• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:43:40 följande:
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll

Vad har du gjort för att lösa logistiken? Säg något konkret. 

Hur länge tror du att du orkar vänta på att hon ska ta första steget?

• Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:08:16 följande:
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
    Man säger inte sånt till sina vänner och bekanta (och familjen är ofta lite hemmablinda). På nätforum är folk mer uppriktiga - på gott och ont.

Jag är själv autistisk och känner igen mig själv som ung i ditt sätt att trassla in dig i resonemang där du inte lyckas hålla isär dina egna känslor och objektiva sanningar. Hade det funnits nätforum när jag var nitton år så hade jag kunnat ha en liknade tråd som denna. Gudarna ska veta att jag har haft min beskärda del av olyckliga förälskelser och svårigheter att komma till skott.

Den goda nyheten är att man lär sig med åren. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:43:40 följande:
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll

Igen svarar du på annat än vad som står. 
    Inte undra på att högskola inte var för dig.

• anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2025-03-23 12:51:01 följande:
    Man säger inte sånt till sina vänner och bekanta (och familjen är ofta lite hemmablinda). På nätforum är folk mer uppriktiga - på gott och ont.

Jag är själv autistisk och känner igen mig själv som ung i ditt sätt att trassla in dig i resonemang där du inte lyckas hålla isär dina egna känslor och objektiva sanningar. Hade det funnits nätforum när jag var nitton år så hade jag kunnat ha en liknade tråd som denna. Gudarna ska veta att jag har haft min beskärda del av olyckliga förälskelser och svårigheter att komma till skott.

Den goda nyheten är att man lär sig med åren. 
    Nej jag svarade angående att han tror att annat än logistik har att göra med att jag inte bjudit ut henne 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 13:37:59 följande:
    Nej jag svarade angående att han tror att annat än logistik har att göra med att jag inte bjudit ut henne 
    Hur ska du lösa logistiken? 

Hur länge är du beredd att vänta på att hon tar initiativet?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:08:16 följande:
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
    Duuuueee ... Är det här nivån på ditt intellekt?

Du konstaterar alltså självmant att de som inte ser dig till vardags utan bara hur du framställer dig själv i en forumtråd drar slutsatsen att du är autist? Vad kan det bero på, tror du? Vem är det som framställt den bilden av dig i tråden?

Kan det vara så att flertalet andra som läser den tror att du är autist helt enkelt för att du gör att du kan för att inte försitta ett tillfälle att bekräfta det? Alltså, vems fel är hela den uppfattningen då? Vems tråd är det och vems inlägg lägger grunden till den uppfattningen hos folk?
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 13:37:59 följande:
    Nej, inlägget du svarade på handlade inte om logistik utan om läkare och diagnoser, exempelvis autism. 

Ta till dig av anonym (Poppe):s inlägg i stället!!
  • Anonym (X)
    ANONYM05SWE SKREV 2025-03-23 09:22:19 FÖLJANDE:
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 10:57:47 följande:
    Vad är det här för skitsnack?!
    Alla här som beskrivit svårare logistiska problem än din men löst det har inte brytt sig om sina partners på riktigt?
    Du och bara du är ärlig och sann!

Hör du ens hur du låter!
    Fattar du hur oförskämd du är med det här?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 13:59:50 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 10:57:47 följande:
    Vad är det här för skitsnack?!
    Alla här som beskrivit svårare logistiska problem än din men löst det har inte brytt sig om sina partners på riktigt?
    Du och bara du är ärlig och sann!

Hör du ens hur du låter!
    Fattar du hur oförskämd du är med det här?
    Inte sagt att andra inte är genuina utan bara att jag bryr mig om henne på riktigt. Jag hade utan kunna bjuda ut henne idag men vill få en så bra formulering som möjligt
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?