för tidigt etc.
    Sen beror det lite på läkaren och situation men generellt är det kört med tvillingar. 
    Ibland kan kvinnor få tillbaka två men då tror läkarna att bara en kommer klara sig. 
  • ESK1
    Cia33 skrev 2018-04-08 11:48:01 följande:

Tråkiga nyheter. Mensen kom igår och jag testade negativt. Känns ganska hopplöst. Dessutom tyckte min kropp att det var en bra id?e att ge mig den värsta mensvärken någonsin. Har haft kramp i magen sedan i morse med kallsvettning och illamående. Hjälper inte heller med värktabletter. Börjar tack och lov lätta nu.

Vad tråkigt :( Samma här, misslyckat försök för mig med. 
    Men vad sjukt, detsamma hände för mig. Jag har alltid haft kraftiga mensvärkar, men de har gått med värktabletter dygnet runt under mensdagarna, men mensdag 1 efter den misslyckade behandlingen fick jag sån mensSMÄRTA som jag aldrig varit med om. Låg bokstavligen och grät, och som lika med dig funkade UNGEN värktablett :o konstigt, undra om det har att göra med att man genomgått en ivfbehandling??
  • ESK1

Hej

Ha en trevlig kväll

Välkommen! 
    Som svar på din fråga med flera ägg insatta. 
    Jag gör min behandling på sahlgrenska, 3 försök gratis via landstinget och där sätter dom INTE in mer än ett ägg, för att man vill minska tvillinggraviditeter. Läkaren jag hade, sa att i samråd med läkaren kunde man få igenom att sätta in 2 på sitt sista försök, men isåfall 2-dagars, aldrig någonsin sätter man in 2st 5-dagars. 
    Så de sa strängt nej, men att det kunde komma upp till diskussion på sista betalda försöket. 
    Tror dock det är annorlunda om man går privat, och själv har betalat.
    Då har jag bekanta som fick välja att sätta in 2st.
  • Hejhopp91
    Hejsan, va kul att följa fler som är i samma sits, jag började ivf nu i mars månad och har redan kommit till ultraljud nr 2 så troligtvis äggplock nästa vecka...

Stort lycka till er alla. :)

Ni kan även följa vår resa som jag detaljrikt delar med mig om på;
    nouw.com/familjenwallin
  • Saarah91

Hej

Ha en trevlig kväll

Välkommen hit! Ju fler desto bättre :) jag har tyvärr inget svar på din fråga. Har faktiskt själv funderat på när man sätter in ett eller två..
  • Saarah91
    Sosarora skrev 2018-04-07 17:23:23 följande:

Hej, hör hoppar jag in. Gjorde mitt första äggplock igår och fick ut 15 ägg. Den 12e ringer de mig och berättar hur många som befruktas och hamnar i frysen.

Går på Sahlgrenska och hade 19 äggblåsor som var över 10mm två dagar innan plock. De som var mindre räkna läkaren inte. Hade inga symptom på överstimulering men hon sa att eftersom det var så mkt blåsor kom jag till att bli överstimulerad om jag tog Ovitrelle. Därför gav hon mig en annan spruta att ta inför plocket. Gonapeptyl. Grejen med den sprutan är att även om man inte är överstimulerad får man inte sätta tillbaka ägg utan måste totalfrysa och vänta. Så nu måste vi vänta.....

Min fråga, är det ngn i tråden som tagit Gonapeptyl inför äggplock med totalfrys? När började ni i så fall blöda?

Välkommen hit!! Jag fick en annan spruta än ovitrelle men kommer inte ihåg vad den hette tyvärr.. :( Men jag fick min blödning 4 dagar efter äggplock :)
  • Saarah91
    Klora skrev 2018-04-08 09:22:02 följande:

Hej

Hur mår ni alla? Och ni som är nya välkomna

I dag har jag testdag och även om jag redan tjuvtestat och vet att det var positivt så kändes det genast mkt bättre när detta kom upp på stickan jag har inga direkta symtom mer än växtvärk i livmodern.

Ni som gjort ivf tidigare, hur länge måste man ta dessa hemska lutinus?

Måste kännas helt magiskt!! Stort GRATTIS igen :D Måste fråga en dum fråga.. Alla trådar man läst om graviditet innan jag började IVF så skrev alla alltid att de får så ont i brösten tidigt.. hur e det för dig? Några känningar innan du plussade, både brösten eller annat?
  • Klora
    Saarah91 skrev 2018-04-11 20:35:07 följande:

Måste kännas helt magiskt!! Stort GRATTIS igen :D Måste fråga en dum fråga.. Alla trådar man läst om graviditet innan jag började IVF så skrev alla alltid att de får så ont i brösten tidigt.. hur e det för dig? Några känningar innan du plussade, både brösten eller annat?

Tack

Nä jag kände inget i brösten, bara ett högg i magen när jag nös Hahaha

Nu har jag dock ömma bröst, illamående och växtvärk

Hur mår du själv
Svar på tråden IVF 2018