• Aducia

BF Oktober 2025

Hej

Jag har skapat en Facebookgrupp där vi som har BF i oktober 2025 kan gå med. Sök på den på Facebook. Och vill ni hellre följas åt här i denna tråd, shoot! 

Och grattis allihopa!

N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Svar på tråden BF Oktober 2025
  • Annisennn

Inga fosterrörelser ännu men extremt illamående och huvudvärk just nu. Och tröttheten ska vi inte tala om.
    Första ul den 22/4. Ska bli så spännande.

• Mossgrön

Gjorde UL för kub idag och fick se lille knodden 🥲 Allt såg bra ut. Fick sannolikhet 1:20 000 på Trisomi 18 och 13, men 1:1729 på Trisomi 21 (Downs syndrom). Troligen min ålder (35) som drog upp sannolikheten. 

Vi har sagt att det inte ska påverka vårt beslut om graviditeten oavsett, men jag vill veta vad vi ska förvänta oss. Så jag vet inte om jag själv vill gå vidare med Nipt bara för att få fler svar? Samtidig såg ju allt som de kunde mäta fint ut, det är ju ett bra svar. 

• 123hejhej
    Mossgrön skrev 2025-04-02 13:47:31 följande:

Gjorde UL för kub idag och fick se lille knodden 🥲 Allt såg bra ut. Fick sannolikhet 1:20 000 på Trisomi 18 och 13, men 1:1729 på Trisomi 21 (Downs syndrom). Troligen min ålder (35) som drog upp sannolikheten. 

Vi har sagt att det inte ska påverka vårt beslut om graviditeten oavsett, men jag vill veta vad vi ska förvänta oss. Så jag vet inte om jag själv vill gå vidare med Nipt bara för att få fler svar? Samtidig såg ju allt som de kunde mäta fint ut, det är ju ett bra svar. 

Vad skönt att det såg bra ut! Så mysigt att få se den lille, längtar till TUL på måndag och få se min igen 🥹

Förstår att det måste vara svårt! Jag hade nog kanske velat göra Nipt bara för att få veta som du säger, Å andra sidan vet jag inte om man bara kommer oroa sig mer om man vet?? Om det ändå inte påverkar ert beslut tänker jag🥰 Supersvårt! 
  • Anonym (Aurora)

Är det någon mer som haft bruna flytningar hittills? Jag har lite brunt i trosorna typ varannan var tredje dag, och har haft i flera veckors tid nu. Man blir ju lika orolig varje gång 🥺 men senaste ultraljudet i måndags visade att allt såg bra ut. Trots det känns det oroligt. KUB på tisdag 8/4, så nervös. 

• Väntarpå4an
    Mossgrön skrev 2025-04-02 13:47:31 följande:

Vad roligt att det såg bra ut ❤️ vi har vårt ultraljud på tisdag. Är super nervös. Jag hade inte oroat mig för t21 resultatet det är jätte låg chans. Men om du känner dig lugnare med att ta ett nipt så kan det vara värt det. ❤️❤️
  • Anonym (Mitt första)

Jag var tokigt förkyld veckan som gick och efter det mår jag sååååå illa. Jag har inte haft något illamående tidigare (är i v 12+0 idag) men nu känns allt äckligt. Det gör det jättesvårt att äta och trots att jag vet att det inte är någon fara, fostret tar vad det behöver oavsett om jag får i mig det eller inte, så blir jag orolig. 😕

I övrigt är allt fint. Fick vara och köpa större bh:ar i helgen för tuttarna har blivit så stora! 😂 

Hur rullar allt på för er andra?

• Anonym (Äntligen planera bebis)

Hej allihopa 

Här är allt fint o dagarna rulla på o går lite snabbare på ett sett tycker jag nu 😊

Idag kl 11 är det mitt tidigat ultraljud o så kommer ajg göra NIPT oxå idag, får jag besked om några dagar ❤️
    är idag 12+2 o får man se om man räkna rätt med mitt datum som är  bf är 17 oktober 😊🤗

Nervös så att man mår illa just nu så tog med resmat för åka tåg nu till sjukhuset 😊

Hörs av några timmar igen ❤️

• Anonym (Äntligen planera bebis)
    Anonym (Äntligen planera bebis) skrev 2025-04-07 09:55:58 följande:

Hej allihopa 

Här är allt fint o dagarna rulla på o går lite snabbare på ett sett tycker jag nu 😊

Idag kl 11 är det mitt tidigat ultraljud o så kommer ajg göra NIPT oxå idag, får jag besked om några dagar ❤️
    är idag 12+2 o får man se om man räkna rätt med mitt datum som är  bf är 17 oktober 😊🤗

Nervös så att man mår illa just nu så tog med resmat för åka tåg nu till sjukhuset 😊

Hörs av några timmar igen ❤️

Hej igen  😊

Allt såg fint ut med bebisen 😀  blyg liten bebis som låg gömde sig neråt med ansiktet så ingen bra profilbild  men liten video på allt ist oxå 🥰
    Blev tillbacka flyttad 2 dager så beräknad 15 oktober så idag 12+4 ❤️ 

Invänta NIPT testet om 2 veckor o sen vänta in rutinUL om ca 7-8 veckor

Nu vet jah inte om det på nån bild eller film så bjuder på det om den kommer fram 🥰

• Mirrorball

Gjorde KUB idag och fick bästa resultat på allt. 1:20000 på alla trisomier. Väldigt livlig bebis haha som inte ville göra det BM ville. Overkligt.

Blev bakåtflyttad så är 13+4 istället för 13+2.

Det enda som gör mig orolig med KUB är att jag läst så många historier om KUB som visat bra men man gör NIPT som inte gör det och så vidare. Bör vi höra NIPT ändå?

• Annisennn

Tagit blodprover inför KUB nu. De skiljer sig avsevärt från tidigare och jag är så orolig nu. Men chansar på att vi bara får vänta och se hur det ser ut på ultraljudet om två veckor. Vad gör man liksom 😬

• 123hejhej
    Mirrorball skrev 2025-04-07 12:31:23 följande:

Gjorde KUB idag och fick bästa resultat på allt. 1:20000 på alla trisomier. Väldigt livlig bebis haha som inte ville göra det BM ville. Overkligt.

Blev bakåtflyttad så är 13+4 istället för 13+2.

Det enda som gör mig orolig med KUB är att jag läst så många historier om KUB som visat bra men man gör NIPT som inte gör det och så vidare. Bör vi höra NIPT ändå?

Vad skönt! Har dålig koll på resultat på kub kontra nipt så vågar inte säga vad som är bäst🤔 

Var också på UL idag och blev också flyttad, från 13+0 till 13+4 så då är vi på samma dag! 🥰
  • Mirrorball
    123hejhej skrev 2025-04-07 19:48:19 följande:
    Vad skönt! Har dålig koll på resultat på kub kontra nipt så vågar inte säga vad som är bäst🤔 

Var också på UL idag och blev också flyttad, från 13+0 till 13+4 så då är vi på samma dag! 🥰
    Vad roligt!!! 😍
  • Väntarpå4an

Hej,
    Vi var på vårt kub idag och allt såg jätte bra ut. Fick lägsta sannolikhet på alla trisomier. Så skönt. Vart så orolig, att den inte längre lever, att något är fel men allt såg bra ut❤️

Vi kommer inte göra nipt. Skillnaden mellan kub och nipt är att man tar prov på moderkakan eller fostervatten och det ger även det en sannolikhet men är mer träffsäker till 99% förklarade vår barnmorska idag. 

Jag blev kvar på mitt datum och vart lite tidigt för testet men det gick bra tillslut. V.11+6 idag
  • Mirrorball
    Väntarpå4an skrev 2025-04-08 19:26:54 följande:

Hej,
    Vi var på vårt kub idag och allt såg jätte bra ut. Fick lägsta sannolikhet på alla trisomier. Så skönt. Vart så orolig, att den inte längre lever, att något är fel men allt såg bra ut❤️

Vi kommer inte göra nipt. Skillnaden mellan kub och nipt är att man tar prov på moderkakan eller fostervatten och det ger även det en sannolikhet men är mer träffsäker till 99% förklarade vår barnmorska idag. 

Jag blev kvar på mitt datum och vart lite tidigt för testet men det gick bra tillslut. V.11+6 idag
    Så fint! Var också orolig men blev så glad!

NIPT är bara ett blodprov som kan kombineras med ultraljud men visar det stor sannolikhet så får man därefter göra moderkaksprov eller fostervattenprov. Man analyserar dnat på ett annat sätt än KUB.
  • Mickaela_med_ck

Hej alla! 

4:e barnet här och BF 11 oktober :) 
    Kub i fredags och fick lägsta sannolikheten på den.  Kändes väldigt Bra. 

Med 7 missfall i bagaget sedan sonen 2019 var det väldigt skönt att se en sjövild bebis i magen. Längtar till RUL i Maj men också till att sluta kräkas :)

• Väntarpå4an
    Mirrorball skrev 2025-04-08 19:34:16 följande:
    Så fint! Var också orolig men blev så glad!

NIPT är bara ett blodprov som kan kombineras med ultraljud men visar det stor sannolikhet så får man därefter göra moderkaksprov eller fostervattenprov. Man analyserar dnat på ett annat sätt än KUB.
    Sån lättnad, nu känns det som man kan  dlappna av lite mer ❤️

Just precis så är det ja. Kommer du göra ett nipt?
  • Mirrorball
    Väntarpå4an skrev 2025-04-08 20:06:14 följande:
    Sån lättnad, nu känns det som man kan  dlappna av lite mer ❤️

Just precis så är det ja. Kommer du göra ett nipt?
    Nej jag tror jag vågar lita på det BM sa under KUB. Att det såg så bra ut som det kunde. 
Svar på tråden BF Oktober 2025